تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۲۲:۴۳
۰
کد مطلب : ۱۰۳۱۱
معرفی برگزیدگان جشنواره فیلم کوثر

ساخت فیلمی از زندگی حضرت زهرا(س)

ساخت فیلمی از زندگی حضرت زهرا(س)
به گزارش خبرنگار خیمه، در این مراسم که سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و غلامعلی خداد عادل، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در آن حضور داشتند، محمد خزاعی، دبیر این جشنواره، در سخنانی ضمن اشاره به راه طولانی برای رسیدن به نمایش قوی‌تر از حضور زن ایرانی در تولیدات سینمایی، پیشنهاد تشکیل کارگروه «خانواده و زن» را در سینمای ایران با بودجه‌ای مناسب و درخور داد.

وی همچنین اعلام کرد با صرفه جویی در هزینه‌های برگزاری جشنواره کوثر، مبلغ چهارصد میلیون تومان کنار گذاشته شده تا فیلمی بر اساس زندگانی حضرت زهرا(س) با حمایت وزیر ارشاد ساخته شود.

همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار نگاهی همراه با اعتدال و فطرت انسانی به زن در سینمای ایران شد و گفت:«امروزه نقش بانوان در همه عرصه‌های اجتماعی مطرح است و سینماگران باید در سیاه‌نمایی‌ها و معرفی چهره نادرست زنان، تجدید نظر کنند.»

وی افزود:«ما نمی‌خواهیم در سینما، همه‌اش تعریف و تمجید از شرایط موجود زنان باشد بلکه اگر گاهی حقوق ایشان مورد توجه قرار نمی‌گیرد که البته منشاء آن سنت است و نه دستورات الهی، باید آن را نقد کرد اما اینگونه نباشد که نقاط قوت نادیده انگاشته شوند و فقط تیرگی‌ها بیان شود.»
وی همچنین از حمایت وزارت ارشاد برای برگزاری پرقدرت چنین جشنواره‌هایی خبر داد.

غلامعلی حداد عادل نیز در سخنانی، برگزاری جشنواره به منظور تامل در نقش زنان را بسیار زیرکانه توصیف کرد و از سینماگران خواست همه‌چیز را سیاه - سفید نبینند و گفت:«خسته شده‌ایم از بس در سینما و مشاهده نقش زنان، زنجه موره شنیده‌ایم و ضعف و سیاهی دیده‌ایم. البته زنان ظلم دیده‌اند و مشکلات بسیاری تحمل کرده‌اند اما همه واقعیت این نیست.»

در مراسم اختتامیه که در تالار وحدت برگزار شد، از حامیان جشنواره با اهدای کمک هزینه سفر به نجف اشرف تقدیر شد.

چهارمین جشنواره فیلم کوثر در پنج بخش سينمايي، سينمايي ويديوئي،‌ مستند، كوتاه و ۱۳۵ثانيه‌ای برگزار شد که برگزیدگان آن به شرح زير معرفي شدند.

در بخش مستند، جايزه نقدی فيلم اول به صورت مشترك به فيلم‌های «و بيايد روزي» به كارگردانی شاهد سلطاني آزاد و كارگردانان فيلم «جاي خالي آقاي يا خانم ب»، فيما امامی و رضا دريانوش تقديم شد.

فیلم‌ «نزديك‌تر از نفس» به كارگردانی پريوش نظريه و فيلم «يكي از هزاران» به كارگردانی احمد جان‌ميرزايي به عنوان فیلم‌های دوم و سوم انتخاب شدند.

جايزه ويژه هيئت داوران در این بخش شامل تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه نقدي به كارگردان فيلم «روسري‌هاي رنگي‌ ما»، «سجاد كريمان‌مجد» اهدا شد.

در بخش فیلم کوتاه، دو لوح تقدير به فيلم «يده و خوندش» به كارگرداني مرجان اشرفي‌زاده و فيلم «يك روز قشنگ برفي» به كارگرداني ماهايا پطروسيان و امير توده روستا اهدا شد.

فیلم‌های «فرشتگان در خاك مي‌ميرند» به كارگرداني بابك اميني، «روياهاي برفي» به كارگرداني سالم صلواتي و «اينجا جاده‌ها پايان ندارند» به كارگردانی توفيق اماني، رتبه‌های اول تا سوم این بخش را به خود اختصاص دادند.

بخش آثار ۱۳۵ ثانيه‌ای این جشنواره که «فاطیما» نام داشت در دو سطح دانشجویی و حرفه‌ای برگزار شد.

در بخش تجربي دانشجويي تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه نقدي برگزيده اول به «فريدون نجفي» كارگردان فيلم «برده‌گوري» اهدا شد و فیلم‌های «پيانو» اثر مهدي صناعتي و «وضعيت سفيد» اثر سهيلا گلستاني، دوم و سوم شدند.

در بخش حرفه‌ای نیز فیلم‌های «يا زهرا (س)» به كارگرداني محمدحسين حقيقي، «يكبار ديگر» به كارگرداني مجيد شتي و «كسي پشت پنجره چوبي» به كارگرداني مرجان اشرفي‌زاده، اول تا سوم شدند.

در بخش سينمايي ويديويی، به فیلم »دختر صحرا» اثر عباس مراديان لوح تقدير داده شد.

دیگر برگزيدگان بخش سينمايي ويديويی عبارت بودند از:
فيلمنامه:
ديپلم افتخار به سميه تاجيك و مرجان اشرفي‌زاده برای فيلم «قفل يعني كليد»
تنديس جشنواره به محمدرضا رحماني، ابوالفضل طاهرخاني و نرگس آبيار براي نگارش فيلمنامه «عاشقانه‌هايي بر باد»

كارگرداني:
حميد نعمت‌الله برای فيلم «اي دوست مرا به خاطر آور»
فيلم «بوسه باران» نیز به عنوان بهترین فیلم این بخش انتخاب شد و تنديس جشنواره به منصور سهراب‌پور، تهيه‌كننده فيلم اهدا شد.

بخش سينمايی:
جايزه بهترين فيلم سينمايی به تهيه‌كننده فيلم «فرزند خاك»، سيداحمد ميرعلايي تقديم شد.
بهترين فيلمنامه این بخش،‌ فيلمنامه‌«به همين سادگي» به نویسندگی شادمهر راستين و رضا ميركريمي داده شد.
بهترين كارگرداني بخش سينمايي، براي كارگرداني فيلم سينمايي «ترديد» به واروژ كريم‌مسيحي تعلق گرفت.

هيئت داوران در این بخش ، ديپلم افتخار جايزه ويژه خود را به ابوالقاسم طالبي كارگردان فيلم «دست‌هاي خالی» و تنديس جشنواره را به مسعود نقاش‌زاده، كارگردان فيلم «كودك و فرشته» اهدا كرد.

از دیگر حاضران در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره فیلم کوثر می‌توان به مرتضی تمدن، استاندار تهران، علیرضا افشار، معاون فرهنگی وزارت کشور، محسن رضايي، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، جواد شمقدری، معاون امور سینمایی وزارت ارشاد و هنرمندانی چون داوود رشیدی، علیرضا رضاداد، محسن علی‌اکبری، جمال شورجه و عبدالرضا کاهانی اشاره کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما