تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۳۱
۰
کد مطلب : ۱۰۵۰۸
معرفی کتاب

درباره کتاب مجموعه مقالات دومین كنگره سراسری عاشورا‌پژوهی عاشورا، انقلاب، انتظار

درباره کتاب مجموعه مقالات دومین كنگره سراسری عاشورا‌پژوهی عاشورا، انقلاب، انتظار
مجموعه مقالاتی است در مورد ابعاد گوناگون قیام امام حسین (ع) و مسأله عاشورا و ارتباط آن با انتظار. در جلد نخست این مجموعه، مقالاتی در مورد ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اعتقادی نهضت عاشورا و ارتباط آن مقوله انتظار و تأثیر آن بر انقلاب ایران ارایه گردیده است.

از لابلای این مقالات مباحثی مانند ضرورت مبارزه با حكومت خودكامه، جریان‏شناسی جبهه باطل در قیام عاشورا، تأثیر واقعه كربلا بر هویت ملی ایرانیان، واقعه عاشورا و تأثیر آن بر فرق اسلامی و ارتباط وثیق واقعه عاشورا با مقوله انتظار و تأثیر این واقعه بر انقلاب اسلامی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته‏اند.

گونه‏شناسی نقد در اخبار عاشورا، بررسی مؤلفه‏های آخرالزمانی در سینمای هالیوود، بررسی نسبت میان دو پارادایم انتظار و مدیریت استراتژیك از دیگر مقالات ارایه شده در این مجلد است.

در جلد دوم مقالاتی پیرامون الگوگیری انقلاب ایران از نهضت عاشورا و جریان‏شناسی جبهه باطل در قیام عاشورا و قیام حضرت مهدی (عج) برجسته شده و الگوهای حسینی در ایجاد انتظار مهدوی و ضرورت مقابله با تحریف‏ها در مورد عاشورا تبیین گردیده است.

بازشناسی حقوق بشر از منظر اسلام و مصادیق آن در قیام عاشورا از سقیفه تا عاشورا، دولت معنوی در گذر فرهنگ اصلاح شهادت، امام سجاد (ع) فرهنگ‏ساز عاشورا، انقلاب اسلامی از انتظار تمدن تا تمدن انتظار و بازشناسی نقش عاشورای حسینی و انتظار مهدوی در ایجاد هویت انقلاب اسلامی از دیگر مقالات ارایه شده در این مجلد است.

در جلد سوم مقالاتی در مورد ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اعتقادی نهضت عاشورا و ارتباط آن با مقوله انتظار و تأثیر آن بر انقلاب ایران ارایه گردیده است. جایگاه عاشورا و انتظار در سیاست‎های كلان نظام جمهوری اسلامی ایران، نقش عاشورا و انتظار موعود در تداوم و پویایی فرهنگ تشیع، مؤلفه‌‏های آرامش روانی در مراسم عاشورایی و تأثیر آن در تعالی زندگی، جایگاه زنان در عاشورا، انقلاب اسلامی و انتظار و همچنین آسیب‏شناسی فرهنگ انتظار و سنت‏های عاشورایی از مهم‎ترین مقالاتی است كه در این مجلد از مجموعه ارایه شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما