تاریخ انتشار
شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۲۶
۰
کد مطلب : ۱۲۲۴۸
طرح پیشنهاد تعیین جایزه دوسالانه کافی؛

همایش مدیران مهدیه‌های کشور برگزار شد

همایش مدیران مهدیه‌های کشور برگزار شد
نخستین همایش مدیران مهدیه‌های كشور، با سخنرانی آیت‌الله یزدی، نماینده ولی‌فقیه و رییس هیئت امنای مهدیه تهران، دری نجف آبادی نایب رئیس هیئت امنای مهدیه تهران و طلایی مدیر فرهنگی مهدیه تهران برگزار شد. در این همایش حسن ضیافتی كافی مدیرعامل و عضو هیئت امنا و هیئت مدیره مهدیه تهران به ارائه گزارش پرداخت.

این همایش دو روزه که در مهدیه تهران روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۶ و ۷ اسفند ماه برگزار شد، با قرائت دعای کمیل، مداحی و حضور شرکت‌کنندگان در نماز جمعه به پایان رسید.

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان مركزی، طی سخنانی گفت: هنگامی كه امام‌(ره) در دیدار با اعضای هیئت امنای مهدیه تهران در سال ۶۷ فرمود: «مهدیه عظیم ساخته شود و توسعه پیدا كند» منظورشان این بود كه این «بنیان مرصوص» در كل كشور، جهان تشیع، جهان اسلام و جهان بشریت، مقدمه‌ای برای ظهور حضرت ولی عصر‌(عج) باشد.

وی برگزاری همایش مدیران مهدیه‌های سراسر كشور را مقدمه‌ای برای انجام كارهای بزرگ‌تر در حوزه مهدویت برشمرد و افزود: روح همه مقدسات از جمله روح‌ ولایت، نبوت، رسالت و روح عشق به امام زنده و حاضر در مهدیه تبلور پیدا می‌كند.

نایب رئیس هیئت امناء مهدیه تهران ادامه داد: ارزش‌هایی مانند امامت و رسالت در وجود مقدس امام عصر‌(عج) تجلی پیدا كرده‌اند و در مقابل ماه مسئولیت‌های خطیری مانند حضور، انتظار و زمینه‌سازی برای تحقق اهداف حكومت عدل را در حوزه مهدویت را داریم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امروز ما شاهد وجود جاهلیت مدرن و سیستماتیك هستیم. شرایط موجود در جهان شامل بی‌عدالتی‌ها، ترورها، فساد، فحشا، منكرات، ظلم و دیكتاتوری همه نمادی از جاهلیت هستند كه توسط حكومت‌ها سازمان‌ها و تشكل‌های قلدر اعمال می‌شوند.

دری نجف‌آبادی در ادامه با اشاره به اینكه آفریننده زندگی، بشریت را بدون صاحب نگذاشته است، اظهار كرد: خدا، امامی كه پناه همه است را در پس پرده غیب به منظور آمادگی بشریت برای ظهور نگهداری می‌كند. امامی كه مظهر ارزش‌های مكتب تمام انبیاست.

امام جمعه اراك ادامه داد: وظیفه ما نسبت به امام زمان‌(عج) بسیار سنگین، حساس و با ارزش است. در روایات، عاشقان و منتظران مهدی‌(عج) مقام ویژه‌ای دارند و در برخی روایات آمده كه مقامشان از شهدای بدر و احد بالاتر است و در چند روایت هم آمده كه منتظران مهدی(عج) مانند كسانی می‌مانند كه مقابل دستان پیامبر‌(ص) برای اسلام و قرآن در خون خود می‌غلطند. درست مانند حمزه، زید بن حارثه و جعفر طیار كه از شهدای والامقام صدر اسلام هستند.

عضو هیئت امنای مهدیه تهران با تأكید بر اینكه باید تربیت نفوس و تذهیب و فرهنگ پاسخ‌گویی به شبهات تقویت شوند، گفت: پیشنهاد می‌كنم كه دبیرخانه فعال برای ارتباط بیشتر مهدیه‌های سراسر كشور و همچنین شورای هماهنگی مهدیه‌ها ایجاد شود. این اقدام می‌تواند به انجام كارهای محتوایی انتشار فرهنگ و مفاهیم مهدویت و پاسخ به شبهات بیانجامد.

دری نجف آبادی در پایان سخنان خود تأكید كرد: مسأله ارتباط هرچه بیشتر مهدیه‌ها و مسأله محتوا و هویت واقعی، مهم‌ترین موضوعات فعالیت مهدیه‌ها هستند. این اقدام می‌تواند به مبارزه با تحجرات، جمودها، خود باختگی‌ها و خرافات شود.

همچنین حسن ضیافتی كافی، مدیر عامل و عضو هیأت امناء و عضو هیأت مدیره مهدیه تهران در مراسم آغازین همایش مدیران مهدیه‌های سراسر كشور، گفت: مهدیه تهران در سال ۴۷ به همت مرحوم شیخ احمد كافی و به دست شهید محراب آیت‌الله مدنی گشایش یافت و از همان زمان با استقبال بی‌نظیر منتظران مواجه شد.

كافی ادامه داد: بعد از انقلاب، دوبار خدمت امام‌(ره) رسیدم و با توضیح شرایط وقت مهدیه، از وی درخواست كردم تا نماینده‌ای را امور مهدیه معرفی كنند كه حضرت امام‌(ره) ‌پس از تأیید فعالیت‌های مهدیه،‌ آیت‌الله محمد یزدی را برای این مهم انتخاب كردند.

كافی افزود: پس از آن بود كه آیت‌الله یزدی به همراه هیأت امناء و هیأت مدیره كه توسط وی انتخاب شده بودند، اساسنامه مهدیه را تهیه كردند و در سال ۶۲ آن را با نام مؤسسه مهدیه تهران به ثبت رساندند.

كافی با بیان اینكه مهدیه به هیچ حزب، گروه، تشكل و هیأتی وابسته نیست، گفت: فعالیت‌های مهدیه تهران تنها در راستای ترویج فرهنگ مهدویت و همسو با خط ولایت فقیه و رهبری انجام می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۲۳۰ جلسه و برنامه ۲.۵ ساعته تا ۷ ساعته در طول سال در مهدیه تهران برگزار می‌شود و تمام عوامل مدیریتی، اجرایی و خادمان مهدیه بدون چشمداشت مالی برنامه‌های آن را پیش می‌برند.

كافی همچنین به گسترش فضای بنایی مهدیه طی سال‌های اخیر اشاره كرد و گفت: سال ۶۶ خدمت امام‌(ره) رسیدیم و درخواست اجازه برای گسترش فضای مهدیه را دادیم اما امام‌(ره) فرمود كه الان جنگ است و بهتر است در دوران پس از جنگ به این مهم برسید. ما نیز تا پایان جنگ تحمیلی صبر كردیم و از سال ۷۲ اقدام به گسترش فضای مهدیه كردیم و هم اكنون نیز فضای مهدیه بالغ بر ۱۱ هزار متر مربع شامل، شبستان، آشپزخانه، درمانگاه، پاركینگ و ... می‌شود.

كافی در پایان سخنان خود گفت: در دیدار سال ۶۶، امام‌(ره) به ما فرمود كه «مهدیه باید عظیم ساخته شود و تا می‌توانید مهدیه را گسترش دهید». فكر می‌كنم این فرموده تنها منوط به مهدیه تهران نیست و شامل تمام مهدیه‌های كشور می‌شود.

همایش بزرگ مدیران مهدیه‌های سراسر كشور طی روزهای ۶ و ۷ اسفند ماه، و با هدف بررسی راهكارها و فراهم كردن تعامل لازم نسبت به انسجام، یكپارچگی و سازماندهی فعالیت‌های مهدیه‌های سراسر كشور برگزار شد.

دارابی قائم مقام سازمان صدا و سیما در این همایش دو روزه، با پیشنهاد تعیین جایزه دوسالانه مرحوم کافی، افزود: این جایزه به پژوهشگران، خطیبان و هنرمندان فعال داخلی و خارجی در عرصه مهدویت اهدا شود.

دارابی با تاکید بر لزوم اجرای این پیشنهاد گفت: امروزه در دنیا جوایز بزرگی برای مروجان فرهنگ منحط غرب تعیین و اهدا می شود و ما نیز اگر این جایزه را به شکل دو سالانه پایه‌گذاری کنیم در ترویج گفتمان انتظار نقش موثری ایفا کرده‌ایم.

دارابی با تکریم شخصیت مرحوم کافی به عنوان بنیانگذار مهدیه تهران گفت: باید با شناخت روش‌های تبلیغی آن مرحوم فرهنگ مهدویت را بیش از پیش تبیین کنیم.

قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به اینكه مهدیه از چهار دهه پیش کانون گفتمان مهدویت بوده و اهمیت و تاثیرگذاری آن امروز بیش از گذشته قابل درک است، تاكید كرد: مهدیه باید کانون اصیل و بدون شائبه برای ترویج گفتمان انتظار، فرهنگ مهدویت، قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما