تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ ساعت ۱۲:۱۸
۰
کد مطلب : ۱۶۴۵
یک شاعر:

توجه به بهار در شعر آيينی كمتر ديده می‌شود

به گزارش خیمه، امين شيرزادی گفت: با آمدن بهار روح شاعر با طبيعت يكی شده و دچار دگرگونی و تغيير می‌شود و اين دگرديسی و پوست‌اندازی عالم، انديشه شاعر را متأثر می‌كند و باعث خلق آثاری با مضمون بهار می‌شود كه در گذشته تحت عنوان «بهاريه» خوانده می‌شدند.

وی افزود: در حال حاضر، موجی از افسردگی شعر جوان ما را تحت تأثير قرار داده است و شاعر جوان امروز به مضمون خزان و برگ‌ريزان طبيعت توجه بيشتری نشان می‌دهد؛ بنابراين نمی‌توان بهاريه ـ با آن نشاط و پرباری در شعر كلاسيك وجود داشته ـ را در شعر امروز جست‌وجو كرد.

شيرزادی همچنين اظهار كرد: در شعر آيينی ما هم مضمون بهار كمتر ديده می‌شود و واقعه‌های عاشورا و بيست‌ويك رمضان بيشترين موضوعات مورد استفاده در اين اشعار هستند و توجه به بهار كمترين بسامد را در اين شعر دارد.

او با اشاره به واقع‌گرابودن شعر امروز اظهار كرد: شاعران گذشته اصولاً بهار را به پرنده‌ای پر از نقش و نگار يا مسافری كه ارمغانی از گل در جبين دارد، تشبيه كردند؛ ولی با موج جديدی كه شعر امروز را متأثر كرده است، شاعر امروز به دنبال انعكاس واقعيت زندگی است و با توجه به اين واقعيت‌گرايی، تشبيهات و استعارات شاعران گذشته جايی در شعر امروز ندارد.

اين شاعر در پايان گفت: در شعر معاصر، نمونه‌های خوب از شعرهای بهاری را در شعر قيصر امين‌پور و سياووش كسرايی می‌شود جست‌وجو كرد. 

بنا بر گزارش ایکنا، امين شيرزادی متولد 1347 و از شاعران كرمانشاهی است كه اشعار و غزل‌های او در صفحات مجلات ادبی چاپ می‌شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما