تاریخ انتشار
پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۷ ساعت ۱۴:۵۴
۰
کد مطلب : ۱۹۱۰
پرونده ویژه شهروند از انفجار حسینیه شهدا شیراز (1)

پایان تردید

محمد رضا نسب عبداللهی
پایان تردید
غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات ایران خبر از خنثی شدن طرح انفجار کنسولگری روسیه داد و آن را به حادثه شیراز مرتبط دانست و گفت: «دستور حادثه شیراز هم از سوی آنها صادر شده بود و هدفشان مراکز علمی، حوزوی، حسینیه ها، و مساجد بود؛ هدف آنها این بود که اختلافات مذهبی را با این ترورها و بمب گذاری ها هدایت کنند؛ ربودن امام جمعه ها، حمله به مساجد اهل سنت و دیگر اقدامات از سوی شبکه های مختلفی که از آمریکا هدایت می شد، صورت می گرفت. هدف بعدی آنها در شهر رشت و سرکنسولگری روسیه بود تا با انفجار آن، رابطه بین ایران و همسایگان را بر هم بزنند.»

بدین ترتیب، یک حادثه ای که در ابتدای امر، یک اتفاق تصور می شد اما بنا بر گفته های وزیر اطلاعات دارای ابعاد بسیار پیجیده ای شده است.


* پس از ناکام ماندن کودتای افسران ارتش رژیم شاه برای مهار انقلاب اسلامی و بازگردانی شاپور بختیار به قدرت که در تاریخ 18 تیر 1359 خنثی شد، تا کنون هیچ عملیات خرابکارانه ای به سلطنت طلبان نسبت داده نشده بود.

چهارشنبه 18 اردیبهشت 1387 اما مصطفی پور محمدی بر این 28 سال نقطه پایان گذاشت و عاملان انفجار شامگاه 24 فروردین ماه گذشته شیراز را وابسته به سلطنت طلبان اعلام کرد.

بعد از این اظهار نظر وزیر کشور، نگاه ها به سوی گروهی متوجه شد که خود را «انجمن پادشاهی ایران» می خواند و مسئولیت بمب گذاری شیراز با انتشار اطلاعیه ای در پایگاه اینترنتی خود پذیرفته بود: «شامگاه روز شنبه 24 فروردین 2372 شاهنشاهی (1387) تکاوران انجمن پادشاهی ایران در یک یورش به حسینیه سیدالشهدا واقع در بلوار زرهی شهر شیراز تعداد زیادی را کشته و تعداد بیشتری را زخمی کردند.» این گروه که از بمب گذاری در شیراز با نام سر آغاز عملیات «تندر2» یاد کرده، مدعی است که عملیات خود را تا مرحله 5 ادامه خواهد داد. این انجمن، همچنین در پایگاه اینترنتی خود 7 فایل صوتی منتشر کرده که حاوی گزارش بمب گذاری است. در این گزارش‌های صوتی، فردی با هویت نامشخص ادعا می‌کند که انجمن 30 دقیقه پس از بمب گذاری و پیش از مخابره خبر توسط شبکه‌های خبری دنیا اطلاعیه‌ای مبنی بر پذیرفتن مسئولیت آن در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرده است. هرچند ساعت دقیق انتشار این اطلاعیه مستند نیست اما تاریخ آن 12 آوریل مصادف با شب بمب گذاری است.
 
گزارشگر همچنین دلیل انتخاب حسینیه سیدالشهدا را برای بمب گذاری چنین می‌داند: «حسینیه سیدالشهدا تنها حسینه‌ای است که در تمام مدت سال هر هفته شنبه‌ها برای (امام) حسین عزاداری می‌کنند.» این فرد با به کار بردن تعبیر «لات‌های بیکار» برای نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر، برابر اقدامات خشونت آمیزشان سکوت کردند اظهار شگفتی و البته شادمانی می کند.


 * وزیر کشور در حالی عوامل بمب گذاری شیراز منتسب به سلطنت طلبان می‌داند که از نام این گروه خبری اعلام نکرده است. ولی شواهد موجود نشان می‌دهد که مقصود، «انجمن پادشاهی ایران» است، زیرا:
انجمن پادشاهی ایران تنها گروهی با تمایلات سلطنت‌طلبی است که مسوولیت بمب گذاری را پذیرفته است.
انجمن پادشاهی ایران 3 هفته قبل از بمب گذاری با صدور اطلاعیه‌ای در تاریخ 3 فروردین 87 نسبت به آغاز برخورد خشونت‌آمیز در شیراز خبر داده بود.
انجمن پادشاهی ایران تنها دارای 2 شاخه «فارس و شمال» است؛ بمب گذاری در شیراز و دستگیری عوامل آن در مازندران از ابهامات موجود می‌کاهد.
این انجمن حدود 5 سال قبل فعالیت‌های خود را در شمال لندن آغاز و سپس در آمریکا ادامه داد. محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات نیز پس از دستگیری عوامل بمب گذاری گفته است: «این گروه تروریستی با کشورهای انگلیس و آمریکا ارتباط داشته و پیش از این نیز از طریق وزارت امور خارجه به آن کشورها اعلام شده بود اما نه تنها هیچ اقدامی در جلوگیری از اعمال تروریستی آنها صورت نگرفتف بلکه حمایت نیز شدند.» 


* انجمن پادشاهی ایران به رهبری شخصی با نام «فتح الله منوچهری» که به «فرود فولادوند» مشهور است، اداره می‌شود.
 
منوچهری پیش از انقلاب اسلامی فیلمساز بوده و فیلم‌های خانم خانوما (1351)، وقتی که آسمان بشکافد (1355) و شهر شراب (1355) را نیز ساخته است. او اما قبل از آنکه از آنکه به فیلمسازی روی آورد دوبلور بوده و سرپرستی گویندگان فیلم‌های «سرباز اسلام، قدغن، شهر شراب، وقتی که آسمان بشکافد، راننده اجباری و طاهر» را نیز بر عهده داشته است. 

منوچهری از حدود 5 سال قبل با سکونت در لندن از طریق یک شبکه فارسی زبان فعالیت‌های خود را علیه دین اسلام و نظام جمهوری اسلامی آغاز کرد. او هنگام برگزاری انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری ایران، پس از پایان دادن برنامه تلویزیونی خود، توسط بخش ضد ترور پلیس اسکاتلندیارد با استناد به قانون ضد تروریسم بازداشت شد؛ بی بی سی در همان زمان بدون اشاره به هویت بازداشت شدگان، آنها را گروه ناراضی ایرانی خواند که تحت قوانین ضد تروریستی بریتانیا بازداشت شده‌اند؛ روزنامه تایمز اما با فاش ساختن هویت افراد دستگیر شده، گزارش داد که فولادوند و سه نفر دیگر از اعضای انجمن پادشاهی ایران، با یک برنامه‌ریزی چند ماهه بازداشت شده‌اند. 

بعدا مشخص شد که همسر فولادوند نیز جزو بازداشت شدگان بوده است؛ پلیس انگلستان پس از 48 ساعت، آنها را آزاد کرد. 

فتح الله منوچهری دو سال پس از این اتفاق از نظرها ناپدید شد؛ اعضای انجمن پادشاهی مدعی هستند که او در تاریخ 28 دی 1385 به ایران سفر کرده است. این در حالی است که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که وی کشته شده است. 

منوچهری حتی در سال 2006 از پلیس انگلستان درخواست کرده بود تا در برابر تهدیدات از جان او محافظت کنند؛ این خواسته اما رد شد و پلیس انگلستان اعلام کرد که هیچ خطری متوجه فولادوند و خانواده او نیست و تنفر عمومی بیشتر متوجه شبکه ماهواره‌ای او است؛ شراره، دختر فتح الله منوچهری در عین اینکه اعلام کرده از پدرش خبری ندارد اما مدعی شده که او زنده است. 

فعالیت‌های ضد اسلامی منوچهری در شبکه ماهواره‌ای خود سبب شد که روزنامه‌های ایران نیز واکنش نشان دهند؛ روزنامه جمهوری اسلامی در ستون جهت اطلاع 21 مهر 84 خود از وزارت امور خارجه خواست تا به اقدامات موثرتری در خصوص پخش شبکه تلویزیونی «انجمن پادشاهی ایران» از انگلیس روی آورد؛ حسین شریعتمداری، مدیر روزنامه کیهان بدون نام بردن از منوچهری، کشتن او را ضرورتی غیر قابل تردید دانست: «مجری مفلوک برنامه نقشی بیشتر از یک موجود حقیر و توسری خور ندارد تا آنجا که چهره او حتی لایق یک آب دهان هم نیست، اگرچه شلیک گلوله‌ای بر پیشانی منحوس و کفر گرفته او، ضرورتی غیر قابل تردید دارد... و چه دلنشین است، صفیر آن گلوله... هرچند که مجری برنامه، شخصی گمنام و در میان ضد انقلابیون فراری هم ناشناخته است و هیچگاه در محافل عمومی آفتابی نمی‌شود.» 


* تاکنون 12 نفر به عنوان عاملان بمب گذاری شیراز دستگیر شده‌اند؛ افراد دستگیر شده که به گفته جابر بانشی، دادستان عمومی و انقلاب شیراز اکثرا شیرازی هستند، در حالی که به دام می‌افتند که قصد داشته‌اند محل دیگری را بمب گذاری کنند ولی هنگام آماده سازی بمب در یکی از هتل‌های تهران (نام هتل فاش نشده) انفجار کوچکی صورت می‌گیرد و لو می‌روند. 

علی مویدی، فرمانده انتظامی فارس نیز بر این موضوع مهر تأیید می‌گذارد: «کشف این موضوع معجزه بود و مرگ یکی از عوامل انفجار که درصدد بود نقطه‌ای دیگر را منفجر کند، کمتر از صحنه شیراز نبود.» پس از انفجار شیراز، مشخص شده است که نوع مواد منفجره با اقلام جنگی نمایشگاه متفاوت است.
 
فرمانده انتظامی فارس در این باره می‌گوید: «در همان روزهای نخست، نزدیک‌ترین نظریه را اداره کل تشیخص هویت ناجا داد که مواد کشف شده پس از آنالیز و تجزیه و تحلیل با مواد موجود در سالح‌های جنگی نمایشگاه رهپویان وصال متفاوت است» اما نوع اطلاع رسانی به گونه‌ای بود که بیشتر بر روی گزینه غیر عمدی بودن حادثه تأکید می‌د.
 
دادستان برای افراد دستگیر شده که قرار است در شیراز محاکمه شوند به احتمال فراوان تقاضای اعدام خواهد کرد. 

همچنین به گفته علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضاییه، دادستان کل کشور علیه دولت‌هایی که در این حادثه دخالت مستقیم یا غیر مستقیم داشته‌اند، در مراجع داخلی و بین المللی شکایت خواهد کرد. 


نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما