تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۲
۰
کد مطلب : ۲۳۸۰۴

نگاهی به فیلم ضددینی «خدایان و پادشاهان»

نگاهی به فیلم ضددینی «خدایان و پادشاهان»
« Exodus: Gods and Kings» عنوان جدیدترین فیلم ریدلی اسکات، کارگردان توانمند فیلم «گلادیاتور» است. فیلمسازی که توانسته در حوزه فیلم‌های تاریخی نامی پرآوزه برای خود دست پا کند. برای نمونه می‌توان از «رابین هود» و «در قلمرو بهشت» به عنوان دیگر کارهای این فیلمساز نام برد، اما فیلم اخیر وی «خدایان و پادشاهان» به هیچ وجه قابل مقایسه با کارهای دیگر این فیلمساز نیست.

این فیلم سینمایی بر بنای کتاب مذهبی مسیحیان «The Bible» ساخته شده است، اما اقتباسی که در این فیلم شده به هیچ وجه قابل مقایسه با فیلم «ده فرمان» نیست. در این کار که کریستین بیل در آن نقش حضرت موسی(ع) را ایفا می‌کرد از همان ابتدا بازی را در مقابل فیلمی که ۵۰ سال پیش ساخته شده باخته است. چون در همان انتخاب بازیگر نقش موسی(ع) می‌بینیم که کریستین بیل به هیچ وجه نتوانسته در حد و اندازه‌های چارلتون هستون(بازیگر فیلم ده فرمان) ظاهر شود، همان گونه که فرعون فیلم «ده فرمان» (یول برینر) به هیچ وجه قابل مقایسه با فرعون خدایان و پادشاهان نیست.
البته پرواضح است که با توجه به امکانات موجود سینمای دنیا این فیلم در بحث پروداکشن و جلوه‌های ویژه از فیلم «ده فرمان» بسیار عظیم‌تر است، اما این امتیاز به هیچ وجه بر دل تماشاگر نمی‌نشیند، چون نحوه نشان دادن معجزه در این فیلم، برداشتی است که با اطلاعات تاریخی بسیاری از مخاطبان آشنا نیست. در ضمن در این فیلم یکی از اصلی‌ترین معجزات حضرت موسی(ع) که همان تبدیل عصا به اژدها بود، تصویر نشده است.

رویکرد ضد دینی خدایان و پادشاهان

موضوع دیگری که درباره این فیلم سینمایی می‌توان گفت رویکرد ضددینی این فیلم است. این گفته نیز تنها یک ادعا نیست، بلکه در جای‌جای فیلم چنین اشاراتی را می‌توان دید. برای نمونه در بخشی از فیلم که فرستاده از طرف خدا با حضرت موسی(ع) سخن می‌گوید به وضوح می‌بینیم که دستورات الهی به چالش کشیده می‌شود. یا در صحنه‌ای دیگر معجزاتی که از طرف خدا نازل می‌شود را ظالمانه تصویر می‌کنند، حتی فرعون بچه مرده‌اش را نزد حضرت موسی(ع) می‌آورد و می‌گوید این رفتار خدای شماست!

از این دست برداشت‌های مغرضانه در فیلم باز هم می‌توان مشاهده کرد. این اتفاق هم تنها یک برداشت شخصی از زندگی حضرت موسی نیست، بلکه روشی است که در هالیوود به عنوان یک دستوراالعمل به آن توجه می‌شود. این گفته را در فیلم‌های «پسر خدا» و «نوح» هم به وضوح می‌توان مشاهده کرد. در این آثار تماماً سعی می‌شود که چهره‌ای که از پیامبران ترسیم می‌شود، به شدت زمینی باشد تا هر چه بیشتر مقام آنها به چالش کشیده شود.

نمره قبولی بخش فنی برای «خدایان و پادشاهان»

درباره مسائل فنی این فیلم باید گفت که، کار توانسته نمره قبولی بگیرد. طراحی صحنه، لباس، فیلمبرداری و.... در حد بسیار خوبی است، اما در بازیگری، این کار بسیار ضعیف ظاهر شده است. در این فیلم گلشیفته فراهانی نیز نقش همسر فرعون را بازی می‌کند، هر چند که نقش وی کوتاه است.

نقدهایی که از این فیلم در سراسر دنیا انجام شده نشان می‌دهد که مردم جهان به هیچ وجه پذیرای فیلم‌هایی همچون «خدایان و پادشاهان» و «نوح» نیستند. مردم دوست ندارند در کارهای سینمایی به شخصیت پیامبران توهین شود. برای همین وقتی این آثار را می‌بینند در مقابل آن موضع‌گیری می‌کنند. در پایان باید گفت که این فیلم سینمایی حتی در آمریکا هم نتوانست فروش خوبی داشته باشد، البته این گفته را با توجه به هزینه‌هایی که برای این فیلم انجام شده می‌گوییم.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما