تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۰
۰
کد مطلب : ۲۵۲۲۶

مشاهدات سفر به عتبات شوکه‌مان کرد

مشاهدات سفر به عتبات شوکه‌مان کرد
جمعی از شاعران و نویسندگان حاضر در سفر به عتبات عالیات صبح امروز در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان به توضیحاتی پیرامون این سفر و دستاوردهایش پرداختند.

در ابتدای این نشست ابراهیم زاهدی مطلق معاون ادبیات بنیاد در سخنانی با اشاره به پیشنهاد ستاد بازسازی عتبات عالیات برای این سفر اظهار داشت: ما خوشحالیم که عقل و خرد جمعی ستاد به این نتیجه رسید که باید این سفر صورت بپذیرد و ما نیز به عنوان شاعر و نویسنده ایرانی در این سفر به طور مشخص احساس غرور کردیم از اینکه هنر ملی ما تا چه اندازه در عتبات مورد استفاده قرار گرفته است تا جایی که اصلا در آنجا به انسان حس غریبگی دست نمی‌دهد.

سازماندهی چنین سفرهایی از وظایف ذاتی ماست

مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی نیز در این نشست در این نشست اظهار داشت: اجرا و سازماندهی چنین سفرهایی از وظایف ذاتی ماست و به این خاطر است که به موضوع ادبیات کاربردی قائلیم و باور داریم که باید کمی آن را زنده کرد و اجازه داد آثاری تولید شود که برای خلقشان نویسنده از پشت میزش بلند شده و به جریاناتی برسد که اوضاع و احوال مردم را بیشتر نشان دهد.

وی با تاکید بر اینکه ممکن است تولید اثرات مکتوب حاصل از الهامات این سفر کمی زمان‌بر باشد، تصریح کرد: ما اگر سازمان انرژی اتمی هم پیش قدم شود و بخواهد چنین نشستی را برای معرفی دستاوردهایش با اهالی شعر و ادب به منظور خلق اثر داشته باشد، استقبال می‌کنیم کما اینکه در حال حاضر نیز جناب زاهدی در تلاش هستند تا با تیم مذاکره کننده اتمی رایزنی و وقتی را برای دیدار شاعران و نویسندگان با آنها فراهم کنند.

مخاطب ادبیات انقلاب توده‌های مردم هستند

در ادامه این نشست مصطفی محدثی خراسانی از شاعارن حاضر در این سفر در سخنانی عنوان کرد: از بنیاد ممنونم که شعرا و نویسندگان را در معرض دغدغه‌هایی قرار داد که به طور مستقیم با یک ملت ارتباط پیدا می‌کند. می‌دانیم که یکی از وجوه ادبیات انقلاب این بوده که مخاطبش توده‌های مردم بوده‌اند و چه دغدغه‌ای بلندتر از عتبات در دل مردم ایران ریشه دارد. این سفر برای ما دارای افق‌هایی بود که نمی‌شود با دیده‌ها و شنیده‌های عادی بیانش کرد. قرار گرفتن در آن کاروان عاطفه و محبت برای همه ما منشاء تحول بوده و هست.

محدثی خراسانی تصریح کرد: در طول تاریخ ایرانیان تلاش زیادی در ساخت و ساز عتبات داشته‌اند اما وجه ممیزه فعالیت فعلی در این است که متولیان و فعالان در آن عصاره یک ملت هستند و در تک تک آجرها و سنگ‌های آنجا می‌شود عصاره هنری مردم ایران را دید و حس کرد که آنها با ملات محبت ایرانیان به هم جفت شد است و به طبع حاصلش هم می‌شود اتفاقی فرهنگی که در طول تاریخ ایران بی نظیر است.

محدثی خراسانی در پایان از ساخت سرود عتبات و ساخت نما آهنگی بر مبنای آن خبر داد که مراحل نخست این کار نیز انجام شده است.

برای ما این سفر و آنچه در آن دیدیم شوک آور بود

مجید قیصری از دیگر نویسندگان حاضر در این سفر نیز در سخنان خود اظهار داشت: برای ما این سفر و آنچه در آن دیدیم شوک آور بود اما در طول سفر نخستین گله‌ای که از مسئولان ستاد کردیم این بود که چرا اینقدر دیر به فکر این مساله افتادند.

وی ادامه داد: در عراق امروز در هر جایی که قدم بگذاریم بقعه‌ای است که ایرانیان با هنرشان از کف تا سقفش را بازسازی کرده یا می‌کنند و این اتفاقات مهم در موارد بسیاری اصلا مکتوب نمی‌شود. مایه تعجب است که در قرن ۲۱ که همه چیز در حال ثبت و ضبط ات این اتفاق رخ نداده است.

قیصری تصریح کرد: در هر نقطه‌ای از حرمین شریف در عتبات می‌شد ردی از هنر ایرانی را دید که این به ما حس غرور خوشایندی می داد. من در مزار حضرت سلمان گچبر هایی را دیدم که من را یاد مسجد شیخ لطف الله می انداخت و همین به ما حس و حال دیگری می‌بخشید.

وی تصریح کرد: خروجی این سفر از منظر کار هنری را اگر سفارشی نویسی هم بدانیم بد نیست. اصلا یک سفارش ادبی که بد نیست. مگر استاد فرشچیان ضریح امام حسین(ع) و امام رضا(ع) را با سفارش نساخت. مهم نیت و باور فرد است.

حجت الاسلام حسین سیدی، نویسنده مترجم و عکاس نیز در این نشست در سخنانی اظهار داشت: در معماری جهان اوج هنر معماری در کلیساها و مساجد بوده است. من بون اینکه بخواهم به این کار بعد منفی بدهم به این اندیشه افتادم که معماری عتبات تجلی زیبایی اندیشی و زیبایی پردازی ایرانیان در هنر بوده است. گمشده نشان امروزی آرامش اوست و این زیبا اندیشی به انسان کمک می کند تا بتواند به آرامش برسد.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما