تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۱
۰
کد مطلب : ۳۰۰۶۲
مرور اخبار یکشنبه 95/02/12؛

سرور در آثار مذهبی/ ترجمه الخصائص الحسینیه/ شاعران آیینی و جبهه حق

سرور در آثار مذهبی/ ترجمه الخصائص الحسینیه/ شاعران آیینی و جبهه حق

*انحصار نمایش‌های دینی در روایت مصائب اهل بیت(ع)

ابوالفضل حاج‌علیخانی، نویسنده و کارگردان تئاتر گفت: متأسفانه در عرصه فرهنگ و هنر نهادها و سازمان‌های متولی در شرایط کنونی در حال انجام مجموعه‌ای از کارها و فعالیت‌های موازی هستند و کمتر فعالیت و تولید اثر را شاهد هستیم که به ویژه در حوزه هنر دینی و ارزشی حرف نو و تازه‌ای برای گفتن داشته باشد. وقتی صحبت از پرداختن به وجوه شادمانه و سرور در تولید آثار مذهبی و دینی می‌شود که بیشتر در آثار نمایشی ویژه اعیاد مذهبی نمود پیدا می‌کند، ناخودآگاه این تفکر به اذهان مسئولان و مدیران فرهنگی متبادر می‌شود که ممکن است با پرداختن به این مقولات در قالب تولید و ارائه آثار نمایشی مصادیق وهن به ساحت ائمه اطهار(ع) بروز پیدا کند، در حالی که آنچه ممکن است یک هنرمند تئاتر در اثر خود که دارای رگه‌های طنز و شادی باشد به آن بپردازد، همگی عین به عین روایات تاریخی است و چیزی اضافه بر آن از برداشت‌های خود اضافه نمی‌کند.
منبع: ایکنا


*سفر به اقیانوس بیکران معرفت حسینی سوار بر موج کتاب

 

نخستین چاپ کتاب «امام حسین علیه السلام این‌گونه بود» که ترجمه‌ای به قلم صادق حسن‌زاده از کتاب «الخصائص الحسینیه» اثر حاج شیخ جعفر شوشتری است، در ۱۱ بخش به همت انتشارات نگاران قلم منتشر شده است. «جایگاه‌های وجودی حسین (ع) از آغاز آفرینش آن نور تا پایان رستاخیز»، «صفات و اخلاق و عبادت‌های پسندیده حسین (ع)»، «ویژگی‌ها، صفات، ارزش‌های اخلاقی و عبادی حسین (ع) در روز عاشورا»، «الطاف الهی و احترام‌های ویژه خداوند بر حسین (ع)»، «الطاف ویژه خداوند به حسین (ع)»، «ویژگی‌های غم‌انگیز حسین (ع) و آثار گریستن و سوگواری بر آن حضرت»، «ویژگی‌های زیارت حسین (ع)»، «قرآن و حسین (ع)»، «حسین (ع) خانه حقیقی خداست»، «حسین (ع) و پیامبران» و «ویژگی‌های همسان پیامبر (ص) و حسین (ع)» ۱۱ فصل کتاب را تشکیل می‌دهند.
منبع: ایبنا


*فیلم محمد رسول الله در سن پترزبورگ به نمایش در آمد

فیلم محمد رسول الله (ص) با حضور مجید مجیدی كارگردان آن در مراسم و برنامه ویژه معرفی فرهنگ اسلامی كه تا ۱۷ اردیبهشت ادامه دارد، در سینمای تاریخی' آورورا' شهر سن پترزبورگ پایتخت فرهنگی روسیه به نمایش در آمد. معاون جامعه مفتیان روسیه نیز در این برنامه با اشاره به برگزاری مراسم روزهای معرفی فرهنگ اسلامی در سن پترزبورگ با هدف معرفی و درك صحیح از دین مبین اسلام در جامعه روسیه، نمایش فیلم محمد رسول الله را بسیار ازشمند خواند.
منبع: ایرنا


*لزوم حضور شاعران آئینی در طرفداری از جبهه حق


میلاد عرفان‌پور، مدیر دفتر شعر «شهرستان ادب» با بیان اینکه رسالت امروز شعر دینی و انقلابی موضع‌مند بودن نسبت به مسائل پیرامونی و تعهد است، توضیح داد: رسالت شعر دینی، شیعی و انقلابی امروز نیز مانند زمان‌های قبل موضع‌ داشتن در برابر ظلم و دفاع از حق است و شاعر مسلمان باید در هر شرایطی بتواند حق و باطل را از هم تمیز داده و نسبت به حوادث روز واکنش صحیحی نشان دهد. شعری که در راستای آرمان‌ها و در ذیل گفتمان انقلاب اسلامی سروده شود، شعر انقلاب نام دارد و امکان آن است که این اشعار در قالب عاشقانه، اجتماعی، سیاسی و جهانی سروده شده باشد، اما مهم این است که شاعر انقلابی، وفاداری و پایبندی خود را به آرمان‌ها و چارچوب انقلاب اسلامی در همه موضوعات نشان دهد.
منبع: ایکنا


*تقابل هاي كه سلفي‌گري با شيعه و اهل سنت دارد


نخستين جلد كتاب تقابل سلفي‌گري با شيعه و اهل سنت تأليف سيدمحمد كثيري و ترجمه علي زماني در سه فصل مفاهيم و اصطلاحات، مذهب حنبلي، بستر پيدايش حشويه و تلاش ابن تيميه در عقلاني كردن حشوگرايي به همت پژوهشكده حج و زيارت تدوين و منتشر شده است. اين كتاب كه ترجمه بخش‌هايي از كتاب «السلفية بين أهل السنة والإمامية» نوشته سيدمحمدمهدي كثيري است با پرداختن به عقايد سلفيه حشويه و وهابيت، با رويكردي تحقيقي و منطقي، نشان داده است عقايد آنان به‌سان هيچ يك از مذاهب اسلامي نيست. آنان تافته جدابافته‌اي هستند كه با تفسير غلط از آموزه‌هاي اسلام، تنها به دنبال ايجاد تفرقه در جهان اسلام‌اند. بخش اول كتاب به تبيين مفاهيم سلف، حشو، اهل سنت و شيعه مي‌پردازد و در ادامه، نقش مذهب حنبلي در پيدايش حشويه و همچنين تلاش ابن تيميه در بازسازي انديشه حشوگرايي را بررسي مي‌كند. بخش دوم آن كه جلد دوم كتاب را تشكيل مي‌دهد، به بيان تعارض‌هاي ميان سلفيه با اهل سنت و شيعه اختصاص دارد.
منبع: hajj.ir


*همه پروازهای عتبات عالیات به نجف انجام می شود

سعید اوحدی گفت: دو روز قبل از سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) و دو روز بعد از آن حرکت گسترده مردم عراق برای زیارت کاظمین زیاد می شود که ما به منظور حفظ امنیت زائران ایرانی در ایام کاظمیه پروازی به سمت بغداد نداریم و همه این پروازها فردا به نجف اشرف انجام می شود تا زائران ایرانی با مشکلات مواجه نشوند.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

انتهای پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما