تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۶
۰
کد مطلب : ۳۱۸۵۸

۹۰۰ میلیون گرفت نوش جونش/ آیا مداحان باید مالیات بدهند؟

۹۰۰ میلیون گرفت نوش جونش/ آیا مداحان باید مالیات بدهند؟
یکی از مشهورترین مداحان حاضر شد بدون ذکر نام درباره دریافتی کلان برخی مادحین توضیحاتی بدهد. «م» درباره‌ی دربافت وجه توسط مداحان گفت: درست است که مداحی در مجلسی می‌رود پولی دریافت می‌کند اما در مقابل ساپورت مالی بعضی از مجالس را هم دارد.
او در این باره افزود: کار مداحی کار عشق است و هیچ ارتباطی با هیچ ارگانی ندارد، اگر در یک ارگانی مداحی کرد و در آنجا ثبت و ضبط شد، مثلا من مدتی در س… مداحی می‌کردم، در آنجا ثبت می‌شد که من چقدر می‌گیرم و برای هزینه‌ی رفت و آمدم چه مبلغی دریافت می‌کنم.
وی ادامه داد: اولا اگر کسی بخواهد برای روضه‌ی امام حسین پول بگیرد، این حرام است. این مبلغ به عنوان حق القدم دریافت می‌شود. مانند فردی که امام جماعت است و نمی‌تواند برای اقامه‌ی نماز پول دریافت کند و حرام است ولی پولی برای حق القدم به او می‌دهند.

کی میتونه اینجا حرف بزنه؟
این مداح معروف درباره دعوت از مداحان گفت: مثلا اگر کسی عشق کرد زنگ می‌زند می‌گوید من می‌خوام فلان مداح بیاید در مجلس من بخونه، بهش ده میلیون تومان بدم. کی میتونه اینجا حرف بزنه؟ دقت کردین؟ یک جلسه‌ی دیگر زنگ میزند می‌گوید من میخوام دو میلیون تومان بدم. دقت کردین؟
این مداح که مدتی هیاتش در تهران به خاطر نبودن مکان مناسب برگزار نمی‌شد، ادامه داد: یک جای دیگر اصلا پولی برای پرداخت ندارند مثلا در همین حاشیه‌ی شهرها که ما میریم که یک نفر هم باید بهشون کمک کنه. اما بعضی جلسات هستند پولشون از پارو بالا میره. عشقشان می‌کشه من فلانی برم در جلسه‌اش بخونم برای ده دقیقه سه میلیون تومان بده. ولی جای دیگه پنجاه تومان میده.
او با شغل دانستن
مداحی گفت: شغل مداحی چون شغل عشقیه هیچ کس نمیتونه براش یه خط و نشون کاملی بکشه. یعنی نعوذبالله خود مقام معظم رهبری هم بگویند که فقط مبلغ مشخصی را پول پاکت مداح‌ها رو بدید نمی‌تونند بگند چون ایشون هم میدونن که نمیشه برای این کار خط کشید.
وی درباره‌ی میزان پول گفت: اگر کسی در ارگان یا شرکتی کار می‌کند یک حقوقی را مشخص می‌کند و اگر قبول کنی کار میکنی اما در مداحی صاحب مجلس میگه چون خوب خوندی و مجلس منو گرم کردی عشقم میکشه مثلا پنج میلیون تومان بدم. یک کار اجباری نیست که بگوییم الا بلا فلان مبلغ را به من بدهید. اون دیگه حسابش با امام حسینه.

نه داداش اشکال نداره!
این مداح که چند سالی است ماه محرم از تهران می‌رود ادامه داد: مثلا پارسال به من گفتند که یک مداحی در شمال برای ۱۰ روز ۹۰۰ میلیون تومان بهش پول دادند. گفتم نوش جونشون، گفتند آقا اشکال نداره؟ گفتم نه داداش صاحب کارخونه‌ی «خونه …» عشقش کشیده به این مداح ۹۰۰ میلیون بده. اسلحه گذاشته روی سرش؟ تهدیدش کرده که فلان مبلغو بده؟ پوله دیگه، پول مال منه، عشقم کشیده میدم. عشقم نکشیده نمیدم. دوست داری بیا این مبلغو میدیم. کار عشقیه.
او درباره‌ی موضوع مالیات دادن مداحان هم گفت: امام رضا (ع) هم وقتی اون شاعر – دعبل خزایی – برایش شعر خوند در روایت هم داریم دهنش را پر از طلا کرد. ما باید بگوییم چرا امام رضا این کار رو کرد؟ باید مالیاتش را حساب کنند؟ این بحث مالیات بحث دولتیه که می‌خواهند به هر طریقی این مالیاتو بگیرن. فردا هم اگر بتونند از طلبه‌های بدبخت بیچاره مالیات می‌گیرند. دقت کردید؟
او در پایان گفت: امروز یک مرجعی برایش حساب سال میارن، امسال به
طلبه‌ها چهارصد تومن میده. این وسط  هیچ حساب کتابی نداره. چون حساب کتابی توش نیست و در اون طلبگی، تو این مداحی و منبری، هیچ کس نمیتونه حرفی بزنه.

........................................

آیا مداحان باید مالیات بدهند؟

یک حقوقدان درباره ی درآمد و مبلغ دریافتی مداحان گفت: مداحان چون در مقابل خدمات پول دریافت می کنند قطعا شامل قانون مالیات کشور خواهند شد.

«مصطفی ترک همدانی» حقوقدان و وکیل دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز گفت: در کشور ما فعالیت صنف‌ها و مشاغل بر اساس قانون اصناف است، یعنی هر شغل و حرفه‌ای که در کشور وجود دارد، می‌شود آن را به عنوان یک حرفه تلقی کرد. در قالب یک صنف پیش بینی می‌شود و در آنجا هیات مدیره و هیات امنایی مطابق با قانون اصناف فعالیت کرده و این قاعده مشمول هر حرفه‌ای می‌شود که در قالب خدمات پول دریافت می‌شود.

وی ادامه داد: بعضی از امور که اصناف خاصی دارند مثل سازمان نظام مهندسی یا سازمان نظام پزشکی یا کانون وکلا مطابق با قانون خاصی فعالیت می‌کنند اما سایر اصنافی که قانون خاص ندارند از همان قانون اصناف استفاده می‌کنند. در مورد مداحان گمان نمی‌کنم که قانون خاصی وجود داشته باشد. شاید به همان امور صنفی هنرمندان بازگردد که زیر مجموعه‌ی وزارت ارشاد قرار می‌گیرد. در مورد مداحان کانون مداحان وجود دارد که به نظر می‌رسد نه قانون خاصی دارند نه صنفی هستند که شامل قانون اصناف باشند. در کانون مداحان تعدادی از مداحان یا کسانی که ریش سفید این حرفه هستند دور هم برای تبادل نظرات جمع شده‌اند. شاید عنوان یک کانون داشته باشند که در وزارت کشور یا در سازمان ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده
باشد.
این وکیل دادگستری درباره‌ی اخذ مالیات از مداحان گفت: چون یک باور عمومی وجود دارد که مداحان در قبال ارائه‌ی خدمات پولی دریافت نمی‌کنند در نتیجه قانونی برای آن تنظیم نشده است. اما می‌بینیم یا می‌شنویم که مبالغ آنچنانی که برای بعضی از مداحان مشهور رایج شده است که نظارتی بر آن وجود ندارد. شاید گفته شود که اصل بر تراضی طرفین است. اما اگر بخواهیم اصل تراضی طرفین را ملاک قرار دهیم من به عنوان یک وکیل ممکن است با استناد به اصل تراضی بخواهم پول کلانی را از موکلم بگیرم. ممکن است در یک قرارداد عادی این مشکل پیش نیاید اما در سطح کلان اگر ادامه پیدا کند، مشکلات مختلفی را ایجاد کند. چون بحث درآمد زایی پیش می‌آید، در نتیجه این دریافت‌ها برخلاف مقررات عمومی و بحث دارایی‌ها و مالیت‌ها و بحث نظارت بر درآمدها است.

ترک همدانی در پایان گفت: ادعای مداحان خلاف واقع است، حتی اگر مبلغ دریافتی مداحان را هبه بدانیم، مطابق با ماده‌ی ۱۲۰ قانون مالیات‌های مستقیم هبه نیز شامل مالیات می‌شود. هدایا را هم مشمول این قانون تلقی کرده است. سابقا یکی از راه‌های دور زدن و فرار از مالیات قرارداد هبه بود. شاید گفته شود که این مورد، قرارداد خصوصی موضوع ماده‌ی ۹ و ۱۰ و بین دو طرف قرارداد نافذ است. اما شرطش این است که قوانین خاص خودش را رعایت کنند، به طور مثال ورزشکاران حرفه‌ای شامل قانون مالیاتی کشور می‌شوند و قانونی برای این افراد تنظیم شده است. اما در نهایت برای این افراد به دلیل تلقی عامه که مداحان نباید پول بگیرند کسی به این موضوع وارد نشده و قانونی برای این افراد درنظر گرفته نشده است و کسی هم سراغشان نمی‌رود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما