تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۲
۱
کد مطلب : ۳۴۳۴۱

درباره خدمات بیمه و تامین اجتماعی بنیاد دعبل

خدمات بیمه و تأمین اجتماعی به ستایشگران اهل‌بیت علیهم‌السلام

طبق بند دوم اساسنامه بنیاد دعبل، «انجام خدمات تأمین اجتماعی (از قبیل بیمۀ درمانی، عمر و پس‌انداز، تكمیلی و پزشكی، بازنشستگی) و ارائۀ تسهیلات ضروری به آن‌ها و افراد تحت تكفل ایشان» از جمله وظایف اصلی این موسسه قرارداده شده است. همچنین سیاست ها و مأموریت های مدون دعبل به شرح ذیل است:

 سیاست های راهبردی
- حوزه‌های فعالیت دعبل در اساسنامه، در چهار ساحت فرهنگی، علمی، خدماتی و رسانه‌ای و به‌صورت متعادل تعریف می‌شود.
- سیاست‌ها و برنامه‌های عملیاتی دعبل به شکلی تدوین خواهد شد که هویت دعبل در جهت همه ابعاد تعریف شود نه صرفاً یکی از ابعاد.
- بنیاد دعبل موسسه‌ای غیرانتفاعی و عام‌المنفعه است. ارائه خدمات به‌ویژه از نوع رفاهی و تأمین اجتماعی نه باهدف دولتی کردن جامعه ستایشگران و نه باهدف کسب انتفاع صورت می‌گیرد.


ماموریت های خدماتی
- ارائه انواع خدمات بیمه و تأمین اجتماعی،‌ بیمه تکمیلی، خدمات درمانی،‌ مستمری،‌ وام، کمک‌هزینه درمان برای اعضا
- تشکیل پرونده سلامت، چکاپ و به‌روزرسانی منظم آن برای اعضاء
- ارائه انواع خدمات فرهنگی، بهابازار آموزشی،‌حمایت از انتشار آثار به اعضاء
- تشکیل پرونده آموزشی، سنجش و به‌روزرسانی منظم آن برای اعضاء
- ارسال منظم و مرتب بسته‌های فرهنگی و آموزش برای اعضاء
- میزبانی و حمایت از فعالیت مجمع الذاکرین، مجمع الشعراء و سایر تشکل‌های ستایشگران در استان‌ها
- معرفی و اعزام ستایشگران اهل‌بیت علیهم‌السلام به سطح کشور و خارج از کشور
- توزیع منطقی و عادلانه خدمات بنیاد دعبل در سطح استان‌ها، با تنظیم «جدول تسهیم»، «طراحی و اجرای سازوکارهای  احراز صلاحیت و استحقاق متقاضیان»، «سطح‌بندی خدمات گیرندگان بر اساس درجه استحقاق»، «اتخاذ تدابیر لازم برای تمرکززدایی دریافت خدمات از مراکز استان‌ها و توجه بیشتر به شهرستان‌ها»
 
  
بیمه تأمین اجتماعی
پس از شکل‌گیری اولیه بنیاد، جلسات متعدد دست‌اندرکاران دعبل با مسئولان سازمان تأمین اجتماعی منتج به تفاهم‌نامه‌ای شد که بر اساس آن برقراری خدمات بیمه تأمین اجتماعی برای ستایشگران اهل‌بیت علیهم‌السلام و شاعران آیینی فراهم گردید.
 
تفاهم نامه اولیه برای ستایشگران با سن کمتر از 50 سال منعقد شد. ازآنجاکه تعداد قابل‌توجهی از جامعه ستایشگران دارای سن بیش از پنجاه سال بودند، پس از پیگیری‌های مکرر، الحاقیه‌ایی به تفاهم‌نامه اولیه اضافه شد که سقف سنی قابل‌قبول برای متقاضیان را تا شصت سال افزایش داد.
طی حدود 12 سال فعالیت بنیاد دعبل، و با صرف حدود «سیصد و بیست میلیارد ریال»، تاکنون بالغ‌بر 3000 خانوار در 31 استان از خدمات بیمه تأمین اجتماعی دعبل استفاده کرده‌اند و در حال حاضر 2200 خانوار از این خدمت برخوردارند. چهارصد خانوار از این تعداد در قالب مستمری بازنشستگی یا فوت از خدمات تأمین اجتماعی بهره می‌برند.

مستمری
با توجه به محدودیت اعمال‌شده در تفاهم‌نامه سازمان تأمین اجتماعی برای ذاکران بالای 60 سال، مبلغی ماهانه در قالب هدیه (مستمری) به جمعی از افراد واجد شرایط خاص پرداخت می‌گردد. از ابتدای فعالیت بنیاد تاکنون بالغ‌بر 260 نفر از پیرغلامان در همه استان‌ها از این امکان برخوردار بوده‌اند.

بیمه تکمیلی درمان
خدمات بیمه تکمیلی درمان ازجمله نیازهای ضروری و درعین‌حال بسیار پرهزینه است. با توجه به افزایش روزافزون هزینه‌های درمان، تقاضاهای متعددی جهت برخورداری از بیمه تکمیلی دریافت می‌شود که البته اغلب متقاضیان از توان مالی متناسب برخوردار نیستند. بنیاد دعبل مطابق با توان خود و رایزنی‌های انجام‌شده تاکنون 2700 نفر از این قشر را طی چندین قرارداد تحت پوشش قرار داده است.

بیمه عمر و حوادث
این خدمت بیمه‌ای متناسب با پرداخت ناچیز ماهانه، خدمات قابل قبولی در هنگام فوت، نقص عضو یا هزینه‌های پزشکی ناشی از حادثه ارائه می‌کند. تاکنون بالغ‌بر 5400 نفر در قالب سه قرارداد تحت پوشش بیمه عمر و حوادث قرارگرفته‌اند.

کمک هزینه درمان، کفن و دفن، ارزاق
درخواست‌های بسیاری به‌صورت روزانه جهت کمک‌هزینه درمان، تأمین مایحتاج و... در بنیاد دعبل دریافت می‌گردد که این موسسه فقط توان پاسخگویی به بخش اندکی از آن‌ها را دارد. این کمک‌ها ذیل سرفصل‌های: کمک‌هزینه کفن‌ودفن، کمک‌هزینه درمان و کمک‌هزینه خانوار به پیرغلامان و مداحان نیازمند پرداخت‌شده است.

بیمه سلامت
به‌منظور جبران بخشی از خلأ بیمه تأمین اجتماعی و با توجه به حجم درخواست‌ها، طی توافق با سازمان بیمه سلامت این خدمات به سیصد و پنجاه نفر از جامعه ستایشگران ارائه‌شده است.

روند شناسایی، بررسی صلاحیت و ارائه خدمات
شناسایی ذاکران نیازمند، بررسی صلاحیت دریافت خدمات و ارائه خدمات، مأموریت اصلی بنیاد دعبل خزاعی است که برای تحقق این مهم نمایندگان و شوراهای استانی بازوی توانمند ستاد مرکزی هستند. این افراد درواقع پیشکسوتان و اساتید مطرح قشر ستایشگران در استان‌ها بوده و در جریان جزئیات فعالیت‌های ذاکران اهل‌بیت علیهم‌السلام و نقاط ضعف و قوت آن‌ها – هم ازنظر مهارت و هم از نظر مالی- هستند. ازاین‌رو اطلاعات کافی را جهت تشخیص اولویت برای برخورداری از خدمات دارند.
جهت تکمیل و ترمیم مأموریت نمایندگان استانی، ستاد مرکزی بنیاد دعبل 29 سفر استانی ترتیب داده که طی آن شورایی از مرکز به‌اتفاق نمایندگان یا شوراهای استانی به بررسی و ارزیابی مجدد بیمه‌شدگان و داوطلبان دریافت خدمات می‌پردازند. در این سفرهای ارزیابی افراد مستحقی که به هر علتی از دریافت خدمات محروم مانده و یا مغفول واقع‌شده‌اند شناسایی‌شده و در دستور کار ارائه خدمات قرار می‌گیرند.

تعداد متقاضیان
طبق آمار رسمی سازمان تبلیغات اسلامی در حال حاضر حدود هفتاد هزار نفر ستایشگر اهل‌بیت و شاعر آیینی در کشور وجود دارد. نه‌هزار نفر از این جامعه هفتادهزارنفری در لیست انتظار بیمه تأمین اجتماعی و مستمری بنیاد دعبل قرار دارند و بالغ‌بر 2400 خانوار در حال دریافت خدمات تأمین اجتماعی و مستمری ماهانه هستند.
 
برنامه‌های در دستور کار در موضوعات خدماتی
ازجمله برنامه‌های در دستور کار بنیاد دعبل در ارائه خدمات به اعضا: «تأسیس دفتر حقوقي با هدف ارائه مشاوره حقوقی و صیانت از حقوق و حریم مداحان و ذاکران اهل‌بیت علیهم‌السلام»، «راه‌اندازی دفتر خدمات مشاوره‌ای و تربیتي ویژه مداحان و خانواده ایشان» است. 

بیشتر بخوانید:
ارائه خدمات بیمه تکمیلی به مداحان آغاز شد
آخرین مهلت ثبت نام قطعی بیمه تکمیلی مداحان
مداحان عضو بنیاد دعبل تحت پوشش بیمه «عمر و حوادث» قرار گرفتند
مداحان بیمه شده بنیاد دعبل بیش از یکصد میلیون تومان خسارت دریافت کردند
شرایط جدید بیمه تکمیلی مداحان و اعضاء بنیاد دعبل اعلام شد
مداحان بیمه عمر و حوادث شدند/ بیمه تکمیلی در راه است
سرنوشت بیمه تکمیلی مداحان به کجا رسید؟
شرایط بازنشستگی در قانون تامین اجتماعی
بنیاد دعبل خزاعی و بیمه سامان تفاهم نامه همکاری امضاء کردند
مداحان عضو بنیاد دعبل،‌بیمه عمر و حوادث شدند - خبرتکمیلی
آشنایی با خدمات بیمه تکمیلی بنیاد دعبل خزاعی
بیمه تکمیلی برای اعضای بنیاد دعبل
بیمه نشدن مداحان بدلیل کمبود بودجه
بیمه ۲۵۰۰ مداح در بنیاد دعبل
بیمه مداحان سراسر کشور تا پایان امسال
مداحان و شاعران اهل بيت(ع) تحت پوشش تامين اجتماعي قرار گرفتند
 
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما