تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۷ ساعت ۰۷:۲۰
۰
کد مطلب : ۳۶۰۶

همسر آتاتورک محجبه بوده است

همسر آتاتورک محجبه بوده است
به گزارش خیمه، پروفسور ت.کافادار که به عنوان تهیه‌کننده‌ فیلم مستند جمهوری در هشتاد و چهارمین سالگرد استقلال جمهوری ترکیه دست به تحقیقات گسترده‌ای در آداب و رسوم و فرهنگ مردم ترکیه در هشتاد سال پیش زده است، به حقایق و مستندات قابل‌توجهی دست پیدا کرده است.

گرچه بسیاری از اینها در حال حاضر مورد قبول محققان و مردم بوده استۀ اما اکنون او توانسته است به وسیله اسناد و مدارک این مسايل را اثبات کند.

وی عکس‌هایی از آتاتورک و همسرش را منتشر کرده و گفته است: «در آن دوران تفکیک زنان به دو گروه بی‌حجاب و محجبه امری فوق‌‌العاده نامعقول بوده است، چرا که همه‌ زنان در آن دوره محجبه بودند و این را می‌توان از عکس‌های "لطیفه خانم"، همسر آتاتورک به اثبات رساند.»

کافادار به خود آتاتورک اشاره می‌کند و می‌گوید: «او در سخنرانی‌های خود به مسئله دین و حقانیت دین اسلام اشاره می‌کند و آن را تأیید می‌کند و اشاره‌ای به بحث لائیک نمی‌کند.»

به گفته‌ این محققۀ لائیسم مسئله‌ای است که بعدها سیاستمداران وارد سیاست ترکیه کرده‌اند.

وی با عرضه‌ یکی از سخنرانی‌های آتاتورک در بالیک‌اسیر اشاره می‌کند و می‌گوید: «وی در این سخنرانی به حقانیت دین اسلام و کامل بودن آن اشاره می‌کند.»

بخشی از این سخنرانی چنین است: «ای ملت! خداوند یکی است، شأنش عالی است؛ سلام و عطوفت و خیر خداوند بر شما باد؛ پیامبر اکرم سرور ما، از جانب حق به عنوان تبلیغ حقایق دینی به سوی ما فرستاده شده است. بر همه‌ ما معلوم است که هیچ شکی در قرآن عظیم‌الشأن نیست؛ دین ما که به انسان‌ها فیض داده است، آخرین و کامل‌ترین دین است؛ چون دین ما با عقل، منطق و حقیقت تطابق دارد.
اگر این‌گونه نبود، در میان این دین و قوانین طبیعیه‌ی الهی تضاد وجود داشت، چون که منبع تمام قوانین طبیعت، خداوند است.»
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما