تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۲۰
۰
کد مطلب : ۷۰۲۳
مجموعه‌های عاشورایی-۲

دغدغه‌هاي داغ

معرفي مؤسسۀ بلاغ‌المبين
دغدغه‌هاي داغ
البته بعضي‌هایشان از جان هم عزيزترند. رفته‌هايشان را خدا بيامرزد. آن‌هايي هم که هستند، خدا بسیار صبر و اجرشان دهد. حتماً اين روايت را شنيده‌ايد که حضرت موسي(ع) از خدا پرسيد: «اگر تو به جاي بندگانت بودي، در حق خداوندگارت چه مي‌کردي؟» و خدا فرمود: «به بندگان خدا خدمت مي‌کردم.» کارِستاني که به قول صائب: «کار هر بي‌سر‌و‌‌پايي نبود، کار دل است».

قبل از اينکه شرح يکي از اين کارستان‌ها را خدمتتان عرض کنم، اگر شما هم مانند من در حوزۀ امور فرهنگي و مذهبي فعاليت مي‌کنيد، يا اگر مسئوليت آثار و فعاليت‌هاي اقتصادي شما در دايره‌اي به شعاع بزرگ‌تر از زندگي شخص شماست، کلاهتان را از هر جنس و جوري که هست قدري بالاتر بگيريد، چراکه به قول موثق تا همين چند سال گذشته و شايد هم‌اکنون:

۱- مناطقي در کشور وجود داشته (و دارد) که از لحاظ فرهنگي «بکر» محسوب مي‌شوند. يعني هيچ نهاد و سازماني در آن مناطق فعاليت فرهنگي و تبليغي انجام نمي‌دهد.

۲- روستا‌هايي وجود داشته (و دارد) که ... تا جايي که يک بيماري ساده باعث فوت شخص بيمار مي‌شود و ... .

۳- روستا‌هايي وجود داشته (و دارد) که به ندرت مبلغان در آن حضور دارند و ... .

و البته اين در حالي است که بزرگان و عقلاي اين قوم مي‌فرمايند: «اين (فرهنگ) همان چيزي است که من حاضرم جانم را فداي آن کنم.»1

اما کارستان دوستانمان در مؤسسۀ جهادي-تبليغي بلاغ‌المبين (مجتبي):

مؤسسة جهادی-تبلیغی بلاغ‌المبین، از سال ۱۳۸۲ و جهت لبیک گفتن به ندای رهبر معظم انقلاب، مبنی بر خدمت‌رسانی به مردم تشکیل شد و از بدو تأسیس هدف خود را خدمت‌رسانی به مردم مناطق محروم کشور در ابعاد فرهنگی و برای رسیدن به آرمان‌های بلند فرهنگی انقلاب اسلامی قرار داد که به لطف الهی تاکنون توانسته، برنامه‌های مفیدی را در این مناطق به اجراء در بیاورد.

اگرچه برنامه‌های این گروه، تنها برنامه‌های فرهنگی نبوده و فعالیت‌های عمرانی و خدماتی را هم در کارنامة شش سالة خود دارد، اما همواره هدف اصلی این برنامه‌ها، رسیدن به اهداف فرهنگی بوده است. بنابراین با نگاه جامع‌تر می‌توان کارهای عمرانی و خدماتی این مؤسسه را نیز برنامه‌های فرهنگی نامید.

از نکات قابل توجه دربارۀ فعاليت‌هاي مؤسسۀ بلاغ‌المبين عبارت است از:
۱- این مؤسسه غیردولتی بوده و به صورت خودجوش شکل گرفته است.

۲- همان‌طور که در اعلامیه‌های جذب نیرو این مؤسسه آمده، این مؤسسه هیچ تعهد مالی نسبت به مبلغان ندارد و این اشخاص بدون هیچ چشم‌داشتِ مالی به مناطق اعزام می‌شوند.

۳- مؤسسه، به مناطقی طلبه اعزام می‌کند که از لحاظ فرهنگی بکر بوده و هیچ نهاد و سازمان دیگری در آنها فعالیت فرهنگی و تبلیغی ندارد. (کارهای روی زمین مانده را انجام می‌دهد.)

۴- به بیشتر روستاهایی که مؤسسه تحت پوشش دارد، برای اولین بار آن هم توسط همین مؤسسه مبلغ اعزام شده است.

۵- معابر صعب‌العبور بسیاری از روستاهای تحت پوشش، به‌خصوص بخش چلو و شیمبار در شهرستان اندیکا و دهستان خویه در شهرستان کوهرنگ، باعث می‌شوند، طلبه‌ها بیش از چند ساعت و گاهی چند روز در راه باشند.

۶- منطقه چلو و شیمبار از توابع شهرستان اندیکا که مدت سه سال است، تحت پوشش برنامه‌های گروه هستند، از لحاظ امکانات زندگی در وضعیت رقت‌باری قرار دارند. به طور کلی در این منطقه که دارای بیش از هشتاد روستاست و از این تعداد، چهل روستا بیش از بیست خانوار جمعیت دارد، هیچ روستایی آب لوله‌کشی، برق، مخابرات و جادة مناسب ندارد و حتی یک پزشک هم در این منطقه وسیع وجود نداشته و یک بیماری ساده باعث فوت شخص می‌شود.

۷- در بعضی از روستاهای تحت پوشش مؤسسه هیچ مراسم عزاداری سنتی وجود نداشت و مردم با ابتدایی‌ترین احکام نیز آشنا نبودند.

۸- برای رفع مشکلات منطقة چلو و شیمبار نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشته شد که ایشان بعد از آگاهی از مشکلات منطقه مبلغ 180 میلیارد تومان برای رفع مشکلات منطقه اختصاص دادند و این مبلغ توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در اختیار استانداری خوزستان قرار گرفت.

۹- استفاده از روش‌های تبلیغ غیرمستقیم، مانند نمایش فیلم، نمایشگاه عکس و ...

۱۰- دیوارنویسی در جاده‌ها

۱۱- فعالیت‌های عمرانی برای ساخت مساجد و خانه‌های عالم و خانه برای نیازمندان

۱۲- پخش محصولات فرهنگی

۱۳- تأسیس حوزة علمیه خواهران و برادران بازفت

۱۴- کمک به ایتام و نیازمندان

گزارش بخشي از فعاليت‌هاي مؤسسۀ بلاغ‌المبين در سال 1387 که سال «نو‌آوري و شکوفايي» ناميده شده، به قرار زير است:

اهداف:
۱- استفادة بهينه از اوقات فراغت تابستان دانش‌آموزان
۲- بالا بردن سطح فرهنگي و علمي مخاطبان
۳- تلاش در جهت عمران و آباداني مناطق محروم تحت پوشش
۴- رشد معنويت و اخلاق اسلامي در مخاطبان

مناطق تحت پوشش:
بخش مرکزي شهرستان کوهرنگ (روستاهای نعل اشکنان، گردو سفلی، گردو علیا، خویه، سرآقاسید، شیخ علی خان، دیمه، مردخانه، خونکار آباد، در آباد)

بخش بازفت شهرستان کوهرنگ (روستاهای گزستان، مورز، حسین‌آباد، میان‌دوهان علیا، شهرک تلورد، تبرک علیا، شرمک، لبد، دورک، تیک، هوشوت، مازه رشته، چمن‌گلی، چم‌قلعه، دره‌مولا، ارته و چادرهای
عشایر)

شهرستان لردگان استان چهار محال و بختياري (روستاهای پل بریده، مشک دوزان، ده سوخته، چهرو، چشمه‌خانی، آب‌چنار، قلعه‌ مدرسه، بارز، شوارز)

بخش بلده شهرستان نور استان مازندران (روستاهای کرسی، یالرود، تاکر، تیرستاق، چل)

بخش چلو و شیمبار شهرستان اندیکا استان چهارمحال و بختیاری

تاريخ برگزاري:
۱۳۸۷/۴/۱۵ لغايت ۱۳۸۷/۵/۲۹ به مدت ۴۵ روز

تعداد مبلغان:
۷۲نفر (۲۶نفر زن و ۴۷نفر مرد)

گزارش نحوة برگزاری اردو:

(۱۳۸۷/۱/۱۸) جلسة شورای مرکزی: در این جلسه کلیات اهداف و برنامه‌های تبلیغی گروه در سال مطرح شد، همچنین در مورد زمان حرکت و اهداف و برنامه‌های مخصوص تابستان، بحث و جمع‌بندی صورت گرفت. بعد از این جلسه هم در تاریخ ۱۳۸۷/۳/۲۰  و در تاریخ ۱۳۸۷/۴/۱۰ جلسة شورای مرکزی تشکیل شد که در این جلسات برنامه‌ها به طور دقیق‌تر مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به نیازهای منطقه و پیشنهادهای اعضاء، کلیات و سرفصل‌های ره‌توشة همراه مبلغان جهت ارائه به گروه آموزش تنظیم، همین‌طور وظایف و مسئولیت‌های هر یک از اعضاء پیش از حرکت و بعد از آن مشخص شد.

(۱۳۸۷/۳/۲۰) تنظیم ره‌توشة همراه مبلغان: در هر سفرِ تبلیغی با توجه به اهداف مشخص شده برای آن سفر و مشکلات موجود در منطقه، ره‌توشه‌ای تهیه می‌شود که در اختیار مبلغان و مربیان گروه قرار می‌گیرد، تا از پراکنده‌گویی و تکرار مباحث توسط مبلغان جلوگیری به عمل آمده، همچنین برنامه‌ها و مطالب ارائه شده به خاطر مشخص بودن قابل ارزیابی باشد.

برای تهیة ره‌توشة تابستان، گروهی متشکل از تعدادی از نویسندگان و مبلغان باتجربه که آگاه به وضعیت منطقه و سطح مخاطبان باشند، تحت نظارت واحد آموزش گروه و با تشکیل جلسات متعدد، بیش از ۶۰۰نفر-ساعت کار جزوه‌ای آماده کردند که حاوی نکات زیر است:

تمامی مطالبی که باید در کلاس‌ها توسط مربیان ارائه شود، در جزوه آمده است.

با توجه به این که دوره‌های درسی ۳۲روزه بودند، مطالب در ۳۲قسمت تفکیک شد تا مبلغان، برنامة هر روزة خود را بدانند و میزان پیشرفت کار و ارائة مطالب قابل ارزیابی باشد.

برای مناسبت‌های ماه رجب و شعبان، ویژه‌نامه‌هایی تنظیم شد تا مبلغان از این مطالب در اعیاد و برنامه‌ها استفاده کنند.

بیشتر مباحث به صورت غیرمستقیم و در قالب داستان تنظیم شد تا علاوه بر تأثیر بیشتر از کسالت‌آور بودن کلاس‌ها جلوگیری شود.

(۱۳۸۷/۳/۲۵) شروع ثبت‌ نام از داوطلبان برای حضور در اردو: دانش‌آموختگان حوزه که سطح یک را به پایان رسانده بودند، می‌توانستند برای شرکت در اردو ثبت نام کرده و در مصاحبه شرکت کنند. البته همواره اولویت با طلبه‌هایی است که در سفرهای قبل شرکت کرده باشند و از تجربة حضور در منطقه برخوردار باشند. در فصل تابستان به لحاظ مدت طولانی و حجم سنگین کار و برگزاری کلاس‌های متعدد از تعدادی از طلبه‌های پایه‌های پایین‌تر برای شرکت در اردو ثبت نام شد تا به مبلغان در برگزاری کلاس‌ها و برنامه‌ها کمک کنند.

(۱۳۸۷/۴/۱۵) حرکت از قم: طبق برنامة قبلی طلبه‌ها و مربیان مؤسسه، برای برگزاری برنامه‌های تابستانی در این تاریخ از قم حرکت کردند، انتخاب این تاریخ به این علت بود که مراکز تبلیغی دیگر که در منطقه فعال هستند، مثل سازمان تبلیغات اسلامی و حوزة علمیة امامیه و ... فعالیت خود را از ۱۳۸۷/۴/۱۰آغاز می‌کنند، به همین لحاظ و برای این که طلبه‌ها به مکان‌هایی بروند که مراکز دیگر کسی را به آن مناطق اعزام نمی‌کنند، شورای مرکزی، حرکت گروه را پنج روز بعد از شروع به کارِ گروه‌های دیگر در نظر گرفتند.

(۱۳۸۷/۴/۱۶) دورة آموزشی برای مبلغان: برای آموزش شیوه‌های جذاب‌سازی کلاس‌ها و چگونگی بیان مطالب، آشنا کردن مربیان جدید با منطقه و مخاطبان همچنین اطلاع‌رسانی نسبت به برنامه‌های گروه در تابستان، یک دورة یک روزه، در حوزة علمیة نجف‌آباد با حضور استادان مرکز تخصصی تبلیغ و مبلغان باتجربة مؤسسه برگزار شد که با استقبال خوب مبلغان مواجه شده و موجبات نظم بهتر در اجرای برنامه‌ها و بالا رفتن کیفیت کلاس‌ها را فراهم آورد.

(۱۳۸۷/۴/۱۷) اعزام مبلغان به مناطق تبلیغی و آغاز برنامه‌ها: پس از پایان دورة آموزشی، مبلغان، صبح روز هفدهم، توسط یک دستگاه مینی‌بوس به مقصد لردگان و یک دستگاه اتوبوس به مقصد کوهرنگ و بازفت اعزام شدند و تا پایان روز هجدهم تمامی مبلغان در روستاها مستقر شدند.

در برنامة تابستان، اعزام مبلغ به روستاهای بالای ۵۰ خانوار در دستور کار بود و این برنامه بر اساس جدول زیر انجام گرفت. البته در بعضی موارد به خاطر مشکل اسکان یا مشکلات دیگر بعضی از طلبه‌ها بدون نیروی کمکی در روستا مستقر شدند. (به جدول انتهای مطلب مراجعه شود.)

(۱۳۸۷/۵/۲۷) مراسم اختتامیه: در پایان دوره، به کسانی که امتیازات بیشتری در کلاس‌ها و آزمون پایان دوره کسب کردند، طی مراسمی که با حضور اولیای دانش‌آموزان برگزار شد، جوایزی ارزنده اهداء شد.

(۱۳۸۷/۵/۳۰) اردوی پایان دوره: دانش‌آموختگان ممتاز مناطق به همراه نخبگان شناسایی شده، برای یک سفر چهار روزة آموزشی-زیارتی به شهر مقدس قم و تهران آورده شدند که علاوه بر زیارت حرم مطهر حضرت معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و حرم امام خمینی (ره) در کلاس‌های آموزشی فشرده، دربارة مهدویت و وظیفة منتظران در عصر غیبت هم شرکت کردند.

برنامه‌هاي ارزشمند و مطلوبي توسط اين مؤسسه انجام شده که شرح آن در اين مجال نمي‌گنجد و اين به نوبۀ خود دال بر اين حقيقت است که اگر معرفت باشد، فرصت براي انجام خدماتِ مؤثر هست و جاي اين حقيقت و پرسش را باز مي‌کند که «ما پريشان‌نظران خود گره کار خوديم/اين چه حرفي‌ست که سر رشته به دست ما نيست؟»[۲]

سخن آخر با برادر عزيزم حجت‌الاسلام حسن مرادي، مدير مؤسسۀ جهادي تبليغي بلاغ‌المبين (مجتبي)؛ دغدغه‌هاي داغ شما ما را هم مي‌سوزاند که «آتش به گرمي عرق انفعال نيست»3 به فرمايش استاد اعظم «اگر کسي نسبت به حقوق برادران ديني خود، کوتاهي کند و آنان را در اموال خود شريک نسازد و آشکار و نهان امر خود را با ايشان در ميان ننهد و در مال و منال دنيا، تنها خود بهره گيرد، به جرم آنکه در احسان نسبت به برادران خود تقصير کرده، معرفت از او سلب
مي‌شود»[۴]

عجبا از اينکه مدعي معرفت‌جويي و معرفت‌انديشي و ... باشيم و آن‌چنان به پر ‌و ‌پاي بديهيات اصولي مکتبمان بپيچيم که از ضروريات غافل بمانيم.

خلاصه اينکه اگر در يکي از اين سفر‌ها دست‌هاي دلت از دلهرۀ محروميت فرهنگي‌ و اقتصادي يکي از کودکان و نوجوانان و ... اين مناطق لرزيد، دست‌هاي قنوتت را بالا ببر، منتها آرام آرام، مي‌خواهم ببوسمشان. اصلاً يک‌بار با هم برويم. من و ساير دوستانم در «خيمۀ» اباعبدا... الحسين(ع) به جِد، پيگير تشکيل اتحاديۀ تشکل‌هاي عاشورايي هستيم. شايد در چنين شرايطي با توان بيشتر و پيش‌تري، ثمر‌بخش باشيم،
ان شاء ا... .

گزارش فعاليت‌هاي خيمه را هم مي‌توانيد در ماهنامه و سايت «خيمه نيوز» مشاهده کنيد. خلاصه درصدديم که کاري کرده باشيم و قصد ملامتگري بيهوده را نداريم. «ما کجایيم و ملامتگر بيکار
کجاست؟»[۵]

پي‌نوشت:

۱- مقام معظم رهبري
۲ و۳- صائب
۴- امام صادق (ع)
۵- صائب
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما