تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۲۱
۰
کد مطلب : ۷۱۸۵

عزاداری حسینی در روستای نارداران جمهوری آذربایجان

عزاداری حسینی در روستای نارداران جمهوری آذربایجان
 اکثر جمعیت آذربایجان شیعه‌اند و در محرم و صفر، آسمان این کشور رنگ ماتم به خود می‌گیرد اما در تمام جغرافیای آذربایجان، قصبه نارداران، از نظر پای‌بندی به اعتقادات دینی و ایمان و عمل صالح و رعایت آداب و رسوم سنتی، از همه‌جا ممتازتر است.

مثلاً زنان و دختران ناردارانی همه باحجابند؛ هم قبل از حاکمیت شوروی، هم در دوره شوروی و دین‌ستیزی و هم بعد از فروپاشی شوروی، نارداران همواره دیندار بوده و هست.

نخستین طرف‌داران امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی در کشور آذربایجان از نارداران ظهور کردند، در حالی که شوروی در اوج قدرت خود بود و این جماعت عاشق امام خمینی(ره) با تکیه بر ایمان و توکل به خداوند، از هیچ‌کس و هیچ رژیمی نهراسیدند و بر سر ایمان خود با هیچ چیزی معامله نکردند و مردم مسلمان آذربایجان را به پیروی از امام خمینی(ره) یعنی پیروی از اسلام حقیقی دعوت کردند و در این راه استقامت ورزیدند.

در دهه اول ماه محرم در همه بخش‌ها و شهرها و روستاهای آذربایجان مراسم سوگواری برپا می‌شود، اما در نارداران از اول محرم تا آخر صفر، به مدت دو ماه تمام، مردم در ماتم حضرت سید الشهدا(ع) می‌نشینند و احسان و اطعام و عزاداری ادامه می‌یابد.

در هفت مسجد نارداران، در تنها زیارتگاه مشهور و بزرگ رحیمه خاتون «معروف به خواهر امام رضا(ع)» و در خانه‌ها و منازل و حسینیه‌ها، اکثر مجالس زنانه و مردانه به طور جداگانه و شب‌ها برگزار می‌گردد؛ نارداران مداحان بسیار توانمند و خوش‌ذوقی دارد.

خیابان‌ها و کوچه‌ها و میادین قصبه نارداران با اسامی چهارده معصوم و برخی اصحاب بزرگوار آنان و یکی هم به نام امام خمینی(ره) نام‌گذاری شده است.

دسته‌های عزاداری در این خیابان‌ها و میدان‌ها به راه می‌افتند؛ گروه شبیه‌گردانی هم در میدان امام حسین(ع) به اجرای برنامه می‌پردازد؛ اشعار ترکی شاعران بزرگ اهل بیت از جمله راجی تبریزی و صراف تبریزی (بیشتر از دیگران) در منابر و مجالس سوگواری نارداران خوانده می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما