تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۲۰
۰
کد مطلب : ۱۵۱۷۷

پلیس عزاداری مردم را تسهیل می‌کند

پلیس عزاداری مردم را تسهیل می‌کند
جامعه: برگزاری آیین سوگواری محرم و صفر در ایران قدمتی بیش از چند صد سال دارد اما در سه سال گذشته دولت و نیروی انتظامی کوشیدند این آیین را از آنچه «پیرایه» می‌نامند مبرا سازند.

امسال هم تصور می‌شد همین شیوه ادامه یابد تا اینکه چند روز مانده به محرم سردار بهمن کارگر، معاون اجتماعی نیروی انتظامی اعلام کرد که امسال فقط با قمه‌زنی در ملا عام برخورد می‌شود و هیئت‌های مذهبی آزاد هستند. در همین باره با معاون اجتماعی نیروی انتظامی گفت‌و‌گویی را انجام دادیم. وی به مشارکت مردم و هیئت‌ها در کاهش جرایم این ماه تاکید میکند و می‌گوید: نقش ما تسهیل کننده این مراسم است و دخالتی در مراسم عزاداری مردم نداریم.

سال‌های گذشته با حمل علم و شمایل و تصویرهایی که از ائمه در هیئت‌های مذهبی استفاده می شد برخورد می‌شد. اما به یکباره امسال اعلام شد که اشکالی ندارد. چرا؟
بر اساس دستور عمل جدید، پلیس در طول ماه محرم بجز قمه زنی با هیچ موضوع دیگری برخورد نمی‌کند. نقش ما در مراسم عزاداری ماه محرم به عنوان روانسازی و تسهیل کننده برای انجام هرچه بهتر این مراسم است. بر همین اساس پلیس به جز مسئله قمه‌زنی با سایر مراسم و نمادهای سنتی هیچ برخوردی نمی‌کند و بهتر است خود هیئت‌ها این موضوعات را رعایت کنند.

به عقیده شما چرا این تصمیم گرفته شد؟
پلیس ماموریت‌های خود را به صورت مشارکتی انجام می‌دهد. در این رابطه ماه‌های محرم و صفر از جمله صحنه‌هایی است که مردم در آن حضور دارند.

به عقیده من امنیت پایدار در جامعه با مشارکت مردم محقق می شود ونباید نقش بی‌بدیل مردم را در تولید امنیت و استقرار نظم و امنیت در کشور نادیده گرفت. البته تولید امنیت وظیفه تمامیت نظام است و پلیس در تولید امنیت مشارکت و در استقرار نظم و امنیت سهم عمده ای دارد. اما دخالتی در عزاداری مردم ندارد. به هرحال ما معتقدیم که هیئت‌های مذهبی نقش مهمی در جلوگیری از تهاجم فرهنگی در جامعه دارند.

بنابراین خود هیئت‌ها به پلیس کمک می‌کنند تا این مراسم در شب‌های محرم برگزار شود؟
ما طرح همیاران پلیس را با روسای هیئت‌ها برگزار می‌کنیم تا مشکلی پیش نیاید و در نشستی که با آنها برگزار شده است نکاتی به آنها آموزش داده شده است. آنها دارای لباس‌ها و بازوبندهای مخصوصی هستند که برای برقراری نظم به هیئت‌های عزاداری کمک می‌کنند و توصیه‌های انتظامی و امنیتی هم از سوی پلیس توسط این افراد به هیئت‌های مذهبی گزارش می‌شود. درواقع پلیس قصد دارد از معتمدان محلی برای بهتر و منظم‌تر برگزار شدن مراسم آیینی به نیروی انتظامی کمک بگیرد.

به هر حال پلیس از هیات مذهبی انتظار دارد که به حفظ نظم و آرامش در دسته های عزاداری کمک کنند که این امر به نظرم با مشارکت و تعامل مناسب بین هیئت‌های مذهبی با پلیس ایجاد خواهد شد.

چند سالی است که پلیس با قمه زنی برخورد می‌کند. آیا این کار واقعا تاثیری در کاهش قمه زنی داشته است؟
گسترده‌ترین و نگران کننده‌ترین تخلف مورد نظر نیروی انتظامی «اقدام به قمه زنی در برخی هیئت‌های مذهبی و تکایا» است که خوشبختانه با اقدامات و روشنگری‌های انجام شده طی سال‌های اخیر اکنون فقط به چند استان و شهرستان محدود شده است و شمول سابق را ندارد. یعنی در سال‌های گذشته بحث قمه‌زنی در شهر تهران کاهش یافته است. چون همانطور که می‌دانید اگر موضوع قمه‌زنی در ملا عام صورت گیرد پلیس برخوردهای لازم را با آن انجام می‌دهد.

در گذشته اعلام شده بود که با هیئت‌های فاقد مجوز هم برخورد می‌شود آیا امسال این قانون هم لغو خواهد شد؟
همان طور که گفتم هیئت‌ها برای عزاداری محدودیتی ندارند و این شامل همه موارد می‌شود. هیئت مذهبی یکی از نمادهای مدنی و سنّتی کشور ماست که در بافت جامعه ما به طور طبیعی جا افتاده و همواره مجرای خدمت و تعالی بوده است، چه از نظر وجه عبـادی و تقرب بـه خـدا، پـاکی و طهارت روح و چه از نظر کارهای خیری که از این مجرا انجام می‌شود.

به عقیده من پیام عاشورا باید به ساده‌ترین شکل ممکن به جوانان داده شود. وعاظ و خطبا باید در ماه محرم پیام اصلی قیام امام حسین(ع) و یاران باوفایش را به گونه‌ای روان برای مردم به ویژه نسل جوان بازگو کنند زیرا درک صحیح از پیام عاشورا می‌تواند ما در رسیدن به سعادت واقعی هدایت کند. به عبارتی وظیفه اصلی هیئت‌های مذهبی این است که هدف قیام امام حسین(ع) را به خوبی درک کرده و آن را برای مردم تبیین کنند و هیئت‌های مذهبی در بهسازی و توسعه فضای فرهنگی دینی جامعه نقش تأثیرگذاری بر عهده دارند چون هیئت‌های مذهبی از ظرفیت بالایی برای هدایت جوانان در جامعه اسلامی برخوردارند، باید از این فرصت برای تبیین و ترویج صحیح فرهنگ اسلامی استفاده کنند.
مرجع : خبرآنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما