تاریخ انتشار
يکشنبه ۷ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۴۴
۰
کد مطلب : ۷۳۲۶

آنفلوآنزای خوکی حج را تعطیل می‌کند؟

آنفلوآنزای خوکی حج را تعطیل می‌کند؟
البته دولت عربستان که سالانه میزبان بیست میلیون حاجی است، نخستین مخالف تعطیلی حج است و در روزهای اخیر بارها اعلام کرده است که تدابیر لازم را می‌اندیشد و لازم به توقف حج به عنوان مهمترین فریضه مذهبی مسلمانان نیست.

حج دومین منبع درآمد برای دولت عربستان است و این مسئله نگرانی‌ها را در مورد اصرار مقامات این کشور بر انجام فریضه حج افزایش می‌دهد. باید دید در ماه‌های آینده و با نزدیک‌ترشدن موسم حج تمتع وضعیت گسترش این بیماری در خاورمیانه چگونه می‌شود و مقامات سیاسی و بهداشتی کشورهای مختلف چه تصمیمی می‌گیرند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید تا چهار روز قبل ۵۵هزار و ۸۶۷ نفر به این همه‌گیری مبتلا شده‌ بودند که ۵۷۰نفر آنها در خاورمیانه بودند؛ در مجموع ۲۳۸ نفر نیز در نقاط مختلف جهان تاکنون قربانی آن شده‌اند.

بیشتر کسانی که در خاورمیانه تست آنفلوآنزایشان مثبت است، کسانی هستند که ماه‌های اخیر را در آمریکا و یا اروپا گذرانده‌اند؛ متخصصین می‌گویند هنوز هیچ واکسن قطعی‌ای برای این بیماری ساخته نشده است و پیشگیری از گسترش آن از سوی دولت‌ها و مردم تنها راه پیش‌روی برای کنترل سلامت جهان از یک خطر بزرگ است.

وزارت بهداشت بحرین اعلام کرده هفت دانش‌آموز این کشور که در قالب یک برنامه تبادل دانشجو از آمریکا بازگشتند، ویرویس این بیماری را با خود دارند. مصر نیز تا کنون ۴۱ مورد را گزارش کرده است.

وزیر بهداشت عراق نیز نخستین مورد را تائید کرده است؛ اعضای تیم بسکتبال زنان این کشور هم قرنطینه هستند؛ اردن نیز سیزدهمین مورد ابتلا به آنفلوآنزا را در روزهای گذشته گزارش کرده است.

هشت نفر در کویت، ‌سی نفر در لبنان، سه مورد در عمان، هشت نفر در امارات، شش نفر در یمن و ده نفر در قطر هم دیگر آماری است که تا کنون از سوی منابع بهداشتی این کشورها منتشر شده است. عربستان سعودی به عنوان میزبان سفر حج نیز ۴۸ مورد ثبت شده از ابتلای به این همه‌گیری را داشته است.

در ایران، در روزهای گذشته یک پسربچه ایرانی که از آمریکا وارد ایران شده بود و حامل ویروس آنفلوآنزا بود، به عنوان نخستین نمونه ثبت شده است. اما ورود روزانه پنج هزار زائر به عراق و حضور شصت هزار عمره‌گزار ایرانی در عربستان می‌تواند دلیل خوبی برای نگرانی از ابتلای ایرانیان به این همه‌گیری و نگرانی درباره سلامت زائران باشد.

البته تا امروز موردی از ابتلای حجاج ایرانی گزارش نشده است و مسئولین ایرانی اعلام کرده‌اند آموزش لازم را به حجاج می‌دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما