تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۰۴
۰
کد مطلب : ۷۵۰۷
چهره‌ سیاسی

درباره رجب طیب اردوغان

درباره رجب طیب اردوغان
رجب طیب اردوغان (Recep Tayyip Erdoğan) (متولد: ۲۶ فوریه ۱۹۵۴) در ۱۴ مارس ۲۰۰۳ به عنوان  بیست و هفتمین نخست وزیر ترکیه انتخاب شد. او رهبر حزب عدالت و توسعه (Adalet ve Kalkınma Partisi) است. اردوغان در ۴ جولای ۱۹۷۸ با امینه ادوغان ازدواج کرد و  چهار فرزند، دو پسر و دو دختر دارد.

کودکی

اردوغان متولد شهر استانبول است. خانواده او از مهاجران گرجی بوده اند. او این موضوع را در سفری به گرجستان در سال ۲۰۰۴ اعلام کرد اردوغان در مدرسه مذهبی امام خطیب و مدرسه عالی اقتصادی و تجاری آکسارای که بعدا به دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مرمره تغییر نام داد، تحصیل کرده‌است او مدتی نیز در یک باشگاه فوتبال محلی به شکل نیمه حرفه بازی می‌کرده‌است.

ورود به سیاست

اواخر دهه ۱۹۷۰ اردوغان در شرکت حمل و نقل استانبول شروع به کار کرد.او در آن زمان به حزب رستگاری ملی به رهبری نجم الدین اربکان پیوست. تر کیه در اواخر دهه ۱۹۷۰ شاهد در گیری‌هایی بین گروه‌های چپ‌گرا وراست‌گرا بود که منجر به کودتای۱۹۸۰ ترکیه شد. پس از این کودتا احزاب سیاسی از جمله حزب رستگاری منحل شدند. اردوغان پس از این کودتا از شرکت حمل ونقل خارج شد و در یک شرکت خصوصی مشغول به کار شد. او در سال۱۹۸۲ خدمت سربازی خود را آغاز کرد. پس از آنکه سیستم حزبی دوباره در سال ۱۹۸۳ احیا شد. اعضای حزب رستگاری حزب جدیدی به نام حزب رفاه را ایجاد کردند که اردوغان نیز به این حزب پیوست. اردوغان چندین بار کاندیدای انتخابات پارلمانی در اواخر دهه۱۹۸۰ شد که تا سال ۱۹۹۱ در هیچ‌کدام آرای کافی را به دست نیاورد. در سال ۱۹۹۱ حزب رفاه با بدست آوردن ده درصد آراء توانست حداقل آراء برای عضویت در پارلمان را بدست آورد. اردوغان نیز از منطقه استانبول به عنوان نماینده انتخاب شد.

در سال ۱۹۹۸ اردوغان به علت خواندن یک شعر اسلامی به حبس محکوم شد.مقامات قضایی ترکیه این شعر را توهین به آتاتورک و اصول سکولار ترکیه دانستند.

در سال ۱۹۹۴ اردوغان شهردار استانبول شد. او در هنگام شهرداری به محبوبیت رسید. اردوغان طرح‌هایی را در این زمان برای بهبود سیستم حمل ونقل استانبول اجرا کرد. در همین دوره گروه‌های اسلامی دچار اختلاف نظر شدند. برخی از اقدامات اردوغان نیز به این اختلافات دامن زد از جمله این‌که او جشن گرفتن سال نو میلادی را یک اقدام منطبق با اصول سکولاریسم دانست و اعلام کرد هیچ دلیلی برای جلوگیری از این جشن وجود ندارد. او هم‌چنین درباره دست دادن افراد باجنس مخالف نیز گفت که این موضوع یک عادت اجتماعی و پذیرفتنی است.

دوره نخست وزیری

دادگستری
در نوامبر ۲۰۰۵ شکایتی توسط یک دختر ترکیه‌ای به دادگاه حقوق بشر اروپا مطرح شد که در آن از محدودیت‌های حکومت ترکیه برای حجاب شکایت شده بود. در ترکیه زنان اجازه داشتن حجاب در مراکز دولتی و دانشگاه‌ها راندارند.دادگاه حقوق بشر اروپا این شکایت را رد کرد واعلام کرد که این اقدام دولت ترکیه مشروع و قانونی است. این حکم دادگاه حقوق بشر اروپا خشم اردوغان را برانگیخت زیرا او امیدوار بود که با این پرونده او بتواند قانون ممنوعیت حجاب را لغو کند.

 اقتصاد
اردوغان موفقیت‌های اقتصادی زیادی در دوره دولت خود باهمکاری کمال درویش اقتصاددان بانک جهانی داشت. اوتوانست رشد اقتصادی ترکیه را به ۷٫۳٪ برساند.

 بهداشت
اردوغان اعلام کرده‌است که مخالف طرح کنترل جمعیت است زیرا که در آینده ما احتیاج به یک جمعیت جوان فعال داریم .اردوغان مشروبات الکلی مصرف نمی‌کند.او در دوره شهرداری خود در استانبول محدودیت‌هایی رادر مصرف نوشیدنی‌های الکلی در رستوران‌ها ایجاد کرد. در دوره نخست وزیری او محدودیتی در مصر ف نوشیدنی‌های الکلی ایجاد نکرد ولی مالیات بر مشروبات الکلی و تنباکو را تحت عنوان مالیات بر مصرف افزایش داد.

روابط خارجی
در زمان اردوغان تلاش‌ها برای عضویت در اتحادیه اروپا افزایش پیداکرد. دولت اوسعی در اصلاح بسیاری ازقوانین برای دست یافتن به استانداردهای اروپا کرد.
مرجع : ویکی‌پیدیا فارسی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما