کد مطلب : ۱۴۱۰۵
مسئول انجمن قلم حوزه:
تنها نام امام حسین(ع) در بین ما باقی مانده است
فرهنگ - جلال بیطرفان: استاد رضا بابایی در پانزدهمین نشست از دوره دوم سلسله نشستهای عاشورا پژوهی چهل منزل تا اربعين كه با موضوع «آسيبشناسي عزاداری» برگزار شد در سخنانی تصریح کرد: عاشورا نيز همانند هر پديده و حادثه تاريخی آسيبپذير است و در زمینه این آسیبها تا کنون کتابهای زیادی منتشر شده است.
مسئول انجمن قلم حوزه با بيان اينكه در شناسايی آفتهای آسيبهای عزاداری سطحنگری شده است، تاکید كرد: اگر ما آسيبها را به دو گروه عِلّی و معلولی تقسيم كنيم به جای اينكه به ريشهيابی آسيبها پرداخته شود بيشتر به شاخ و برگها توجه شده است.
وی از آسيبهای معلولی به عنوان آسيبهای فرزند ياد كرد و گفت: اين آسيبها در واقع ريشه ماجرا نيستند.
بابایی «مداح محوری» در هيئات و مساجد را، از جمله آسيبهای معلولی ذكر كرد و افزود: تبديل هيئتها و مساجد از حالت «عالِم محوری» به «مداح محوری» از جمله آسيبهای مشكلزا است اما اين موضوع نيز از جمله آسيبهای معلولی به شمار میرود.
مسئول انجمن قلم حوزه جايگاهشناسی عاشورا و ايجاد فاصله ميان جسم و روح عاشورا را دو آسيب بزرگ و منشا همه آفتها ذكر كرد و گفت: متاسفانه به اين آسيبها كه عمدهترين آسيبها در زمينه عاشوراپژوهی كمترين توجه شده است.
این محقق و نویسنده مراد از جايگاهشناسی عاشورا را معرفتشناختی اين حادثه عظيم عنوان كرد و افزود: ما در جايگاهشناسی عاشورا خطا كرديم و اين خطا منشا بسياری از آسيبها از جمله تحريف، انحراف، مداح محوری و مرثيهسرايی است.
بابايی تصريح كرد: در جايگاهشناسی عاشورا ما طيفی از خطاها را داريم كه در يك سو طيف روشنفكر دينی و در سوی ديگر تفكرات زيديه قرار دارد.
مسئول انجمن قلم حوزه با اشاره به فاصله تفكرات روشنفكری دينی و تفكرات زيديه ابراز داشت: از طيف روشنفكران دينی تا تفكرات خطرنان زيديه فاصله گستردهای است كه قطعا ميان و اعتدال اين دو تفكر، تفكر جعفری است.
اين محقق و نويسنده تاكيد كرد: جايگاهشناسی عاشورا در تشيع همان حالت و نسبتی را دارد كه امامت در اسلام، بدين معنا كه امامت در اسلام يك اصل ثمردهی است كه معقتدان به آن را شيعه و كسانی كه معتقد نيستند را اهل تسنن مینامند.
وی در ادامه تصريح كرد: به اعتقاد بنده در مسئله عاشورا به مهمترين مسئله كه جايگاه آن در اصل دين است توجه مهمی نشده است و اين خطا مسير را متفاوت میكند و اگر شما در مسير غلط بيفتيد هر چقدر اصلاح كنيد افساد است.
بابايی در بخش ديگری از سخنان خود به تشريح آسيب دوم يعنی جدايی روح و جان از جسم و كالبد عاشورا پرداخت و گفت: امروز اين آسيب مادر آسيبهای بسياری شده است و در واقع آنچه از عاشورا و امام حسين(ع) در ميان خود نگه داشتيم تنها نام امام حسين(ع) است.
مسئول انجمن قلم حوزه با بيان اينكه هيچ ملتی در دنيا به اندازه ملت ايران برای هيچ شخصيتی به اندازه امام حسين(ع) هزینه نكرده است، اظهار داشت: با اين هزينههای بالا آيا امروز ما مردمی حسينی هستيم و به اندازه امام حسين(ع) عدالتخواه، جائرستيز و جائرشناس هستيم؟
این محقق و نویسنده تصریح كرد: فاصله ميان روح و جسم عاشورا مادر بسياری از آسيبها است زیرا آنچه امروز در ميان ما است كالبد عاشورا است و روح و جان و معرفت عاشورايی بسيار كم است.
وی با بيان اينكه از امام حسين(ع) تنها نامش در ميان ما است افزود: با نام چراغ اين شب تاريك روشن نمیشود اگر در نام معجزتی بود همه ما بايد حسينی و علوی، عدالتخواه، زيرك، جائرشناس، بهترين امت تاريخ و... باشيم كه البته اينگونه نيست.
بابايی گفت: متاسفانه به اندازهای كه در رابطه با امام حسين(ع) هزينه كرديم بهرهبرداری نكرديم و تنها به نام بسنده كرديم.
مسئول انجمن قلم حوزه با بيان اينكه آسيب جدايی بين روح و جسم عاشورا دو پيامد به همراه دارد، گفت: اول اينكه وقتی چيزی نامش در ميان ما بود احساس بینيازی میكنيم و به دنبال آن نمیرويم و دوم اينكه وقتی جسمی روح نداشته باشد هر تفسيری از آن میتوان كرد.
اين محقق و نويسنده تصريح كرد: يكی از علتهای اينكه دائماً از امام حسين(ع) تفسيرهای متفاوتی میشود اين است كه روح نهضت، روح عدالتخواهی و ظلم ستيزی و... در ميان ما نيست، پس عاشورا در ميان ما مرده است و چون مرده است بر اساس نيازمان از آن بهرهبرداری میكنيم.
وی در پايان گفت: امروز از امام حسين(ع) و نهضت والای عاشورا به قدری روحزدايی كرديم و چنان به اين اسم و نام قناعت كرديم كه از مرام و روحمندی قيام، يك بیاشتهایی و بینيازی كاذب در وجود ما پيدا شده است.
مدير مركز مطالعات راهبردی خيمه نيز در اين نشست با اشاره به اهداف برگزاری سلسله نشستهای عاشوراپژوهی چهل منزل تا اربعين اظهار داشت: سعی كرديم با اين سلسله نشستها نام سيدالشهدا(ع) و عاشورا را از اين قالب زمانی محرم و صفر بيرون بياوريم و مردم و جامعه ما احساس كنند میتوان فراتر از ماه محرم و صفر مجالس و محافل امام حسين برپا باشد.
حجتالاسلام والمسلمين مرتضی وافی تصریح كرد: البته اگر اين نشستها بخواهد به عنوان يك حركت ماندگار و با اصالت باقی بماند بايد در سالهای آينده اين حركت علمی همراه با مبانی نظری و تئوريك و نظريهپردازی باشد.
دبیر شورای عالی مسجد مقدس جمکران گفت: در همين راستا مطالب و موضوعاتی كه در اين سلسله نشستها عنوان میشود هر كدام يك قطعه از آن مجموعهای است كه ما برای تاسيس و راهاندازی دانشكده عاشورا پژوهی در نظر گرفتهايم.
وی تصريح كرد: اميدواريم هر نشست بتواند بخشی از فضای تاريك و مبهم ذهن ما را پيرامون نظريهپردازی در حوزه عاشورا و امام حسين(ع)، عزاداری، توسل و... روشن و آشكار كند.
در پايان اين نشست حجت الاسلام مرتضی وافی، مدير مركز مطالعات راهبردی خيمه و دبیر شورای عالی فرهنگی مسجد مقدس جمکران با اهدا لوح سپاسی از خدمات برجسته استاد رضا بابایی، مسئول انجمن قلم حوزه تقدير كرد.
اين نشستها در قم، بلوار جمهوری، كوچه شماره ۲، اولين فرعی سمت چپ، ساختمان انجمنهای علمی حوزه برگزار میشود.
همچنين، كليه علاقهمندان به مباحث عاشوراپژوهی میتوانند در اين نشستها شركت كنند و برای كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن ۷۷۵۱۴۲۳-۰۲۵۱ تماس بگيرند.
مسئول انجمن قلم حوزه با بيان اينكه در شناسايی آفتهای آسيبهای عزاداری سطحنگری شده است، تاکید كرد: اگر ما آسيبها را به دو گروه عِلّی و معلولی تقسيم كنيم به جای اينكه به ريشهيابی آسيبها پرداخته شود بيشتر به شاخ و برگها توجه شده است.
وی از آسيبهای معلولی به عنوان آسيبهای فرزند ياد كرد و گفت: اين آسيبها در واقع ريشه ماجرا نيستند.
بابایی «مداح محوری» در هيئات و مساجد را، از جمله آسيبهای معلولی ذكر كرد و افزود: تبديل هيئتها و مساجد از حالت «عالِم محوری» به «مداح محوری» از جمله آسيبهای مشكلزا است اما اين موضوع نيز از جمله آسيبهای معلولی به شمار میرود.
مسئول انجمن قلم حوزه جايگاهشناسی عاشورا و ايجاد فاصله ميان جسم و روح عاشورا را دو آسيب بزرگ و منشا همه آفتها ذكر كرد و گفت: متاسفانه به اين آسيبها كه عمدهترين آسيبها در زمينه عاشوراپژوهی كمترين توجه شده است.
این محقق و نویسنده مراد از جايگاهشناسی عاشورا را معرفتشناختی اين حادثه عظيم عنوان كرد و افزود: ما در جايگاهشناسی عاشورا خطا كرديم و اين خطا منشا بسياری از آسيبها از جمله تحريف، انحراف، مداح محوری و مرثيهسرايی است.
بابايی تصريح كرد: در جايگاهشناسی عاشورا ما طيفی از خطاها را داريم كه در يك سو طيف روشنفكر دينی و در سوی ديگر تفكرات زيديه قرار دارد.
مسئول انجمن قلم حوزه با اشاره به فاصله تفكرات روشنفكری دينی و تفكرات زيديه ابراز داشت: از طيف روشنفكران دينی تا تفكرات خطرنان زيديه فاصله گستردهای است كه قطعا ميان و اعتدال اين دو تفكر، تفكر جعفری است.
اين محقق و نويسنده تاكيد كرد: جايگاهشناسی عاشورا در تشيع همان حالت و نسبتی را دارد كه امامت در اسلام، بدين معنا كه امامت در اسلام يك اصل ثمردهی است كه معقتدان به آن را شيعه و كسانی كه معتقد نيستند را اهل تسنن مینامند.
وی در ادامه تصريح كرد: به اعتقاد بنده در مسئله عاشورا به مهمترين مسئله كه جايگاه آن در اصل دين است توجه مهمی نشده است و اين خطا مسير را متفاوت میكند و اگر شما در مسير غلط بيفتيد هر چقدر اصلاح كنيد افساد است.
بابايی در بخش ديگری از سخنان خود به تشريح آسيب دوم يعنی جدايی روح و جان از جسم و كالبد عاشورا پرداخت و گفت: امروز اين آسيب مادر آسيبهای بسياری شده است و در واقع آنچه از عاشورا و امام حسين(ع) در ميان خود نگه داشتيم تنها نام امام حسين(ع) است.
مسئول انجمن قلم حوزه با بيان اينكه هيچ ملتی در دنيا به اندازه ملت ايران برای هيچ شخصيتی به اندازه امام حسين(ع) هزینه نكرده است، اظهار داشت: با اين هزينههای بالا آيا امروز ما مردمی حسينی هستيم و به اندازه امام حسين(ع) عدالتخواه، جائرستيز و جائرشناس هستيم؟
این محقق و نویسنده تصریح كرد: فاصله ميان روح و جسم عاشورا مادر بسياری از آسيبها است زیرا آنچه امروز در ميان ما است كالبد عاشورا است و روح و جان و معرفت عاشورايی بسيار كم است.
وی با بيان اينكه از امام حسين(ع) تنها نامش در ميان ما است افزود: با نام چراغ اين شب تاريك روشن نمیشود اگر در نام معجزتی بود همه ما بايد حسينی و علوی، عدالتخواه، زيرك، جائرشناس، بهترين امت تاريخ و... باشيم كه البته اينگونه نيست.
بابايی گفت: متاسفانه به اندازهای كه در رابطه با امام حسين(ع) هزينه كرديم بهرهبرداری نكرديم و تنها به نام بسنده كرديم.
مسئول انجمن قلم حوزه با بيان اينكه آسيب جدايی بين روح و جسم عاشورا دو پيامد به همراه دارد، گفت: اول اينكه وقتی چيزی نامش در ميان ما بود احساس بینيازی میكنيم و به دنبال آن نمیرويم و دوم اينكه وقتی جسمی روح نداشته باشد هر تفسيری از آن میتوان كرد.
اين محقق و نويسنده تصريح كرد: يكی از علتهای اينكه دائماً از امام حسين(ع) تفسيرهای متفاوتی میشود اين است كه روح نهضت، روح عدالتخواهی و ظلم ستيزی و... در ميان ما نيست، پس عاشورا در ميان ما مرده است و چون مرده است بر اساس نيازمان از آن بهرهبرداری میكنيم.
وی در پايان گفت: امروز از امام حسين(ع) و نهضت والای عاشورا به قدری روحزدايی كرديم و چنان به اين اسم و نام قناعت كرديم كه از مرام و روحمندی قيام، يك بیاشتهایی و بینيازی كاذب در وجود ما پيدا شده است.
مدير مركز مطالعات راهبردی خيمه نيز در اين نشست با اشاره به اهداف برگزاری سلسله نشستهای عاشوراپژوهی چهل منزل تا اربعين اظهار داشت: سعی كرديم با اين سلسله نشستها نام سيدالشهدا(ع) و عاشورا را از اين قالب زمانی محرم و صفر بيرون بياوريم و مردم و جامعه ما احساس كنند میتوان فراتر از ماه محرم و صفر مجالس و محافل امام حسين برپا باشد.
حجتالاسلام والمسلمين مرتضی وافی تصریح كرد: البته اگر اين نشستها بخواهد به عنوان يك حركت ماندگار و با اصالت باقی بماند بايد در سالهای آينده اين حركت علمی همراه با مبانی نظری و تئوريك و نظريهپردازی باشد.
دبیر شورای عالی مسجد مقدس جمکران گفت: در همين راستا مطالب و موضوعاتی كه در اين سلسله نشستها عنوان میشود هر كدام يك قطعه از آن مجموعهای است كه ما برای تاسيس و راهاندازی دانشكده عاشورا پژوهی در نظر گرفتهايم.
وی تصريح كرد: اميدواريم هر نشست بتواند بخشی از فضای تاريك و مبهم ذهن ما را پيرامون نظريهپردازی در حوزه عاشورا و امام حسين(ع)، عزاداری، توسل و... روشن و آشكار كند.
در پايان اين نشست حجت الاسلام مرتضی وافی، مدير مركز مطالعات راهبردی خيمه و دبیر شورای عالی فرهنگی مسجد مقدس جمکران با اهدا لوح سپاسی از خدمات برجسته استاد رضا بابایی، مسئول انجمن قلم حوزه تقدير كرد.
اين نشستها در قم، بلوار جمهوری، كوچه شماره ۲، اولين فرعی سمت چپ، ساختمان انجمنهای علمی حوزه برگزار میشود.
همچنين، كليه علاقهمندان به مباحث عاشوراپژوهی میتوانند در اين نشستها شركت كنند و برای كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن ۷۷۵۱۴۲۳-۰۲۵۱ تماس بگيرند.