کد مطلب : ۱۴۲۵
عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران:
امام حسين(ع) عدالت را محور شيعه ميدانستند
عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران در این نشست که با حضور جمعی از محققین و دین پژوهان برگزار شد، با بیان اینکه اختلاف اصلی شیعه و اهل تسنن تعارض فی ما بین امنیت و عدالت است افزود: شیعه عدالت را بر امنیت ترجیح می دهد، ولی اهل سنت امنیت را اصل میدانند که همین اختلاف در زمان امام حسین (ع) وجود داشت و یزید امنیت را بر عدالت ترجیح می داد و چه بسا عدالت را فراموش کرده بود ولي امام حسین (ع) عدالت را محور شیعه میدانستند و در اصل واقعه کربلا به همین خاطر رخ داد و واقعه کربلا، واقعه منشوری است، که از تمام جوانب می توان آن را بررسی کرد .
دکتر غلامرضا ظریفیان با بیان اینکه در این واقعه اولین تیر و شمشیر را دشمنان امام حسین( ع) استفاده نمودند، گفت: لشگریان یزید تنها هدفشان از واقعه کربلا غارت و جمع آوری غنایم بود که این نوع تربیت در زمان عثمان رایج شد، زیرا عثمان پول و ثروت زیادی داشت ولی به دیگران اجازه خرج کردن نمی داد و بعد از مرگ عثمان این افراد وقتی خود را در معرض این همه مال دیدند خوی حیوانی بر آنها غلبه نمود.
استاد دانشگاه تهران گفت: اعتقاد دشمنان امام حسین(ع) این بود که ایمان ربطی به عمل ندارد و خلیفه می تواند خون هر کسی را که می خواهد بریزد، حتی اگر به ناحق باشد و فرد بسیار مومن باشد.
وي با اشاره به اينكه مسئله وفا و صداقت در صحیفه سجادیه مورد تاکید قرار گرفته است، ادامه داد:در زمان امام حسین (ع) بسیار راحت پیمان می بستند و چه بسا راحتتر عهد خود را می شکستند و در طول تاریخ افرادی بودند که خود را مسلمان معرفی می کردند ولی دستشان به خون آلوده بود و جامعه را تبدیل به پوستین وارونه کرده بودند.
دکتر ظریفیان افزود: از لحاظ جامعه شناسی در زمان امام علی(ع) کوفه نوعی پادگان بود و اینکه به این صورت کوفی ها را نقد میکنند به عدم جامعه شناسی کوفه بر می گردد، زیرا کوفه از افراد مختلف در قبیله های مختلف تشکیل شده بود و این ترکیب ناهمگن باعث شد که در ذهن ما خیانت تمامی کوفیها نقش ببندد.