تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۵۵
۰
کد مطلب : ۱۴۲۸۷

بيان معارف بلند، قوی و وسيع عاشورا نيازمند يك دانشگاه است

اندیشه - جلال بیطرفان: نوزدهمين نشست از دوره دوم سلسله نشست‌های عاشوراپژوهی «چهل منزل تا اربعين» با عنوان «نبوت، عاشورا و انسان معاصر» با حضور دکتر احمد تميم‌داری، پژوهشگر و استاد دانشگاه در قم برگزار شد.

دكتر احمد تمیم‌داری در این نشست كه در سالن اجتماعات مركز انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم توسط مرکز مطالعات راهبردی خیمه برگزار شد، گفت: موضوع عاشورا به مسئله امامت، ولایت و نبوت متصل است.

وی با بیان اینكه در مورد ولی خدا صفات مفصلی در قرآن ذكر شده است، افزود: هر چند در قرآن به طور مستقیم آیاتی در مورد امیرالمومنین(ع)، امام حسین(ع) و ائمه هدی ذكر نشده است اما صفاتی در قرآن ذكر شده كه ما را به این بزرگان راهنمایی می‌كنند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: صفت معمولا یك خصلت اخلاقی، روانی و روحی پایدار است كه در انسان وجود دارد و صفات اولیا خدا در قرآن بسیار زیاد آمده است.

نویسنده کتاب «شرح قصیده عربی کلامی و دینی» به ارتباط نبوت با امامت و ولایت اشاره كرد و ترویج توحید و اخلاق، آزاد كردن بردگان، تاكید بر برابری انسان‌ها با یكدیگر، را از خصایل اخلاقی نبی(ص) بزرگ اسلام ذكر كرد و اظهار داشت: ولی خدا نیز باید این صفات را در خود داشته باشد.

تمیم‌داری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قرار دادن هجرت پیامبر(ص) به عنوان مبدا تاریخ، این سوال را مطرح كرد، چرا با اینكه هجرت نبی(ص) مبنای تاریخ است، اما شروع سال هجری قمری با دو ماه اختلاف از محرم شروع است؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: به نظر می‌رسد از دوره خلیفه دوم تا دوره بنی امیه و روی كار آمدن معاویه و یزد بن معاویه و شهادت امام حسین(ع)، مبنای تاریخ را محرم قرار داده شد تا با شادی‌ها و... كه مردم در ابتدای سال دارند داستان عاشورا به فراموشی سپرده شود.

این نویسنده و پژوهشگر با بیان اینكه بعد از پیامبر(ص) حقوق و مزایا تغییر پیدا كرد و تبعیض به وجود آمد، بیان داشت: آیا با آن همه تبعیض‌ها و انحرافات از جمله تقسیم اموال مسلمانان بین اقوام و بستگان خلیفه كه بعد از پیامبر(ص) به وجود آمد، دنباله روی از امامت و ولایت نبی(ص) وجود داشت.

این استاد دانشگاه افزود: اما وقتی خلافت به امیرالمومنین(ع) رسید، اوصاف پیامبر(ص) در اداره جامعه دوباره تجلی پیدا كرد و آن حضرت به سیره رسول خدا(ص) بازگشت.

تمیم‌داری با بیان اینكه امام حسین(ع) تنها برای نماز و روزه شهید نشدند، ابراز داشت: ظاهر قضیه این بوده است كه سپاهیان یزید نیز نماز و روزه داشتند پس مسئله پیچیده‌تر از آن بود.

نویسنده کتاب صاحب بن عباد تاكید كرد: سخنرانان و منبریان باید در مجالسی كه درباره اهل بیت(ع) سخنرانی می‌كنند در درجه اول از بیانات و آثاری كه از آنها وجود دارد استفاده كنند و متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود در برخی از سخنرانی‌ها هیچ حدیث و آیه‌ای بیان نمی‌شود.

وی در ادامه به برخی از فرمایشات امام حسین(ع) در شب عاشورا به یارانش اشاره كرد و گفت: امام حسین(ع) در بیانات خویش غضب خدا را شامل كسانی دانست كه برای خدا فرزند قرار دادند (یهود)، خدا را در مرحله سوم پرستش قرار دادند (نصارا)، خورشید را پرستیدند (پیروان زرتشت) و فرزند پیامبر خدا (امام حسین(ع)) را كشتند.

این استاد دانشگاه بیان معارف بلند، قوی و وسیع عاشورا را نیازمند یك دانشگاه دانست و گفت: اگر یك دانشگاه بازكنند فقط درباره عاشورا و فقط در خصوص همین مقتل‌هایی كه نوشته است، باز كم است.

تمیم‌داری با بیان اینكه برای شناخت انحرافات بشری باید تاریخ مورد مطالعه قرار گیرد اظهارداشت: متاسفانه ما مسلمانان تاریخ و جغرافیا را كم می‌خوانیم در صورتی كه باید در عقاید مطالعه داشته باشیم.

وی به انحرافاتی كه در مسیحیت به وجود آمده بود، اشاره كرد و گفت: به علت همراهی، هماهنگی و فرمانبری بنی امیه از امپراطوری رم، تمام انحرافاتی كه در مسیح ایجاد شده بود كم كم به شام هم راه پیدا كرد.

این نویسنده و محقق با تاكید بر اینكه ما امام حسین(ع) را نباید فقط با یزید و معاویه بشناسیم، تصریح كرد: امام حسین(ع) را باید با امام حسین(ع) شناخت زیرا اگر هیچ یزیدی هم وجود نداشت باز هم امام حسین(ع)، امام حسین(ع) بود و معنا داشت.

تمیم‌داری در ادامه با بیان اینكه امام حسین(ع) سردفتر و مكمل همه شهیدان عالم و تكمیل كننده شهادت در تاریخ بشر است، گفت: تمام پیامبران الهی، كه به شهادت می‌رسیدند و خداوند جبرییل و فرشتگان خود را می‌فرستاد كه انتقام خون آن‌ها را بگیرد، می‌گفتند كه انتقام ما وابسته به انتقام خون حسین(ع) است.

این پژوهشگر تاكید كرد: اگر تاریخ بشر از تاریخ عاشورا بگذارند هیچ لطف مهمی به عاشورا نكردند، بلكه ما باید منت بپذیریم زیرا تاریخ عاشورا همانند بعثت و نهضت امیرالمومنین(ع) است و هیچ تفاوتی با آنها ندارد.

این استاد دانشگاه تاکید كرد: اگر امام حسین(ع) نبود و اگر آن سخنان را نمی‌فرمود هیچ وجه تمیز و تمایزی در عالم نمانده بود.

وی با تاكید بر اینكه باید به دنبال تحقیق و پژوهش برویم، افزود: باید دانشگاهی با نام امام حسین(ع) تاسیس کرد زیرا این همه ارزش به عمق و تفكر و فداكاری نیاز دارد.

مدیر مركز مطالعات راهبردی خیمه نیز در این نشست با بیان اینكه ساختار و فضای فرهنگی جامعه در آینده در دو حوزه علوم انسانی و هنر شكل می‌گیرد، گفت: اگر بخواهیم در حوزه تحقیق و پژوهش پیرامون موضوعات و مفاهیم دینی موفق شویم نیازمند چند مولفه از جمله داشتن سعه صدر و بالابردن ظرفیت تحمل برای شنیدن و اندیشیدن هستیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی وافی افزود: با نگاه تك بعدی در حوزه تحقیق و پژوهش و با داشتن پیش‌فرض‌های ذهنی كه اجازه حركت به انسان در فضای تحقیق و پژوهش را نمی‌دهد و دست و پای فكر و ذهن انسان را می‌بندد نمی توان به جایی رسید.

دبیر شورای عالی فرهنگی مسجد مقدس جمکران مداومت و برنامه‌ریزی بلند مدت در حوزه تحقیق و پژوهش را ضروری دانست و بیان کرد: چه بسا همایش و نشست‌ها و حركت‌های فرهنگی كه به صورت مقطعی و زودگذر برگزار می‌شود اما به دلیل عدم برنامه‌ریزی كلان در این حوزه، متاسفانه افراد مخاطب در این حوزه نه تنها به جای اول خود برخواهند گشت بلكه گاهی به دلیل تكرار و به دلیل قطع شدن این گونه حركت‌ها دچار یك نوع غرور و كبر حاكی از داشتن علم و آگاهی می‌شوند كه در حقیقت این علم و آگاهی نیست.

وی با بیان اینكه متولیان فرهنگی كه به دنبال ساختار‌سازی فرهنگی در جامعه هستند باید اهالی تحقیق و تفكر و آزاد‌اندیشی باشند اظهار داشت: آزاد‌اندیشی به معنای دوری از تحجر و پا‌فشاری درست بر عقاید و تفكرات صحیح، داشتن تعصب به جا، همه‌جانبه‌نگری و دوری از یك سویه نگری است.

مدیر مركز مطالعات راهبردی خیمه تصریح کرد: امیدواریم این ویژگی‌ها ما را در معرفی بخشی از مباحث پیرامون عاشورا، ‌قیام سیدالشهدا(ع) و تاریخی كه نقطه عطف آن تاریخ جریان عاشورا و كربلا است كمك كند.

حجت‌الاسلام وافی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هتك حرمت به ساحت مقدس قرآن كریم گفت: امیدوارم تربیت ما به گونه‌ای باشد كه اگر كسی گمان كرد می‌تواند مقدساتی چون عاشورا، كربلا و نام سیدالشهدا(ع) را مورد هجمه قرار دهد من و شما نه فقط برای یك راهپیمایی و نه برای یك اطلاعیه صادر كردن و پلاكارد زدن بلكه برای یك تهاجم و یك عكس‌العمل عملی آماده باشیم.

در پایان این نشست حجت الاسلام وافی، مدیر مرکز مطالعات راهبردی خیمه و دبیر شورای عالی مسجد مقدس جمکران از این دكتر احمد تمیم‌داری، پژوهشگر و استاد دانشگاه تقدیر به عمل آورد.

سلسله نشست‌های عاشوراپژوهی چهل منزل تا اربعین، پنج‌شنبه هر هفته در قم، بلوار جمهوری، كوچه شماره ۲، اولین فرعی سمت چپ، ساختمان انجمن‌های علمی حوزه برگزار می‌شود.

كلیه علاقه‌مندان به مباحث عاشوراپژوهی می‌توانند در این نشست‌ها شركت كنند و برای كسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۷۷۵۱۴۲۳-۰۲۵۱ تماس بگیرند.
  • نوزدهمين نشست  عاشوراپژوهي «چهل منزل تا اربعين»

    نوزدهمين نشست عاشوراپژوهي «چهل منزل تا اربعين»

  • نوزدهمين نشست  عاشوراپژوهي «چهل منزل تا اربعين»

    نوزدهمين نشست عاشوراپژوهي «چهل منزل تا اربعين»

  • نوزدهمين نشست  عاشوراپژوهي «چهل منزل تا اربعين»

    نوزدهمين نشست عاشوراپژوهي «چهل منزل تا اربعين»

  • نوزدهمين نشست  عاشوراپژوهي «چهل منزل تا اربعين»

    نوزدهمين نشست عاشوراپژوهي «چهل منزل تا اربعين»

  • نوزدهمين نشست  عاشوراپژوهي «چهل منزل تا اربعين»

    نوزدهمين نشست عاشوراپژوهي «چهل منزل تا اربعين»

  • نوزدهمين نشست  عاشوراپژوهي «چهل منزل تا اربعين»

    نوزدهمين نشست عاشوراپژوهي «چهل منزل تا اربعين»

  • نوزدهمين نشست  عاشوراپژوهي «چهل منزل تا اربعين»

    نوزدهمين نشست عاشوراپژوهي «چهل منزل تا اربعين»

  • نوزدهمين نشست  عاشوراپژوهي «چهل منزل تا اربعين»

    نوزدهمين نشست عاشوراپژوهي «چهل منزل تا اربعين»

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما