کد مطلب : ۱۴۵۹۷
در بیست و جهارمین نشست عاشوراپژوهی عنوان شد؛
كربلا یك الگوی تمام عیار، كامل و مثال زدنی است
فرهنگ - جلال بیطرفان: بیست و چهارمین نشست از دوره دوم سلسله نشستهای عاشوراپژوهی «چهل منزل تا اربعین» با عنوان «شیوههای انتقال آموزههای عاشورایی به کودکان» در قم برگزار شد.
محمدعلی زارع در این نشست كه در سالن اجتماعات مركز انجمنهای علمی حوزه علمیه قم به همت مرکز مطالعات راهبردی خیمه برگزار شد در سخنانی با اشاره اینكه برای تربیت ادبی سه مرحله داریم، این مراحل را تفکر، نقل اندیشه به زبان و نقل از زبان به قلم عنوان کرد.
مدیر موسسه فرهنگی هنری گل نرگس وابسته به مسجد مقدس جمکران از فهم، بیان، بیان مجدد توسط مربی، توصیف توسط کودک، تصحیح لفظی توضیح و زیباسازی معنوی به عنوان مراحل رشد ادبی یاد کرد.
وی با بیان اینکه ادبیات و هنر بهترین واسطه برای انتقال عاشورایی به کودکان و نوجوانان هستند، جایگاه هنر را درون انسان و خودجوش عنوان کرد.
این كارشناس و محقق علوم تربیتی بیان کرد: ما برای اینکه بچهها را براساس اصل اول تربیتی که طرح کردیم بر آدمهای خوب، اسوه و الگو عبور دهیم تا به بصیرت برسند و تربیت شوند، چنگ به دامن امام حسین(ع) و درسهای عاشورا زدهایم.
زارع با اشاره به اینکه در سوگواره شعر عاشورایی کودکان، دو بحث ادبی و هنری وجود دارد و جایزه آن اردو میباشد، گفت: اردو باعث میشود در کودک شوق ایجاد گردد و یک فضای ایمن فراهم آید تا هنری خلق نماید که اثر آن برای همیشه در وجودش باقی میماند.
مدیر موسسه فرهنگی هنری گل نرگس وابسته به مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه ما در سوگواره فقط به سوگ نمیپردازیم، افزود: در موضوعات عاشورایی انتخاب موضوع برای کودکان و نوجوانان بیشتر در چهارچوب عواطف و ارتباطات خانوادگی است که شخصیتهای عاشورایی با هم دارند.
وی پرستاری مادرانه حضرت امالبنین(ع) از فرزندان حضرت زهرا(س) در اوج ادب و احترام و ارتباط مادرانه حضرت امالبنین(س) با حضرت ابوالفضل(ع) و دوستی و رابطه سکینه و حمیده را از این موارد عنوان نمود.
این کارشناس و محقق علوم تربیتی با بیان اینكه كربلا یك الگوی تمام عیار، كامل و مثال زدنی است، تصریح کرد: امام حسین(ع) بهترین الگو برای رساندن كودكان به معرفتهای تجربی است و لازم است از این الگوی استفاده كنیم.
زارع با اشاره به اینکه اصل، روح و جان واقعه عاشوراست که جمیل است نه ظاهر این واقعه، تصریح کرد: حضرت زینب(س) نیز با چشم و با ذهنشان عاشورا را نمیبییند بلکه با قلب و با تمام وجودشان و اعماق دلشان میبینند که میگویند من جز کمال نمیبینم.
مدیر موسسه فرهنگی هنری گل نرگس وابسته به مسجد مقدس جمکران همچنین در این نشست گزارشی از نحوه شكلگیری و دوازده دوره سوگواره عاشورایی كودكان و نوجوانان پرداخت و در پایان تعدادی از قطعههای ادبی کودکان و نوجوانان را نیز قرائت نمود.
نشستهای عاشوراپژوهی چهل منزل تا اربعین پنجشنبهها در قم، بلوار جمهوری، كوچه شماره ۲، اولین فرعی سمت چپ، ساختمان انجمنهای علمی حوزه برگزار میشود.
همچنین، كلیه علاقهمندان به مباحث عاشوراپژوهی میتوانند در این نشستها شركت كنند و برای كسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۷۷۵۱۴۲۳-۰۲۵۱ تماس بگیرند.
محمدعلی زارع در این نشست كه در سالن اجتماعات مركز انجمنهای علمی حوزه علمیه قم به همت مرکز مطالعات راهبردی خیمه برگزار شد در سخنانی با اشاره اینكه برای تربیت ادبی سه مرحله داریم، این مراحل را تفکر، نقل اندیشه به زبان و نقل از زبان به قلم عنوان کرد.
مدیر موسسه فرهنگی هنری گل نرگس وابسته به مسجد مقدس جمکران از فهم، بیان، بیان مجدد توسط مربی، توصیف توسط کودک، تصحیح لفظی توضیح و زیباسازی معنوی به عنوان مراحل رشد ادبی یاد کرد.
وی با بیان اینکه ادبیات و هنر بهترین واسطه برای انتقال عاشورایی به کودکان و نوجوانان هستند، جایگاه هنر را درون انسان و خودجوش عنوان کرد.
این كارشناس و محقق علوم تربیتی بیان کرد: ما برای اینکه بچهها را براساس اصل اول تربیتی که طرح کردیم بر آدمهای خوب، اسوه و الگو عبور دهیم تا به بصیرت برسند و تربیت شوند، چنگ به دامن امام حسین(ع) و درسهای عاشورا زدهایم.
زارع با اشاره به اینکه در سوگواره شعر عاشورایی کودکان، دو بحث ادبی و هنری وجود دارد و جایزه آن اردو میباشد، گفت: اردو باعث میشود در کودک شوق ایجاد گردد و یک فضای ایمن فراهم آید تا هنری خلق نماید که اثر آن برای همیشه در وجودش باقی میماند.
مدیر موسسه فرهنگی هنری گل نرگس وابسته به مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه ما در سوگواره فقط به سوگ نمیپردازیم، افزود: در موضوعات عاشورایی انتخاب موضوع برای کودکان و نوجوانان بیشتر در چهارچوب عواطف و ارتباطات خانوادگی است که شخصیتهای عاشورایی با هم دارند.
وی پرستاری مادرانه حضرت امالبنین(ع) از فرزندان حضرت زهرا(س) در اوج ادب و احترام و ارتباط مادرانه حضرت امالبنین(س) با حضرت ابوالفضل(ع) و دوستی و رابطه سکینه و حمیده را از این موارد عنوان نمود.
این کارشناس و محقق علوم تربیتی با بیان اینكه كربلا یك الگوی تمام عیار، كامل و مثال زدنی است، تصریح کرد: امام حسین(ع) بهترین الگو برای رساندن كودكان به معرفتهای تجربی است و لازم است از این الگوی استفاده كنیم.
زارع با اشاره به اینکه اصل، روح و جان واقعه عاشوراست که جمیل است نه ظاهر این واقعه، تصریح کرد: حضرت زینب(س) نیز با چشم و با ذهنشان عاشورا را نمیبییند بلکه با قلب و با تمام وجودشان و اعماق دلشان میبینند که میگویند من جز کمال نمیبینم.
مدیر موسسه فرهنگی هنری گل نرگس وابسته به مسجد مقدس جمکران همچنین در این نشست گزارشی از نحوه شكلگیری و دوازده دوره سوگواره عاشورایی كودكان و نوجوانان پرداخت و در پایان تعدادی از قطعههای ادبی کودکان و نوجوانان را نیز قرائت نمود.
نشستهای عاشوراپژوهی چهل منزل تا اربعین پنجشنبهها در قم، بلوار جمهوری، كوچه شماره ۲، اولین فرعی سمت چپ، ساختمان انجمنهای علمی حوزه برگزار میشود.
همچنین، كلیه علاقهمندان به مباحث عاشوراپژوهی میتوانند در این نشستها شركت كنند و برای كسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۷۷۵۱۴۲۳-۰۲۵۱ تماس بگیرند.