تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۱۷
۰
کد مطلب : ۱۵۳۸۲

اردوغان و عاشورا

اردوغان و عاشورا
فرهنگ-اندیشه: شرکت اردوغان در مراسم عاشورا در سال جاری تحولی در خور توجه در ترکیه بود. این تحول اقدامی در راستای رویکرد دمکراتیک در ترکیه بوده و هدف آن ایجاد آشتی ملی و تقویت وفاق و وحدت ملی در میان اقشار مختلف این کشور است.

رهبری این موضوع توسط اردوغان بگونه‌ای است که روند تحولات بگونه‌ای مدیریت گردد که در نهایت اهداف و خواسته‌های ترک‌ها تحقق یابد. دادن امتیازات کوچک برای هدف‌های بزرگ و رفع خطرات و در نقطه نهایی ترسیم چهره‌ای منسجم و یکپارچه از ترکیه می‌تواند زمینه‌های حضور پرقدرت تر ترکیه در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را بیش از گذشته تقویت نماید.

حضور اردوغان در مراسم عاشورا قبل از هر تحلیلی یک اقدام سیاسی است. اظهارات اردوغان در این مراسم اگر چه نمایشی از همراهی ایشان با این ایام بود، لیکن نباید این موضوع ما را از درک راهبردی این اقدام دور نماید. برخی در این ارتباط استحاله مطالبات قومی – مذهبی از هویت اصیل خود را هدف اینگونه اقدامات عنوان نموده‌اند.

ترکیه‌ای که اردوغان در حال حاضر رهبری آنرا برعهده دارد سعی دارد با غلبه بر مشکلات داخلی زمینه‌های اختلافات موجود را از بین برده و با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود در این کشور، راه را برای توسعه بیشتر ترکیه هموار نماید.

درک این موضوع که این اقدام حرکتی سیاسی است ما را از تحلیل‌های احساسی دور نموده و از خرسندی‌ای که بیشتر منشا آن آرزوهای ما است، باز می‌دارد‌. اگر زمانی مجموعه ملاحظات سیاسی ایجاب نماید که اردوغان در مراسم سالگرد قتل عام علویان درسیم و حتی دلجوئی از ارامنه شرکت نماید، نه تنها نباید تعجب نمود بلکه باید آنرا ناشی از عقلانیت وی دانست. توسعه و رشد اقتصادی و از بین بردن و یا کاهش شکاف‌های سیاسی و اجتماعی از جمله مهمترین اولویت‌های دولت اردوغان در سال‌های اخیر بوده است.

این اقدامات در حالی که از این زاویه قابل تقدیر و درس‌گیری است، ارسال پیام از سوی یکی از مراجع به اردوغان به عنوان حرکتی اسلامی، اقدامی قابل تعمق بوده و بنظر می‌رسد که نیاز به بررسی بیشتر داشته است. علیرغم اینکه اردوغان خویش و حزب عدالت و توسعه را حزبی محافظه کار و دمکرات معرفی می‌نماید، در ایران برخی کماکان اصرار دارند حزب عدالت و توسعه و اردوغان را اسلام گرا معرفی نمایند.

در اینکه اردوغان در آداب و رفتار شخصی خود رعایت ملاحظات اسلامی را می‌نماید شکی وجود ندارد. لیکن این به معنای آن نیست که وی و حزب عدالت و توسعه در کشورداری از قوانین اسلامی پیروی می‌نمایند.

«درخواست موفقیت و پیشبرد اهداف مقدس آن عزیز» در حالی مطرح می‌گردد که مهمترین هدف اردوغان نه اتحاد با کشورهای اسلامی بلکه تحقق آرزوی پیوستن به اتحادیه اروپاست. اگر آرزوی موفقیت حاصل این درک باشد، خود می‌تواند منشا تحولاتی میان جهان اسلام و اتحادیه اروپا گردد.
مرجع : ایران بالکان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما