کد مطلب : ۱۳۲۷۹
کتابهای دینی مدارس مطلوب نیستند
با در نظر گرفتن معیار فوق، کتابهای دینی مدارس وضعیت مطلوبی ندارند؛ به این معنا که بهطور عمده بر اساس انتقال اطلاعات و مفاهیم، آنهم به شیوه سخنرانی تنظیم شدهاند. اگر نگاهی به کتابهای دینی بیندازیم، بهویژه در مواردی که حتی سؤالهایی برای پایان هر درس در نظر گرفته نشده، باید اعتراف کنیم که این نقیصه دامنگیر کتب درسی ماست و تنها بسته به سلیقه و انگیزه معلم است که میتوان امید به داشتن کلاسی بانشاط و پرتحرک داشت؛ وگرنه طراحی کتاب دینی بهگونهای نیست که به خودی خود دینامیک لازم را در کلاس ایجاد کند. اگر شیوه تنظیم مطالب و طرح سؤالات پایانی توأم با ایجاد انگیزه در دانشآموز برای کار در کلاس، فعالیت گروهی، تحقیق و جستوجو، تهیه مقاله، سخنرانی و تبادل با واقعیتهای اطراف از جمله خانواده باشد، در این صورت علاوه بر اینکه کتاب دینی به استانداردهای مطلوب خود نزدیکتر میشود، میتواند در نهادینه کردن ارزشها نیز مؤثرتر واقع شود.