تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۲
۰
کد مطلب : ۱۳۵۴۸

فرزند زمان خود باشیم

گزارشی از اختتامیه دومین دوره مسابقات رسانه‌های عاشورایی
فرزند زمان خود باشیم
پوریا شیرآشیانی:  توجه‌نکردن به الزامات چنین فعالیت‌هایی که هرگز شیوه «آزمون و خطا» را برنمی‌تابد، ممکن است آثار مخرب و ویران‌گری داشته باشد. افتتاح اولین خانه ‌فرهنگ دیجیتالی در «مسجد جامع اوین» در اختتامیه دومین دوره مسابقات رسانه‌های عاشورایی بر آنمان داشت که ضمن تهیه گزارشی از این مراسم، لزوم نظارت دقیق و دلسوزانه و پرهیز از «آزمون و خطا» در این مسیر فرهنگی-مذهبی را (که البته انجام آن ضروری و شجاعانه است) به مسئولان یادآور شویم. در ادامه، گزارش این مراسم را بخوانید:

سی و یکم فروردین‌ماه، ساعت ۱۱:۲۰ اختتامیه دومین دوره مسابقات رسانه‌های عاشورایی با ۵۰ دقیقه تأخیر برگزار شد. در این مراسم پس از پخش سرود ملی و قرائت قرآن، امام جماعت مسجد جامع اوین، «حجت‌الاسلام متدین» با اشاره به دیدگاه امام (ره) درباره مساجد: «مسجد سنگر است، سنگرها را حفظ کنید.»، گفت: «مساجد باید مرکز تربیت صحیح و مرکز اجتماع باشد. ان‌شاءالله خدا به همه ما توفیق دهد تا از این خانه فرهنگ دیجیتالی که اولین خانه فرهنگ دیجیتال است، برای پویایی و رونق مساجد استفاده کنیم. رفت‌و‌آمد در مساجد مصونیت از آسیب‌های خانوادگی، سیاسی و ... را باعث می‌شود.»

پس از خیرمقدم‌گویی و سخنان متدین، گروه موسیقی «لیلـ‹القدر» قطعه‌ای را با نام «دعای باران» به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی اجرا کرد. این قطعه که توسل‌گونه‌ای به حضرت مهدیEبود، حال و هوای معنوی و مطلوبی به فضا بخشید؛ سپس مشاور عالی وزیر و دبیر ستاد عالی فرهنگی و هنری کانون‌های مساجد، «حجت‌الاسلام سلیمانی» ابراز امیدواری کرد که اولین خانه فرهنگ دیجیتالی آغاز خوبی برای فناوری‌های رسانه‌ای و فعالیت‌های دیجیتالی در مساجد باشد. سلیمانی با اشاره به مضمون آیات ۱۶ و ۱۵ سوره انفال: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، اگر با دشمنان روبه‌رو شدید، وظیفه شما پایداری و استقامت است، وظیفه شما این است که یاد خدا را حفظ کنید تا رستگار شوید.» توجه به فناوری‌های رسانه‌ای را لازم و ضروری دانست و برای تولید محصولات فرهنگی مناسب در آینده نوید داد.

پس از سخنان ایشان، مهندس «عیسی زارع‌پور» رئیس مرکز توسعه فناوری رسانه‌های دیجیتال کشور، گزارشی از نخستین دوره مسابقات رسانه‌های عاشورایی داد که به گفته ایشان با استقبال خوب و با ارسال بیش از ۱۴۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره برگزار شده بود. زارع‌پور درباره دومین دوره مسابقات رسانه‌های عاشورایی، ویژه تولیدات دیجیتال گفت: «این مسابقه در حوزه‌های نرم‌افزارهای رسانه‌ای، بازی‌های رایانه‌ای، نرم‌افزارهای تلفن همراه، پایگاه‌های اینترنتی، پویانمایی و وبلاگ‌نویسی برگزار شده است. یگانه فرق این دوره با دوره پیش، اضافه‌شدن حوزه بازی‌های رایانه‌ای است.»

رئیس مرکز توسعه فناوری رسانه‌های دیجیتال از نسبتِ بسیار اندک مطالب فارسی به مطالب دیگر ابراز تأسف کرد و ادامه داد: «هم‌اکنون در فضای وبلاگ‌نویسی، محتوای مطالب فارسی به غیرفارسی یک به ده هزارم هم نیست؛ ضمن اینکه محتوای بسیاری وبلاگ‌های فارسی مطلوب نیست و لازم است به این حوزه ورود پیدا کنیم. متأسفانه در فضای دیجیتالی هم فعالیت لازم را نداشته‌ایم. لازم است فضای دیجیتال کشور، مملو از تولیدات فرهنگی و دیجیتالی متناسب با فرهنگ خودمان باشد.»

وی درباره خانه فرهنگ دیجیتالی گفت: «در این خانه نرم‌افزارها، سایت و بازی‌های مطلوب موجود است و در استفاده از این خانه فرهنگ تلاش برای زمینه‌سازی تولید محصولات فرهنگی هم جزو اهداف است. امیدواریم با این حرکت طیف وسیعی از محصولات فرهنگی تولید شود.» زارع‌پور با اشاره به اینکه این طرح در حقیقت نقطه شروع طرح «شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی ایران» است، گفت: «این فضاها به منظور مرکز رشدی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.»

در پایان «دکتر حسینی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هدف از این برنامه را تشویق جوانان و نوجوانان برای مطالعه و تحقیق در حوزه‌های دینی و عاشورایی دانست و از برگزاری کنگره شعر فاطمی و جشنواره خلیج‌فارس در آینده خبر داد. حسینی با اشاره به اینکه مؤسسات قرآنی و جشنواره‌ها، همه، رنگ و بوی دینی و مذهبی دارد، گفت: «نگاه ما فقط به استان تهران معطوف نیست. هر استانی که توانایی برگزاری این برنامه‌ها را دارد، می‌تواند فراخوان دهد و حمایت شود.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه ما باید فرزند زمان خود باشیم، گفت: «ما باید تحولات را رصد کنیم و از ابزار جدید استفاده کنیم؛ البته محتوا و فکر باید منطبق بر نظام دینی ما باشد.»

پایان‌بخش اختتامیه مسابقات رسانه‌های عاشورایی، معرفی و تقدیر از برگزیده‌ها بود. هیئت داوران، سطح محتوایی و هنری آثار این دوره را نسبت به دوره گذشته بهتر ارزیابی کرد. آنها معتقد بودند، در بخش وبلاگ و وب‌سایت، کیفیت آثار نسبت به سال گذشته به میزان درخور توجهی رشد داشته است؛ همچنین محتوا و قالب‌های وبلاگ‌ها بیشتر بدیع و با نوآوری همراه بود و در بخش نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای نیز تولیدات خوبی مشاهده شد که نوید روزهای بهتر را در عرصه تولید نرم‌افزارهای عاشورایی می‌دهد.

هیئت داوران در بخش بازی‌های رایانه‌ای اثری را درخور توجه ندانست؛ اما بخش پویانمایی را بخشی با محتوای بسیار ارزشی و بدایع هنری ارزیابی کرد که حضور مؤثر بانوان در آن شاخص بود؛ همین‌طور این هیئت آثار بخش نرم‌افزارهای تلفن همراه را نیز مناسب و پرمحتوا ارزیابی کرد.

در این دوره «محمد مبینی» در رشته وبلاگ‌نویسی، «حمیدرضا رجبی» با «وبلاگ مصباح»، «احسان اشرفی اسلامی» با «وبلاگ رز» و «محمدرضا میری» با «وبلاگ عاشورا» شایسته تقدیر معرفی شدند. در رشته وب‌سایت از پایگاه اینترنتی «بچه‌های قلم» با مدیریت «مهدی نیک‌خواه»، «عاشورا» با مدیریت «احسان دشتیانه»، «والعصر» با مدیریت «هیئت محبان فاطمه زهرا (س)»، «خیمه‌نیوز» با مدیریت «مرتضی وافی» تقدیر شد. در رشته پویانمایی از «محمدامین همدانی» صاحب اثر «نماز باران» و «ناهید صمدی امید» صاحب اثر «عاشوراییان» تقدیر شد.

در رشته نرم‌افزار چندرسانه‌ای از «محمد خراسانی‌زاده»، «صادق صیادی»، «مؤسسه داده‌پرداز نستوه»، «مرکز فرهنگی هنری تبلیغی آینده‌سازان» برای اثر «بیرق ۲» و «مؤسسه فرهنگی-هنری یاسین امین» برای اثر «ولاء امام حسین» تقدیر شد.

از «مؤسسه پیشگامان موج تلفن همراه» برای اثر «روزشمار تشیع» و «فرهنگ عزاداری» در رشته نرم‌افزار تلفن همراه تقدیر شد. در همین رشته از «حسن علیزاده» صاحب اثر «آفتاب کربلا» نیز تقدیر شد.

هیئت داوران در رشته کتاب گویا هیچ اثری را شایسته مقام اول تا سوم ندانست؛ اما از کتاب «آه» از مؤسسه فرهنگی جامع طهور و کتاب «مسلم بن عقیل» اثر «مجید مسعودی» و کتاب «گویا معدن خوبی‌ها» اثر «محمد خراسانی‌زاده» تقدیر کرد
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما