تاریخ انتشار
جمعه ۱ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
۰
کد مطلب : ۱۴۴۸۲

جبهة هجمة فرهنگي

گزارشي از دومين همايش کارگاه آموزشي هيئت‌هاي مذهبي در شمال شرق تهران
جبهة هجمة فرهنگي
مردم‌شناسی:  هفتم تيرماه ۱۳۸۹، مراسم دومين همايش کارگاه آموزشي هيئت‌هاي مذهبي در شمال شرق تهران به پيشنهاد شوراي هيئت‌هاي مذهبي شمال شرق و با نظارت و سرپرستي سازمان تبليغات اسلامي شمال شرق تهران برگزار شد.

روح‌الله گلشني، عضو شوراي هيئت‌هاي مذهبي شمال شرق و مسئول هيئت «بکائون الحسين (ع)» مديريت اين مراسم را به عهده داشت. اين مداح اهل بيت (ع) که سرپرستي هيئت‌هاي مذهبي منطقة هشت تهران را بر عهده دارد، دربارة اين مراسم گفت: «هدف از اين کارگاه آموزشي، ارتقاي آگاهي و اطلاع‌رساني به هيئت‌هاي مذهبي بود. جلوگيري از نفوذ و اشاعة خرافات و تحريفات ديني و ايجاد هماهنگي بيشتر بين هيئت‌هاي مذهبي از جمله دغدغه‌هاي موجود براي برپايي اين جلسات است. در اين کارگاه آموزشي از محضر رئيس محترم سازمان تبليغات اسلامي شمال شرق تهران، حجت‌الاسلام والمسلمين خدايي، رئيس کميسيون فرهنگي و عضو شوراي اسلامي ‌شهر تهران، سردار طلايي و رئيس محترم دانشگاه علامه طباطبايي، حجت‌الاسلام والمسلمين صدرالدين شريعتي بهره برديم.

ان‌شاءالله در شوراي هيئت‌هاي مذهبي شمال شرق تهران بتوانيم با برگزاري اين مجالس براي نزديک‌ترکردن هيئت‌هاي مذهبي و ساماندهي آن گامي برداريم. اين خواستة ما و همة دلسوزان فرهنگ و مذهب است و استادان اين کارگاه آموزشي هم براي اين موضوع ابراز اميدواري کردند. ان‌شاءالله با ادامة برپايي اين کارگاه‌هاي آموزشي و تلاش همة دوستان شاهد باشيم، هيئت‌هاي مذهبي همدل و همراه، در زمان برگزاري مراسم در سطح تهران، برنامه‌اي مورد رضايت آقا امام زمان (عج) ارائه کنند.»

حجت‌الاسلام خدايي، يکي از اهداف برپايي اين مراسم را تبادل نظر بين مسئولان هيئت‌هاي مذهبي نام برد و دربارة اهميت هماهنگي بين هيئت‌هاي مذهبي و آشناکردن مخاطبان هيئت‌ها با فضايل اهل بيت (ع) و قرآن کريم سخنراني کرد. رئيس سازمان تبليغات اسلامي شمال شرق تهران با تأکيد بر زمان آگاهي، ديد باز و شناخت اقتضائات زماني دنياي جديد گفت: «در اوضاع کنوني که حجم وسيعي از اطلاعات در زمان بسيار کمي جابه‌جا مي‌شود و در جبهة هجمة فرهنگي، ظرافت در امر تبليغ و ترويج فضايل اهل بيت (ع) امري ضروري است. اطلاع از تاريخ و سيرة اهل بيت (ع) و حسن سليقه در بيان ديدگاه‌ها و آراي ايشان از موضوعات بسيار مهمي است که بايد به آنها پرداخته شود.»

خدايي دربارة وظيفة طلبه‌ها در آگاه‌کردن مخاطبان هيئت‌ از مفاهيم قرآني و احکام فقه گفت و دربارة حضور روحانيان مسلط به مفاهيم قرآني در هيئت‌هاي مذهبي تأکيد کرد. رئيس سازمان تبليغات اسلامي شمال شرق تهران در پايان سخنانش گفت: «هدف ما از برگزاري اين جلسات اين است که به مسئولان هيئت‌هاي مذهبي بگوييم، اعضاي خود را با مفاهيم قرآني و احکام فقه آشنا کنيد. اين جلسات به صورت سيار برگزار خواهد شد. شوراي هيئت‌هاي مذهبي ۱۳-۱۲ عضو دارد که يکي از آنها آقاي «روح‌الله گلشني»، مدير برپايي همين جلسه است. رياست اين شورا به عهدة آقاي «الياسي» است.»

سردار طلايي در اين مراسم حضور داشت و با اشاره به اينکه اقشار گوناگون در هر جامعه براي خود الگويي دارند و الگوي ما سيدالشهدا (ع) است، گفت: «اگر هيئت‌هاي مذهبي سيره و سنت ائمة معصومين (ع) را که همگي هم‌سو و هم‌جهت هستند، الگوي خود قرار دهند، آن‌گاه ما يک جامعة نوراني خواهيم داشت. ما نمي‌توانيم ادعا کنيم، حسيني هستيم، علوي هستيم، فاطمي، زينبي، حسني، اهل بيتي (ع) هستيم؛ اما وقتي با خودمان خلوت مي‌کنيم و به خودمان رجوع مي‌کنيم، ببينيم نسبتمان با آنها نسبت مورد قبولي نيست.»

رئيس کميسيون فرهنگي و عضو شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اينکه پرچم سيدالشهدا (ع) و اهل بيت (ع) مراسم سوگواري و بزرگداشت آنها سينه‌به‌سينه، رخ‌به‌رخ، نسل‌به‌نسل به دست ما رسيده و ما خود بايد اين امانت را به آيندگان بدهيم، به رسالت هيئت‌هاي مذهبي دربارة اين امانت تأکيد کرد و گفت: «امروز مسئوليت و رسالت هيئت‌هاي مذهبي در قبال اهل بيت (ع) چيست؟ به طور طبيعي ما براي آنکه نسبت به وظايف خود آگاه شويم، بايد شناخت پيدا کنيم. بايد مسائل و ابتلائاتمان را درک کنيم. بايد آنچه تهديد عليه هويت ديني، ملي و مکتبي ماست، بشناسيم.

دربارة چگونگي و چرايي جنگ ما با آمريکايي‌ها و غربي‌ها مطالب بسياري گفته و شنيده مي‌شود؛ اما جنگ آنها با ما جنگي ايدئولوژيک است. آنها با ما دعواي مکتبي دارند. حقوق بشر، انرژي هسته‌اي و خيلي چيزهاي ديگر بهانه است. علت دعوا هم مشخص است. اگر مکتب تشيع و اسلام عزيز فرصت پيدا کند و به آن مجالي دهند که خود را عرضه کند، آن وقت از ساير اديان الهيِ به رسميت شناخته‌شده هم خبري نخواهد بود. مسيحيان هم مسلمان مي‌شوند. از امام هشتم (ع) نقل است که مي‌فرمايد: «اگر اسلام را آن‌گونه که هست، معرفي کنند، همة مسلمان مي‌شوند.»

در دنيا چه کسي پرچمدار اسلام است؟ اين ملت ماست که پيشينة آن هم در اختيارشان است. دشمني آنها دشمني سطحي نيست. ما دربارة يک موضوع غفلت کرديم و آن اينکه فکر مي‌کرديم، آمريکايي‌ها ما را تحريم اقتصادي و سياسي مي‌کنند و چون انقلاب ما فرهنگي است، در اين زمينه سراغ ما نمي‌آيند و اگر هم بيايند، حريف ما نمي‌شوند؛ اما آنها از همان ابتدا مهندسي جنگ اصلي را در جبهة فرهنگي انجام مي‌دادند. در سال‌هاي اولية پس از جنگ رهبر فرزانة انقلاب، موضوع تهاجم فرهنگي را طرح کردند و هشدار دادند؛ اما ما آن را به‌شوخي گرفتيم و به چند بيانيه بسنده کرديم.

فرمودند: «تهاجم فرهنگي به ناتوي فرهنگي تبديل شده است.» تهاجم فرهنگي يعني دشمن به مرزهاي فکري، عقيدتي و فرهنگي ما تعرض و به آن نفوذ کرده است. ناتوي فرهنگي يعني دشمن همة ياران خود را در گوشه و کنار جهان جمع کرده، با هم بسيج شده‌اند، براي اينکه به شما حمله کنند؛ باز ما غفلت کرديم. به‌تازگي فرمودند، جنگ نرم و جنگ فرهنگي شروع شده است. اکنون جنگ نرم، جبهه‌اش کجاست؟ چه مهماتي دارد؟ کجاها را هدف‌گذاري کرده‌اند؟ عناصر دشمن در جنگ نرم چه کساني هستند؟

در جنگ نظامي از همين هيئت‌ها و مساجد، عده‌اي جوان بسيجي به جبهه‌ها رفتند و عزت و شرف ما را حفظ کردند. امروز در جبهة جنگ نرم، چه کساني را در خط مقدم قرار دادند و کجا هستند؟ من فکر مي‌کنم، خط مقدمي که بايد در مقابل دشمن در جنگ نرم و جنگ فرهنگي صف‌آرايي کند، مساجد، هيئت‌ها و حسينيه‌ها هستند.
آيا ما در جنگ نرم ترکش خورده‌ايم يا نخورده‌ايم؟ آيا ماهواره به خانه‌هاي ما راه پيدا کرده است يا خير؟ آيا «فارسي‌وان» يکي از ترکش‌هاي جنگ نرم نيست؟!»

سردار طلايي به اين نکته اشاره کرد که اين کارگاه‌هاي آموزشي بايد مسئوليت‌هاي هيئت‌هاي مذهبي را بازتعريف و وظيفة کساني که خود را حسيني، علوي، فاطمي و... مي‌دانند، مبني بر ايستادگي در جبهة جنگ نرم و حراست از هويت ديني، ملي و اخلاقي گوشزد کنند.

وي يکي از ابزارهاي ايستادن در جبهة جنگ نرم را توجه به مفاهيم قرآني برشمرد و با طرح اين پرسش‌ها که: «چرا برنامة هيئت‌ها در حال حاضر با تلاوت قرآن کريم شروع نمي‌شود؟ چرا در هيئت‌ها از حضور روحانيان بهره برده نمي‌شود؟ چرا حسينيه‌ها فقط در ايام محرم فعال هستند؟ چرا در هيئت‌ها و حسينيه‌ها، کار فرهنگي غني صورت نمي‌گيرد؟ چرا نبايد در هيئت‌ها امکانات لازم براي استفاده از اينترنت وجود داشته باشد؟ تأکيد کرد: «روحانيان محترم بايد براي جذابيت سخنراني‌هايشان تلاش کنند. هيئت موفق و هيئتي که مي‌خواهد در مدار مبارزه با جنگ نرم باشد، حسينيه‌اش بايد شبانه‌روز در جبهة فرهنگي کار کند. توسعه، پيشرفت و موفقيت در کشور حول محور انسان شکل مي‌گيرد.»

دکتر صدرالدين شريعتي، رئيس دانشگاه علامه طباطبايي نيز در پايان سخنراني‌ها با اشاره به لزوم معرفي صحيح شخصيت حقيقي اهل بيت (ع) گفت: «خواهش مي‌کنم، نگذاريد خرافات و چيزهايي که دور از واقعيت است، در فضاي هيئت و حسينيه‌تان توسعه پيدا کند. اهل بيت (ع) با خرافات و دروغ مخالف بودند. اگر من روضه‌خوان و مداح يک مسئلة خرافي مي‌گويم، تذکر دهيد و بگوييد، من عمري در جلسة امام حسين (ع) نشسته‌ام و اين حرفايي که شما گفتيد، صحيح نيست. دشمنان ما از پرچم امام حسين (ع) مي‌ترسند. آنها از برگزاري مراسم عزاداري براي امام حسين (ع) مي‌ترسند. پيامبر (ص)، حضرت زهرا (س) و همة امامان (ع) دربارة برپاکردن مجلس عزاي حضرت سيدالشهداء (ع) سفارش کرده‌اند و به همة عزاداران و پرچمداران سلام و تحنيت فرستاده‌اند.»

حجت‌الاسلام شريعتي با اشاره به اينکه همة ستمگران تاريخ از عاشورا مي‌ترسند. مصاديقي از برکات پيام عاشورا را براي همة کساني که حقيقت اين پيام را دريافت کرده‌اند، برشمرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما