تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۰۰
۰
کد مطلب : ۱۴۶۰۹

روايت صدر

معرفي پايگاه فرهنگي روايت صدر
روايت صدر
جامعه-رسانه: پايگاه فرهنگي روايت صدر تعطيل شد. دکتر محسن کماليان طي يادداشتي در ۲۲ شهريور ۱۳۸۹ در اين پايگاه نوشته است: «طبیعتاً وجود پایگاه، وقتی فعالیت آن در خانوادة مجازی وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های مربوط به امام صدر بازتاب و خواهان ندارد، با عدم وجود آن علی‌السویه است. در چنین شرایطی چه باید کرد؟ صادقانه بگویم، حضور بی‌ثمر در یک عرصه، مثل تحمیل خود بر دیگران، هیچ‌گاه دأب نگارنده نبوده است.»

کماليان در اين يادداشت دربارة پايگاه فرهنگي روايت صدر مي‌گويد: «در طول قریب به چهار سالی که پایگاه فرهنگی «روایت صدر» فعالیت کرد، برخی سروران راهنما، مشوق و بلکه سنگ‌صبور بودند و به هر حال حقی بزرگ بر عهدة پایگاه و شخص نگارنده دارند.

پیشاپیش این دوستان، سروران ارجمندم آقایان دکتر سیدصادق طباطبایی، دکتر سیدمجتبی موسوی، دکتر مهشا و ایمان محمودی قرار دارند که ضمن سپاس، دستان آنها را می‌بوسم و در برابر اخلاق، بزرگواری و محبتشان سر تعظیم فرو می‌آورم. توصیة این سروران آن بود که اگر در هر صورت بر توقف فعالیت پایگاه اصرار است -که هست- اطلاعات موجود تحت همان وضعیت و لوگوی کنونی باقی بماند تا علاقه‌مندان در آینده نیز بتوانند مراجعه کنند. امر این دوستان به دیدة منت نگریسته می‌شود و چنان‌که فرمودند، عمل خواهد شد. سایت «روایت صدر» با همان شکل کنونی آن در فضای مجازی باقی خواهد ماند؛ اگرچه فعالیت آن از اول مهر ۱۳۸۹ متوقف خواهد شد و دیگر مطلبی بدان افزوده نخواهد شد ...»

در پايگاه روايت صدر در يادداشتي با نام «چرا مي‌نويسيم؟» دربارة انگيزة نگارش دربارة امام موسي صدر گفته شده: «مي‌نويسيم، چون مانند آيت‌الله شيخ آقابزرگ تهراني اعتقاد داريم که شايد با نشان‌دادن قلب‌هاي بزرگ، مردم نيز صاحب قلب‌هاي بزرگ شوند! با اين تفاوت كه در زمان حاضر نه‌تنها عامة مردم، بلكه مسئولان و بزرگان را نيز نيازمند ديدن قلب‌هاي بزرگ مي‌دانيم!

مي‌نويسيم، چون افكار و انديشه‌هاي بلند امام صدر را راهگشاي بسياري از مسائل امروز و فرداي جامعه مي‌دانيم! او به تعبير بسياري از بزرگان، ۵۰ سال آينده را چنان مي‌ديد كه بقيه امروز را مي‌بينند!

هم او بود كه پيش و بيش از سايرين، نسل جوان را دريافت و آن را از «تنگ‌نظري قديميان» و «تندروي امروزيان» بر حذر داشت. هم او بود كه بعد از اولين سفر اروپايي خود در سال ۱۳۴۲، با رد غرب‌گرايي و غرب‌زدگي بر ضرورت شناخت غرب به عنوان اولين گام مقابله با تهاجم فرهنگي تأكيد کرد.»

روايت صدر مجموعة ارزشمندي از «زندگي‌نامه»، «تاريخ شفاهي»، «انديشه و سيره»، «گاه‌شمار زندگي»، «بحران پي‌گيري» مطالبي دربارة «خاندان صدر»، «اسناد»، «خاطره‌ها» و «پرسش و پاسخ» دربارة امام موسي صدر است.

در بخش ويژه‌نامه‌ها، سه ويژه‌نامة «پدر امام صدر»، «نوروز ۱۳۸۹» و ويژه‌نامة «نهم شهريور ۱۳۸۹» وجود دارد.

ويژه‌نامة روايت صدر به مناسبت نهم شهريور ۱۳۸۹ حاوي آثار و گفتار بيش از ۳۰ تن از چهره‌هاي برجستة حوزه، دانشگاه و چهره‌هاي فرهنگي کشور است. بخش اول اين ويژه‌نامة هشت بخشي، گفت‌وگو با «آيت‌الله سيدمرتضي مستجابي» است که در آن ناگفته‌هاي مهم و زيبايي دربارة رجال خاندان صدر وجود دارد.

«با ميهمانان»، بزرگ‌ترين و دومين بخش ويژه‌نامه و حاوي يادداشت‌هاي استادان: «عبدالرحيم اباذري»، «محمدتقي احمدي»، «سيدمحمدرضا احمدي»، «مسعود اديب»، «محمد اسفندياري»، «سيدکاظم اکرمي»، «مهدي انصاري‌قمي»، «سيدمحمدرضا بهشتي»، «مجيد تقي‌زاده‌منظري»، «محمدکاظم جعفري»، «رسول جعفريان»، «سيدباقر خسروشاهي»، «غلامرضا ذکياني»، «محمد رحيميان»، «علي‌اکبر رنجبرکرماني»، «محمدرضا زائري»، «مهدي شاکري»، «ميرزامحمدعلي شاه‌آبادي»، «دکتر محمدرضا شريعتمداري»، «حسن درخشان»، «سيدکاظم شمس»، «مجتبي صدريا»، «سيدصادق طباطبايي»، «محسن غفوري‌آشتياني»، «محمدتقي فاضل‌ميبدي»، «مهدي فيروزان»، «محمدجعفر محلاتي»، «رضا مختاري»، «سيدمصطفي مطبعه‌چي»، «دکتر محمدهادي مفتح» و «سيدمسعود نوري» است.

نويسندگان اين يادداشت‌ها از قم، اصفهان، تهران، فرانسه، نروژ و آمريکا از منظرهاي گوناگون دربارة امام موسي صدر قلم زده‌اند.

محسن کماليان دربارة اين ويژه‌نامه در يادداشت خداحافظي نوشته است: «طبیعتاً انتظار می‌رفت که این اقدام مورد توجه فضای مجازی، عالم مطبوعات و لااقل مخاطبان اصلی پایگاه قرار گیرد؛ اما به‌رغم اطلاع‌رسانی‌های مکرر، باز متأسفانه چنین نشد! یک هفتة تمام به سکوت گذشت و تنها خبرگزاری محترم اهل بیت (ع) (ابنانیوز) سایة محبت خود را بر سر پایگاه گستراند! گویی چنین ویژه‌نامه‌ای اصلاً برپا نشده بود یا نباید برپا می‌شد! تنها اندکی از دوستداران محترم امام صدر «دفتر یادبود» ویژه‌نامه را امضا کردند و آنان نیز عمدتاً پس از دریافت دعوت تلفنی یا ایمیل نگارنده! گروه دوستداران امام صدر در مجموعة گوگل که معمولاً اخبار مرتبط با امام صدر از جمله انتشار ویژه‌نامه‌ها را برای علاقه‌مندان ایمیل می‌زنند، مهر سکوت بر لب نهادند و از کنار این ویژه‌نامه گذشتند! عزیزترین وب‌سایت مرتبط با امام صدر که مقید بود تمام اخبار سالروز نهم شهریور را ساعت‌به‌ساعت پوشش دهد، تازه بعد از یک هفته تأخیر، آن‌هم در پی دریافت پیام اعتراض‌آمیز مدیر پایگاه، حضور ویژه‌نامه را اطلاع‌رسانی و همکاران رسانه‌ای خود را مطلع کرد! روز بعد، برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری که پیش‌تر اطلاع‌رسانی‌های پایگاه را نادیده گرفته بودند، خبر انتشار ویژه‌نامه را به نقل از این سایت عزیز منعکس کردند. اغلب وبلاگ‌های تخصصی مربوط به امام صدر، حتی تا لحظة نگارش این سطور، هنوز واکنشی ابراز نکردند! ...»

کماليان در بخش سوم، چهارم و پنجم ويژه‌نامه دربارة تازه‌هاي سايت روايت صدر از جمله صفحة «پرسش و پاسخ» که قرار بوده، حاوي پرسش‌هاي علاقه‌مندان و پاسخ‌هاي «صدرشناسان» باشد، نوشته است. بخش‌هاي ششم و هفتم ويژه‌نامه، به معرفي ويژه‌نامه‌هاي متمرکز و يادداشت‌هاي پراکنده‌اي اختصاص دارد که به‌زعم دکتر محسن کماليان ارزشمندند و به اين مناسبت در مطبوعات و فضاي مجازي منتشر شده‌اند.

بخشي از ويژه‌نامه هم مختص به انعکاس اخباري است که به قول کماليان روند «بيمار» پي‌گيري! مسئلة امام صدر را که دچار «تب فصلي» است و به نهادهاي مسئول (ايراني و لبناني) مربوط مي‌شود، تشريح مي‌کند.

آخرين بخش ويژه‌نامه، «دفتر يادبودي» براي درج يادگاري‌هايي از بازديدکنندگان است.

«خيمه» مطالعة پايگاه فرهنگي روايت صدر را به همة علاقه‌مندان امام موسي صدر توصيه مي‌کند و به نوبة خود از تلاش‌هاي دکتر محسن کماليان سپاس‌گزار است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما