تاریخ انتشار
شنبه ۱ آذر ۱۳۸۲ ساعت ۰۸:۳۰
۰
کد مطلب : ۹۰۵۲

هيأت‌ها بايد تدبيري بينديشند تا جوانان را جذب کنند

حجت الاسلام سيّد احمد خاتمي
شماره نهم ماهنامه خیمه - شوال1424 - آذر1382

اشاره:

در شماره‏هاي پيشين سخنان حجت الاسلام خاتمي را پيرامون هيأت‌ها خوانديد و اينکه هيأتها بايد موضع داشته باشند و توجه به اينکه از هيأتها استفاده ابزاري نشود، اکنون ادامه ي بحث را تقديمتان مي‏کنيم.



توجه به جوان‏ها

ترديد نکنيد که لبه‏ي تيز تهاجم فرهنگي اين است که جوان‏ها را بدزدند؛ فکر جوان‏ها را، عقيده‏ي جوان‏ها را، اخلاق جوان‏ها را بدزدند و از آنِ خود کنند. اين توجّه را داريد يا نه؟ اگر داريد، بايد هيأت‏هاي مذهبي تدبيري بينديشند که اولاً: هر چه بيشتر، جوان‏ها را جذب کنند و ثانياً: بعد از جذب کردن، بتوانند آنها نگه دارند.

امام حسين(ع) مشتري‏هاي مخصوص خود را دارند. دهه‏ي محرم، چهره‏هايي در عزاداري‏ها و سينه‏زني‏ها و زنجيرزني‏ها ديده مي‏شوند؛ چه بسا به عمرشان فقط اين ده روز يا فقط شب عاشوراست. که در هيأت شرکت مي‏کنند. تمام تدبيرها بايد در اين زمينه باشد؛ حالا که علاقه به سيّدالشهدا، آنها را به مجلس کشانده و بحمداللّه ولايت و محبّت اهل‏بيت کارش را کرد. ما آنها را نگه بداريم. نگه داشتن آنها هم شکل‏هاي مختلفي دارد. يک شکل آن «محبّت» است. واقعاً احساس نکند همه چپ چپ به او نگاه مي‏کنند. او تحويل بگيريد واکرامش کنيد. ممکن است کسي بگويد: او آدم بد و رذلي است. خوب! اگر او 365 روز ضد خدا باشد بهتر است يا 364روز؟!

ضمناً گاهي اوقات، بعضي از قضاوت‌هاي ما سطحي است. بعضي از چهره‏ها را که مي‏بينيم فکر مي‏کنيم اينها ضد خدا و ضد دين‏اند؛ امّا من امسال ماه رمضان به جلساتي رفتم که اين جور آدم‌ها در آن جلسات زياد بودند. خودم اگر از خيابان مي‏ديدمشان با خود مي‏گفتم: آنها با خدا قهرند؛ امّا بعد که رفتم در آن جلسه، ديدم چه خوب به حرف‏هاي درباره‏ي قيامت و معاد گوش مي‏دهند. چه گريه و اشکي مي‏ريزند. شب‏هاي احيا، غوغايي بود از مجالسي که فقط جوان‏ها بودند. معلوم مي‏شود جوهره‏ي دين و ايمانشان را حفظ کرده‏اند. بايد خطيبي را که به منبر مي‏رود، توجيه کرد و زمينه را بدست او داد که مشتري‏هاي شما برخي از اين قبيل‏اند؛ از حرف‏هايي بزن که بر دل اينها بنشيند. حتّي گاه هديه دادن، چه اشکال دارد؟! خرج کنيم تا جواني که نزديک باتلاق قرار گرفته، بيرونش آوريم. خداوند، خود را اين گونه معرفي مي‏کند: «الذي اطعمهم من جوع و آمنهم من خوف؛ خدا، تأکيد مي‏کند آن خدا، خدايي است که شما را از گرسنگي سير کند». پس، معلوم مي‏شود سفره انداختن و دعوت کردن از آنها و خرج کردن براي آنها و گاهي هديه دادن و غيره اگر باعث جذب آنها مي‏شود بايد اين کارها را انجام داد.



به جوانان در هيأت، شخصيت دهيم

جوان فقط مي‏خواهد که او را درک کنيد و به او بها دهيد. يک هيأتي - که مي‏خواهد مدير و مدبّر باشد - بايد او را باور کند و به او توجه کند. هر چقدر که مي‏شود مسؤوليت‏ها توزيع شود. جوان‌ها را وسط ميدان بياوريم و کار هيأتي دستشان دهيم. اين، يعني شخصيت دادن. به جوان، يعني بها دادن به او. منافقين لعنتي – خذَلهم اللّه - چه کردند با جوان‌ها؟! يکي از راه‌هايشان همين بود که يک جوان بيچاره را جذب مي‏کردند و به او مي‏گفتند تو مسؤول اين تيم دو نفري هستي. تيمي که دو نفره يا سه نفره است! يک کلمه «مسؤول» به او مي‏دادند، احساس مي‏کرد براي خود کسي شده است! ذرّه ذرّه از اين هندوانه‏هاي قلابي زير بغل او مي‏گذاشتند و او را مي‏آوردند تا لجنزار مقابله با نظام. نامردهاي ضد دين و ضد خدا از اين شيوه‏ها استفاده مي‏کنند؛ چرا ما در مسير هدايت استفاده نکنيم؟

اصلاً بها دادن به جوان‏ها شيوه‏ي پيغمبر است. بهايي که پيامبر به جوان‏ها داد، آنقدر زياد است که چه بسا در سنه‏ي 1424هجري قمري، هنوز هم جامعه‏ي ما تحمل آن را نداشته است.

نمونه: 1- مدني‏ها قبل از هجرت يک نماينده از پيامبر خواستند تا هم نماينده‏ي پيامبر باشد هم امام جمعه‏ي مدينه. پيامبر هم يک جوان 20-21 ساله به نام مصعب بن عمير را به عنوان نماينده‏ي خود در مدينه و امام جمعه‏ي مدينه قرار داد.

در زمان حال، اگر ما الآن براي بخش کوچکي، امام جمعه‏ي 20 ساله قرار دهيم، مي‏گويند: «بچه‏ها امام جمعه شده‏اند! کارمان به کجا رسيده!»

2- در دوره‏ي بعثت، اولين سفر ديپلماتيک خارجي اسلامي، مهاجرتي بود که مسلمان‏ها به حبشه داشتند؛ مسؤول اين سفر، در حکم وزير خارجه‏ي پيامبر محسوب مي‏شد. پيامبر جوان 25 ساله‏اي به نام جعفر بن ابي‏طالب را مسؤول قرار داد.

اگر امروز بيايند به عنوان کاردار ما در يکي از کشورها از يک جوان بيست و پنج ساله استفاده کنند، عده‏اي مي‏گويند: «اين هم شد کار؟! کار را به کاردان بدهيد!»

3- مکه، هميشه در طول تاريخ شهري استراتژيک بوده. بعد از فتح مکه، پيامبر جنگ «حنين» را داشت که بايد يک فرمانده براي مکه مي‏گذاشت؛ يک امام جماعت براي مسجد الحرام. حضرت، يک جوان 21ساله را فرماندار مکه امام جماعت مسجد الحرام قرار داد. اعتراض کردند که مسن‏ترها را انتخاب مي‏کردي. فرمود: سن که مطرح نيست، لياقت مطرح است.

4- در آخرين لحظات عمر، پيامبر يک جوان 18ساله را جانشين فرماندهي کل قوا و سرلشگر قرار داد به نام «اسامة بن زيد».

پيامبر اکرم(ص) اين بها را به جوان‌ها داده است. ما بايد توجه به اين نکته داشته باشيم و جوان‏ها را تربيت کنيم و بر رشد علمي و فرهنگي آنها بيفزاييم.

ادامه دارد...

«شور بايد با شعور و آگاهي ديني باشد» و «مدّاح سالاري در هيأت‏ها آفت است» به همراه بحث «جريان نقد» عناويني است که در بخش پاياني سخنان استاد سيّد احمد خاتمي در شماره‏ي آينده خواهيد خواند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما