تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۶ ساعت ۱۰:۲۹
۰
کد مطلب : ۱۰۳۵

تشریح برنامه های چهارمین همایش ایین های عاشورایی

تشریح برنامه های چهارمین همایش ایین های عاشورایی
به گزارش خیمه، مدير كل هنرهاي نمايشي روز يكشنبه در نشستي مطبوعاتي كه در محل معاونت هنري وزارت ارشاد برپا شد به تشريح مهمترين برنامه‌هاي چهارمين همايش‌ آيين‌هاي عاشورایی پرداخت.

حسین پارسایی بابیان اینکه همایش آیین‌های عاشورایی حدود چهار سال قبل به منظور حفظ و اشاعه فرهنگ عاشورایی طراحی شد افزود: چهارمین همایش سراسری آیین‌های عاشورایی با میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در شهر تبریز برگزار خواهد شد و تلاش بسیاری برای میزبانی استان به عمل آمده که چهار تالار شهر به همراه چند محل اقامت و امکانات موجود تبریز برای میزبانی شرکت‌کنندگان همایش آیین‌های مهیا شده است.
 
وی گفت: در قدم نخست 136 متن به دبیرخانه ارسال شد که بازخوانی شدند و در نهایت 36 اثر که شامل 14 اثر از تهران و 22 اثر از شهرستان‌ها می‌شود مورد بازبینی قرار گرفتند و در نهایت دو اثر نمایشی از آذربایجان شرقی، پنج اثر از تهران و هفت نمایش از سایر شهرستان‌ها برای شرکت در این همایش پذیرفته شدند. 

پارسایی گفت: 10 مجلس تعزیه از 20 تا 30 دی در خیمه‌گاه عاشورا در محوطه مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شوند و آیین‌های نمایشی هم‌چون پرده‌خوانی، نقالی و آیین‌های محلی در محوطه تالارهای نمایشی و بخشی نیز به صورت صحنه‌ای از یکم تا پنجم بهمن‌ماه در تالارهای دکتر مبین، استاد قبه زرین، استاد مقبلی و استاد اقبال آذر تبریز اجرا می‌شوند. 

مدير كل هنرهاي نمايشي افزود: این همایش ساعت 10 صبح دوشنبه یکم بهمن در مسجد کبود آغاز به کار می‌کند و مراسم اختتامیه آن ساعت 15 جمعه پنجم بهمن در تالار استاد اقبال آذر برگزار می‌شود همچنین داوری آثار نیز توسط علی نصیریان، محمود عزیزی و امیر دژاکام صورت می‌گیرد.
 
پارسایی با بیان اینکه، امسال ستادی تحت عنوان "عاشوراییان فجرآفرین" تشکیل شده تا به دلیل تقارن ایام دهه فجر با ایام سوگواری در حوزه محصولات فرهنگی نیز تولیداتی داشته باشد، افزود: در این برنامه هفت عنوان نمایش عاشورایی که توسط هنرمندان بومی و مراکز استانی در نظر گرفته شده مورد حمایت استان قرار می‌گیرند و طی ایام محرم و صفر اجرا خواهند داشت و از این پس می‌توانند این آثار را در شهر خود و سایر شهرها اجرا کنند. 

رئیس مرکز هنرهای نمایشی خاطرنشان کرد: همایش آیین‌های عاشورایی یکی از اتفاقات مثبتی است که در حوزه تئاتر دینی رخ داده است. در این همایش نگاه‌های متفاوتی نسبت به مضامین عاشورایی صورت گرفته است.

وی در پایان اضافه کرد: در فصل بهار نمایش‌های جشنواره تئاتر رضوی و عاشوراییان در مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج تهران، تالار محراب و تئاتر پارس اجرا خواهند داشت. 

گفتنی است، در چهارمین همایش سراسری آیین‌های عاشورایی 14 اثر نمایشی از تهران،‌گرگان، مشهد، نقده، تربت حیدریه، تبریز و اراک از یکم تا پنجم بهمن ماه در تبریز اجرا خواهند شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما