تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۶:۱۲
۰
کد مطلب : ۱۰۷۷۲

ماهنامه خیمه ویژه محرم منتشر شد

ماهنامه خیمه ویژه محرم منتشر شد
ماهنامه خیمه در شش بخش هیئت، تاریخ و اندیشه، ادبیات آیینی و هنرهای نمایشی، جامعه،‌ مردم‌شناسی و رسانه، تولید محتوا می‌کند.

«چگونگی حضور ائمه معصوم در هنرهای نمایشی»، پرونده بخش هنر این شماره ماهنامه است. دیدگاه دین درباره هنرهای نمایشی، گفت‌وگو با هنرمندان تئاتر همچون امیر دژاکام، بهروز غریب‌پور، حسین مسافر آستانه، علیرضا نادری، یادداشتی از رضا صابری، کارگردان تئاتر و علیرضا سعیدی، ‌پژوهشگر تعزیه و گفت‌وگو با برخی سینماگران، مطالب این بخش را تشکیل می‌دهند.

همچنین در این بخش دکتر جابر عناصری،‌ استاد کرسی تعزیه‌شناسی و شبیه‌خوانی دانشگاه‌ها معرفی شده است.

در بخش ادبیات آیینی نیز یادداشتی از مصطفی محدثی خراسانی، نگاهی انتقادی به ترکیب‌بند عاشورایی ادیب‌الممالک فراهانی، نگاهی به اشعار عاشورایی از منظر جدید، پیام‌های عاشورا در اشعار شاعران حسینی، گزارشی از کنگره‌های شعر عاشورایی، معرفی کتاب ادبیات سیاسی تشیع نوشته دکتر صادق آیینه‌وند و گفت‌وگو با وی و گفت‌وگو با مجتبی زادصادق و متین رضوانی‌پور درباره کتاب «نوحه‌خوانی در ایران» آورده شده است.

مطالب بخش جامعه این ماهنامه نیز عبارتند از: دین دات کام، نگاهی به پاساژ قدس و پاساژ مهستان، ارائه دهنده محصولات مذهبی در تهران و قم و نگاهی به روند فروش سی دی های مذهبی.

معرفی اجمالی مجموعه‌های عاشورایی و نگاهی به موضوع «چرایی حضور در هیئت» به همراه پرسش و پاسخ از دکتر قاسم ثقفی و ضرورت مهندسی مجدد هیئت‌های مذهبی از بخش‌های هیئت است.

در بخش مردم شناسی ماهنامه خیمه، بایدها و نبایدهای موزه محرم و نگاهی به موزه‌های محرم در شهرهای کشور ازجمله موزه مردم‌شناسی محرم تبریز، موزه تعزیه در حسینیه اعظم زنجان و تالار عاشورای موزه مردم شناسی کاخ موزه گلستان تهران از آن جمله‌اند.

توجیه علمی شفا، چرایی و چگونگی سوگواری، کارنامه عاشورانگاری، کتاب‌شناسی گزینشی و توصیفی امام حسین و عاشورا و هدف شناسی عاشورایی در بخش تاریخ ، آمده است.

گفت‌وگو با مدیر اداره کل نغمات آیینی صداو سیما و مدیر رادیو نوا، گزارش حضور دکتر محمدرضا سنگری در دفتر نشریه خیریه از جمله مطالب بخش رسانه است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما