تاریخ انتشار
شنبه ۵ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۵۳
۰
کد مطلب : ۱۰۹۶۶

درگیری در مراسم عزاداری در سفارت ایران در پاریس

به گزارش «بی بی سی» به نقل از شاهدان عینی آنها چهار دختر و هفت پسر بودند که به طور جداگانه در مجلس زنانه و مردانه حاضر شدند.

یکی از دانشجویان دختر حاضر در این مراسم، که می‌گوید مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به دلایل امنیتی نمی‌خواهد نامش فاش شود به بخش فارسی رادیو بی بی سی گفت: «ما چهار دختر بودیم که وارد حسینیه شدیم. عکس‌های سهراب و آیت الله منتظری را در دست داشتیم، حتی شعار هم نداده بودیم و نشسته بودیم و ساکت گوش می‌کردیم.»

او می‌افزاید: «هنوز دو دقیقه از ورودمان نگذشته بود، خانمی که بعدا خود را زن سفیر معرفی کرد به ما حمله و لباس‌های ما را کشید. ما بدون اعتراض در حال خروج بودیم که چهار تا مرد به ما حمله کردند و ما را کتک زدند. کیف‌ها و موبایل‌هایمان را به زور از ما گرفتند.»

او همچنین می‌گوید: «ابتدا اسامی ما را خواستند که ما اسم هایمان را اشتباه گفتیم. ولی چون آنها کیف‌های ما را به زور گرفته بودند هویت ما مشخص شد. در همین حین دست یکی از بچه‌ها خونی شده بود و به همین دلیل هم یک روز طول درمان گرفت.»

او می‌افزاید: «حدود دو ساعت ما را به عنوان گروگان نگه داشتند و در تمام این مدت فحاشی می‌کردند. تهدید به مرگ می‌کردند حتی در فرانسه. در انتها از ما تعهدی گرفتند مبنی بر اینکه ما هرگز بدون اجازه سفارت وارد سفارت ایران در فرانسه نشویم.»

در این فاصله دانشجویانی که بیرون از حسینه بودند و از ماجرا مطلع شده بودند از پلیس فرانسه درخواست کمک می‌کنند؛ هر چند پلیس فرانسه طبق معاهده‌ها و کنوانسیون‌های بین المللی نمی‌توانست وارد حسینیه شود که جزو خاک ایران محسوب می‌شود. اما در پی حضور پلیس، دانشجویان دستگیرشده آزاد شدند.

دختری که در مراسم حضور داشت به عنوان شاهد ماجرا می گوید: «پلیس از ما ماجرا را پرسید و بچه‌ها شکایت تنظیم کردند. تقریبا دیشب تا ساعت سه نیمه شب ما در کمیساریای سور سن بودیم، که در حومه پاریس است.»

او می‌افزاید: «آنها به ما گفتند موضوع را پیگیری می کنند و ما را خبر می‌کنند. البته گفتند که از نظر قضایی کاری نمی‌توانند بکنند به این دلیل که آنچه در آن حسینیه اتفاق افتاده مثل اتفاقی است که در خاک ایران افتاده باشد و پلیس فرانسه نمی‌تواند کاری برای آن بکند.»

او همچنین می‌گوید: «چون ما از طریق میکروفن تهدید به مرگ شدیم، پلیس فرانسه به ما گفت فقط نسبت به تهدیدات صورت گرفته از ما حمایت خواهد کرد.»

اما ماجرا در قسمت مردانه حسینیه به شکل دیگری اتفاق افتاد.

آرش نعیمیان یکی از اعضای کمیته ضد سرکوب شهروندان ایرانی در پاریس که در مراسم عزاداری حسینیه پاریس حضور داشت، به ما می‌گوید: «زمانی که از دختران جدا شدیم و هفت پسر بودیم که وارد حسینیه شدیم. اول با توهین مواجه شدیم. یکی از مسئولان به یکی از بچه‌ها گفت اینجا را اگر بخواهید به هم بزنید شما را دست پلیس می‌سپارم.»

او می‌افزاید: «ما نشستیم و داشتیم مراسم را گوش و دنبال می‌کردیم و سعی می کردیم به فضای موجود عادت کنیم. کم کم از سمت زنانه صدای درگیری و داد و بیداد شنیدیم. یکی از بچه ها همسرش در میان زنان بود و نگران شد. اما نشستیم و عکس العملی نشان ندادیم.»

او می‌افزاید: «من رفتم به شخص سفیر که از قبل می‌شناختمش گفتم ما نیامده بودیم اینجا که جمع را به هم بزنیم. این رسم میزبانی نبود.»
مرجع : تابناک
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما