تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۱۷
۰
کد مطلب : ۱۱۰۲۷

نشست استاد شاهی با شعرای استان زنجان

نشست استاد شاهی با شعرای استان زنجان
نشست «بررسی شعر آیینی ترکی» با حضور استاد شاهی اردبیلی و جمعی از شعرای آیینی استان زنجان در حاشیه دومین نمایشگاه فرهنگ عاشورایی زنجان برگزار شد.

در این نشست ابتدا استاد شاهی اردبیلی به ایراد سخنرانی درباره ویژگی‌ها و مختصات شعر آیینی ترکی پرداخت و گفت: «شعرای فارسی‌گو دارای دو حسن آشنایی به زبان عربی و فارسی هستند، اما شعرای ترکی‌گوی دارای سه حسن آشنایی به زبان‌های عربی، فارسی و ترکی می‌باشند؛ لذا باید از این موقعیت بهترین استفاده را ببرند و از توانایی‌های این سه زبان در سرودن اشعار خود استفاده کنند.»

این شاعر آیینی بیان کرد که ما نباید شعر آیینی را جدای از روند شعر در یک زبان بدانیم. یک شاعر ابتدا شاعر است و سپس گزینه شعر آیینی را انتخاب می‌کند.

وی افزود: «شاعر آیینی باید سعی کند تا آن‌چه از دل برمی‌آید به شعر درآورد لذا می‌تواند هم شعر آیینی هیئتی‌پسند بسراید و هم شعر آیینی آکادمیک.»

در ادامه نشست، علی کریمی، شاعر جوان زنجانی به قرائت شعر خود پرداخت و سپس دو طیف شاعران آیینی آکادمیک و شاعران آیینی هیئتی‌پسند به نقد هر دو گونه شعر آیینی پرداختند.

وحیدی از شاعران زنجانی بر این نکته تأکید می‌کرد که باید شعر آیینی به راحتی از سوی مخاطب قابل پذیرش و فهم باشد.

کریمی شاعر آکادمیک نیز به دفاع از این گونه شعر آیینی پرداخت و گفت: «زبان، دارای شیوه‌های گفتاری گوناگون است و ما باید از همه ظرفیت‌های زبان استفاده کنیم.»

این نشست به همت مرکز مطالعات راهبردی خیمه و با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی استان زنجان در محل سالن کنفرانس دانشگاه آزاد اسلامی زنجان برگزار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما