تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۲۲
۰
کد مطلب : ۱۱۳۲۴
معاون سازمان میراث فرهنگی:

حجاب اقوام ایرانی ثبت ملی می‌شود

حجاب اقوام ایرانی ثبت ملی می‌شود
مسعود علویان صدر روز شنبه در بازدید از شماری از محوطه‌ها و آثار تاریخی استان زنجان گفت:‌ جامعه بانوان در طول تاریخ در کنار مردان فعالیت کرده‌ و با حفظ عزت و کرامت خود همواره افتخار آفریده‌اند.

وی افزود: زنان در جوامع عشایری و روستایی نیز درکنار مردان، با رعایت حجاب و کرامت انسانی و اسلامی فعالیت و مشارکت مناسبی‌ در تمام امور داشته‌اند.

علویان صدر، حفظ و صیانت از میراث دینی و معنوی را از جمله اهداف ثبت ملی حجاب اقوام ایرانی ذکر کرد و یادآور شد: با ثبت ملی حجاب اقوام ایرانی، «چادر» به عنوان «حجاب کامل» معرفی می‌شود.

وی، حجاب در جامعه ایرانی را میراثی گرانقدر و با پشتوانه دیانت مردم این سرزمین دانست و اظهارداشت:‌ تفکر دینی و مبانی ارزشی و اعتقادی حاکم بر جامعه ایرانی همواره ریشه در هویت اسلامی مردم این مرز و بوم داشته و فرهنگ حجاب از شاخص‌ها و نمادهای بنیانی پایبندی ملت ایران به اسلام در مقام مکتب جامع زندگی فردی و اجتماعی بوده است.

علویان صدر افزود:‌ ثبت ملی چادر و حجاب اقوام ایرانی در فهرست میراث معنوی ایران اهمیت حجاب را به عنوان یکی از ارزش‌های والای ملی و اسلامی تبیین و لزوم صیانت و پاسداری از آن را روشن می‌کند.

وی، گفت:‌ اعتقادات و باورهای مردم از دیگر مولفه‌های میراث فرهنگی محسوب می‌شود.

علویان صدر اظهارداشت: باورهای مردم منجر به شکل‌دهی، طرح و جهت‌دهی خانه‌های ایرانی شده است بطوری‌ که بیشتر خانه‌ها درون‌گرا و رو به سمت قبله ساخته شده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما