تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۲۰:۳۰
۱
۰
کد مطلب : ۱۱۵۸۰

جاذبه قوی در بندهای تعزیه موج می زند

جاذبه قوی در بندهای تعزیه موج می زند
پژوهشگر و محقق هنر تعزیه و ادبیات حماسی گفت: هنر تعزيه حتي به اذعان چهره های ادبی کشورهای دیگر منحصر به ايرانيان و شيعيان است.

جابر عناصری، پژوهشگر و محقق برتر هنر تعزیه و ادبیات حماسی و صاحب ۲۵ اثر مکتوب ادبی، امروز (اول بهمن) در آمل در زمینه تعزیه و هنر شبیه خوانی گفت: چهره های ادبی کشورهای دیگر، تعزیه را نمونه بارز نبوغ ایرانیان و منحصر به ايرانيان و شيعيان می دانند و در جهان هیچ قومی را سراغ نداریم که برای هر روز سال در زمینه های مختلف، تعزیه ای مخصوص داشته باشند و در مجالس سوگواره همیشه مطرح هستند زیرا جاذبه قوی مذهبی و دینی دارند.

وی افزود: جاذبه قوی در بندهای تعزیه موج می زند و در هیچ شرایطی دافعه در آن راه ندارد زیرا در درگاه اهل بیت(ع) هیچ راه ناامیدی نیست و کینه و ریا، دروغ و بخل وجود ندارد.

عناصری، آیت الله میرزا هاشم آملی را یکی از نویسندگان برتر در عرصه کربلا برشمرد و اظهار داشت: در آثار آیت الله میرزا هاشم آملی و در کتاب جامع الاسرار می توان، توان کربلا را مجسم کرد و کربلا در این نوشته ها پیداست زیرا آثار این عالم برجسته و مانند وی، دست نوشته های کسانی است که خون آبه چشمانشان در هنرهای تعزیه آمیخته شده و افتخار آنها قلم زدن از صبح تا نیمه های شب برای امام حسین(ع) و یارانش بود.

وی در آسیب شناسی شبیه خوانی تعزیه در توصیه به علاقه مندان، تصریح کرد: برای تعزیه نباید به دست بیگانگان نظر داشت تا خارجی ها، برای این هنر تاریخی نسخه هایی بپیچند.

شایان ذکر است، هفتمین سوگواره تعزیه استان مازندران از 29 دی تا 2 بهمن سال جاری به میزبانی شهرستان آمل در حسینیه هدایت این شهرستان برگزار می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

مجید کیقبادی
Iran, Islamic Republic of
خیلی خیلی تشکر میکنم
بابت اخبارهایی که در مورد تعزیه خوانی در شهر امل ارسال میکنید
موفق باشید