تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۴۶
۰
کد مطلب : ۱۲۲۸۸

اجرای پروژه بزرگ توسعه صحن حضرت امیر(ع) در نجف اشرف

اجرای پروژه بزرگ توسعه صحن حضرت امیر(ع) در نجف اشرف
حسن پلارک پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران به پروژه‌های اولویت‌دار، کوتاه مدت و فوری ستاد بازسازی عتبات عالیات اشاره کرد و گفت: بخشی از پروژه‌ها میان مدت و متوسط و بخشی بلندمدت و طولانی است اما پروژه‌های بلندمدت را پنج ساله تعریف کرده‌ایم و باید گفت بیش از ۹۰ درصد پروژه‌های کوچک (به لحاظ مدت زمان) را انجام داده‌ایم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات، تعویض سنگ‌های دیوار و کف، تعویض درها، تعمیر و تعویض زری‌های مطهر، سیستم‌های تهویه گرمایش و سرمایش، صوت و نور، ساخت سقاخانه‌های، سیستم‌های حفاظتی و امنیتی امکانات رفاهی، تعویض فرش‌ها، سنگ‌کاری حرمین و ایجاد سرویس‌های خدماتی و بهداشتی را از اقدامات صورت گرفته عنوان کرد و گفت: با نذورات مردم در این چند سال این اقدامات انجام و به اتمام رسیده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه طرح‌های میان مدت در دست اجراست، گفت: این طرح‌ها عموماً یک سال تا یک سال آینده به اتمام می‌رسد.

وی به پروژه طلاکاری گنبد امام موسی کاظم (ع) اشاره کرد و گفت: این پروژه پیشرفت خوبی داشته و به زودی به اتمام می‌رسد همچنین طلاکاری گل دسته‌های حرم امام موسی کاظم(ع) در حال انجام است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات به تعویض سنگ و کف‌بدنه داخل حرم و طراحی و توسعه صحن حرم اشاره کرد و گفت: در کربلای معلی تعویض سنگ‌های داخل حرم مطهر سیدالشهدا(ع) تا ۶ ماه آینده به اتمام می‌رسد.

وی از احداث بیمارستان ۱۲۳ تختخوابی به نام زین العابدین در کربلا اشاره کرد و گفت: این پروژه بالغ بر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

پلارک همچنین به ساخت مجتمع خدماتی «داره الضیافه» در کربلا اشاره کرد و گفت: با فاصله اندکی بعد از بیمارستان این پروژه نیز ساخته می‌شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات همچنین از در حال ساخت بودن ضریح مطهر حرم سیدالشهدا(ع) خبر داد و گفت: در نجف اشرف نیز طراحی و ساخت ضریح مسلم بن عقیل در دستور کار قرار دارد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه این صحن ۱۹۸ هزار مترمکعب زیربنا دارد، گفت: این پروژه در قسمت غربی صحن حضرت امیر(ع) ساخته می‌شود و ظرفیت مهمانان را تا ۱۰ برابر افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: طراحی این پروژه انجام و به تصویب ایران و عراق رسیده و آماده اجرای عملیات هستیم. همچنین گودبرداری پروژه نیز انجام شده است.

پلارک گفت: برای تامین اعتبار این طرح نیاز به یک گام بزرگ و ارزشمند از جانب مردم و حتی شیعیان و عاشقان اهل بیت در خارج از کشور داریم.

وی با بیان اینکه در ۲۸ صفر امسال بیش از دو ونیم میلیون نفر جمعیت در صحن بوده است، گفت: حرم ظرفیت پذیرش این جمعیت را ندارد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به اینکه این پروژه ۳۶ ماهه تعریف شده است، گفت: برای این کار تفاهم‌نامه‌ای با بانک صادرات نوشته‌ایم و بانک آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده است و در این زمینه بانک دو کار انجام می‌دهد. نخست اینکه بانک حساب ۱۱۰ را افتتاح و افرادی که می‌خواهند یکجا کمک کند به این حساب واریز می‌کند، اما افرادی که می‌خواهند به صورت اقساط پرداخت کنند، می‌توانند با مراجعه به بانک حساب پس اندازی را باز و ۱۰ درصد مبلغی را که می‌خواهند پرداخت کنند را داده و بانک به این افراد در سقفی که می‌خواهند به عتبات کمک کنند، تسهیلات داده و بعد آنها به صورت اقساط به بانک پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: بانک برای دادن این تسهیلات سفته و ضامن نمی‌گیرد و افراد اقساط را به صورت ۳۶ ماهه پرداخت می‌کند.

پلارک گفت: برآورد دقیقی برای هزینه‌های این پروژه صورت نگرفته ولی پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۸۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه نیاز باشد.

وی بیان داشت: افرادی که می‌خواهند در خارج از کشور هدایای غیرنقدی خود را به عتبات بدهند می‌توانند به سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها ایران مراجعه کنند و افرادی که می‌خواهند به صورت نقدی کمک کنند به حساب ۷۷۰۰۱ بانک سپه شعبه قلهک کد ۲۵۱ واریز کنند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات به توسعه بین الحرمین یا چند طبقه کردن این مکان که از قبل پیش بینی شده بود اشاره کرد و گفت: کارشناسان به توافق نسبی در این باره نرسیده و در کنار این بحث مطالعه و توسعه حرمین در شعاع ۴۰۰ متری، آزادسازی زمین ساخت صحن‌ها و رواق‌های مورد نیاز در این شعاع صورت گرفته که در حال مطالعه هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما