تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۰:۲۹
۰
کد مطلب : ۱۲۳۰

برگزاری آيين عزاداري يقه بندان

به گزارش خیمه، در اين آيين براساس يك سنت ديرينه در تمام مساجد و حسينيه‌هاي شهر شام پخته مي‌شود تا هيچ يك از اهالي شهر از اين سفره بي‌نصيب نمانند.

اهالي خلخال در حسينيه‌ها، مساجد و منازلي كه از بدو تولد در آن منزل ثبت نام كرده و جزو اهل دسته آن محسوب مي‌شوند، حضور يافته و پس از برگزاري مراسم عزاداري و صرف شام دكمه پيراهن سياه يقه آنها توسط پيرغلامان كه معمولا سادات هستند با راز و نياز و دعاي سلامتي تا سال آينده بسته مي‌شود.

شهر خلخال داراي دهها عباسيه ، قاسميه ، اصغريه ، اكبريه و حسينيه است كه به ترتيب به نام‌هاي سقاخانه ، مشعلدارخانه ، چراغچي خانه ، پيش خدمت خانه و فرش خانه معروف هستند.

اين اماكن مذهبي در دو محله بالا و پايين شهر قرار گرفته و معمولا هركس از بدو تولد در منزلي كه توسط پدرش ثبت نام شده در اين شب در آن حاضر شده و مراسم يقه بندان را انجام مي‌دهد.

برخي نيز با مراجعه به محل‌هاي مزبور و پس از بستن يقه خود شام نذري را براي صرف با خانواده به منزل مي‌برد و در اين ميان شام از دنيا رفتگان كه نامشان از سال‌ها پيش در دفتر منازل ثبت شده به نوادگان آنها تحويل مي‌شود.

به گفته‌ي ريش سفيدان و پيرغلامان، بستن يقه پيراهن‌هاي سياه عزاداران به معناي پايان ايام عزاداري محرم و ثبت علامتي براي عزاداران تا شروع محرمي ديگر تا سال آينده است و اين دكمه در سال آينده توسط صاحب پيراهن باز و پوشيده مي‌شود. 

خاطر نشان می شود، شهرستان خلخال با ‪ ۹۵‬هزار نفر جمعيت در ‪ ۱۱۵‬كيلومتري جنوب اردبيل واقع است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما