تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۱۴
۰
کد مطلب : ۱۲۵۰۴

تصحیح جدیدی از «روضة الشهداء» منتشر می‌شود

تصحیح جدیدی از «روضة الشهداء» منتشر می‌شود
محمد روشن، مصحح و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت:«روضة الشهداء» اثری بسیار مهم در زمینه وقایع‌نگاری روز عاشورا است كه با نثری شیوا و با استفاده از شواهد شعری مناسب به گونه‌ای اثرگذار روایت شده است.

وی اضافه كرد: كمتر كتابی می‌توان پیدا كرد كه به اندازه این اثر در شكل‌گیری فكر دینی و بالاخص شیعی ایرانیان نقش داشته باشد و دامنه این اثرگذاری به حدی است كه اساسا اصطلاح «روضه خوانی» از همین جا نشئت گرفته و منظور از آن در ابتدا «روضة الشهداء خوانی» بوده است كه رفته رفته به صورت اسمی عام رواج یافته است.

وی با اشاره به وجود برخی شبهه‌ها پیرامون مذهب ملاحسین كاشفی، خاطرنشان كرد: اینكه بعضی‌ها در مسلك شیعی او تشكیك می‌‌ورزند و تلاش می‌كنند كاشفی را فردی سنی مذهب معرفی كنند، به اعتقاد من شبهه‌افكنی‌ ناروایی است كه هیچ مبنای علمی و تاریخی ندارد چون اساسا سبزوار به عنوان موطن اصلی كاشفی در طی قرون مهد تشیع بوده است و هیچ «عمر» نامی نمی‌توانسته در آنجا زندگی كند.

به گفته روشن بازپردازی واعظان به كتاب «روضة الشهداء» می‌تواند سنت زیبای استفاده از شواهد شعری مناسب و بیان هنرمندانه وقایع در روضه‌خوانی‌ها را احیا كند.

وی نامی از ناشر احتمالی این اثر نبرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما