تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۴۲
۰
کد مطلب : ۱۲۷۶۷
نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی:

حج و زیارت را باید از روابط سیاسی ایران و عربستان جدا دانست

حج و زیارت را باید از روابط سیاسی ایران و عربستان جدا دانست
جامعه : نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی گفت: در عین حالی كه باید حج و زیارت را از روابط سیاسی دو كشور جدا بدانیم اما باید حواس خود را جمع كنیم و تمام تلاش خود را برای تأمین حقوق زائران ایرانی به كار بگیریم و ما می‌توانیم از فرصت حج برای بهبود روابط سیاسی استفاده كنیم.

حجت السلام قاضی عسگر با اشاره به برنامه فرهنگی تدوین شده برای عمره از سوی بعثه مقام معظم رهبری كه در اختیار روحانیون كاروان‌ها قرار می‌گیرد، گفت: روحانیون باید قبل از حركت با این برنامه فرهنگی انس بگیرند در غیر این صورت نمی‌توانند آن را در ایام حج و عمره اجرا كنند و باید این برنامه در طول عمره پیاده شود.

قاضی عسگر در خصوص علل اخذ تصمیم برای تعطیلی عمره مفرده در سال گذشته گفت: تصمیم گرفتیم كه عمره تعطیل شود تا بتوانیم با حفظ حرمت زائران ایرانی این مراسم را برگزار كنیم .

او ادامه داد که گرچه در سفر اخیر لیالی به عربستان و مذاكره با مقامات عربستان چیزی به صورت مكتوب ارائه نشد اما به صورت ضمنی توافق شد كه فشارها به زائران ایرانی كم شود و جلوی برخی برخوردهای توهین‌آمیز با زائران گرفته شود.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در خصوص برخی رفتارهای ناصحیح زائران ایرانی مانند برداشتن خاک از بقیع كه باعث ایجاد تنش بین زائران و مأموران سعودی می‌شود تاکید كرد: نباید با صدای بلند در كنار بقیع ذكر مصیبت شود و مسائل تفرقه‌انگیز مطرح شود. مكتب ما موضوع تقیه را در این خصوص مطرح كرده و این تقیه از نوع تقیه مدارایی است برای اینكه شیعه در جهان مطرح شود.

حجت‌الاسلام قاضی عسگر با تذكر به روحانیون عمره در خصوص ممانعت از ورود به بحث شدن زائران كم اطلاع با طرف‌ سعودی بر سر مسائل اعتقادی گفت: در زمان ائمه نیز آنها به هر یک از شیعیان خود اجازه مناظره با مخالفان ائمه و شیعه را نمی‌دادند و در مناسک عمره نیز تنها روحانیونی كه مسلط به مسائل اعتقادی و زبان هستند و در مواقعی كه نیاز است وارد میدان شوند آن هم در زمانی طرف مقابل واقعا دنبال حقیقت باشد و نه در مواردی كه هدف آنها ایجاد درگیری و مشكل است.

او افزود: می‌توان از این فرصت برای برطرف كردن بسیاری از مسائل و سوء تفاهمات بهره برد.

قاضی عسگر با اشاره به تجربه شخصی خود از روحانیان خواست برای رفع سوء تفاهم‌ها تلاش کنند.

او گفت: بنده در یكی از سفرهای خود به حج با یكی از علمای بزرگ عربستانی ملاقاتی داشتم و او از من سؤال كرد موضوع تحریف قرآن از سوی شیعه چیست؟ بنده هم با او وارد صحبت شدم و در نهایت یك جلد از كتاب نفی‌التحریف اثر محمد هادی معرفت را به همراه یك جلد قرآن به او تقدیم كردم و وقتی سال بعد به حج رفتم همان عالم را ملاقات كردم در حالی كه مرا با روی خوش در آغوش كشید و گفت كه تو من را از یك اشتباه بزرگ در خصوص شیعه نجات دادی.

قاضی عسگر با توصیه به روحانیون عمره برای در پیش گرفتن مشی مدارا با مردم و برخورد توأم با مهربانی و صمیمیت با زائران گفت: متأسفانه برخی از روحانیون آداب معاشرت با مردم را رعایت نمی‌كنند و برخی از زائران از این موضوع گله دارند و در برخی از موارد مطرح می‌كنند كه ما بعد از یك عمر به حج یا به عمره آمدیم و با ما برخوردهای مناسبی از سوی روحانیون در این سفر معنوی نشد و باید توجه داشت یكی از بهترین‌ فرصت‌هایی كه ما می‌توانیم ضرورت نیاز به وجود روحانی را تثبیت كنیم همین فرصت حج و عمره است.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در خصوص فرهنگ شدن برخی آداب زیارت به صورت غلط گفت: اینكه مرسوم شده در خصوص اینكه هر جا كه به زیارت می‌رویم باید حتما ذكر مصیبت داشته باشیم هیچ منبع روایی و شرعی ندارد. در كجای مفاتیح آمده كه مثلا بعد از فلان زیارت یك ذكر مصیبت هم بخوانیم.

او اضافه کرد: آیا در كنار قبرستان بقیع حتما باید ذكر مصیبت داشته باشیم یا اینكه بهتر است به زائران بگوییم كه تا چه میزان رفتارهای ما با حضرت زهرا (س) و پیامبر اكرم نزدیك است و همگونی دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما