تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۳۵
۰
کد مطلب : ۱۳۱۹۲

حج تمتع گران شد

حج تمتع گران شد
جامعه: رئیس سازمان حج و زیارت درخصوص قیمت‌های حج تمتع امسال گفت: با توجه به اجاره هتل‌ها، قیمت حج تمتع امسال نهایی شده و زایران می‌توانند براساس گروه‌های قیمتی و درجه كاروان‌ها نسبت به پذیرش اقدام كنند و امسال یك افزایش ۵‌/‌۵ تا ۷ درصدی در قیمت‌ها را خواهیم داشت.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: اعزام زایران حج تمتع امسال از ۲۹مهر آغاز می‌شود و آخرین اعزام ۱۸ آبان ماه سال جاری خواهد بود.

علی لیالی در نشست خبری درباره حج تمتع سال جاری اظهار كرد: كارهای مقدماتی حج تمتع امسال آغــاز شده و هم اكنون صد درصد محل اقامت مورد نیاز ۹۷ هزار زایر ایرانی حج تمتع امسال در مكه و مدینه فراهم شده است.

وی افزود: در حوزه تغذیه امسال ۲ آشپزخانه در مـــكه و ۲ آشپزخانه نیز در مدینه برای طبخ غذای زایران ایرانی فراهم شده و صد درصد زایران از پوشش طبخ متمركز استفاده خواهند كرد. امسال سعی شده در مكه از سیستم اسكان هتلی بیشتر استفاده شود و امسال نظام سیستم اسكان هتلی را از ۳۷ به ۴۰ درصد افزایش داده‌ایم.

وی با بیان این‌كه در مكه ما سیستم نقل و انتقال درون‌شهری را با سیستم حمل و نقل عمومی خواهیم داشت، خاطرنشان كرد: امسال برای انتقال زایران به عربستان ۵۰ درصد زایران از طریق هواپیمایی هما و ۵۰ درصد نیز از طریق هواپیمایی سعودی مشرف خواهـند شد و امــسال زایـران حج تمتع از ۱۷ ایستگاه پروازی شامل ۸ ایستگاه مخصوص هواپیمایی هما، ۸ ایستگاه مخصوص هواپیمایی سعودی و یك ایستگاه فرودگاه تهران به صورت مشترك استفاده خواهند كرد.

لیالی آغاز اعزام زایران حج تمتع را از ۲۹ مهر اعلام كرد و گفت: امســال ۴۸ هزار زایر در قالب مدینه قبل و ۴۷ هزار و ۷۰۰ نفر در قالب مدینه بعد به حج تمتع مشرف خواهند شد.

رئیس سازمان حج و زیارت طول سفر حج و زیارت امسال را حدود ۳۰ روز اعلام كرد و گفت: تمام زایرانی كه اسناد حج تمتع تا قبل از ۱۰ بهمن ۸۳ را دارند، امسال می‌توانند برای تشرف به كاروان‌ها مراجعه كنند و پذیرش شوند. همچنین زایرانی كه سال گذشته به دلیل شیوع آنفلوآنزا نتوانستند مشرف شوند، می‌توانند برای پذیرش اقدام كنند. وی افزود: امسال نیمی از استان‌های كشور عملیات پذیرش حجاج را از روز پنجشنبه هفته جاری آغاز خواهند كرد و نیمی دیگر از روز جمعه و در تهران نیز پذیرش از روز جمعه آغاز خواهد شد.

پذیرش اینترنتی زائران حج تمتع

لیالی یادآور شد: امسال برای نخستین‌بار پذیرش زایران حج تمتع را به صورت اینترنتی خواهیم داشت و زایران می‌توانند از منزل یا كافی‌نت‌ها اقدام به پذیرش كنند.

رئیس سازمان حج و زیارت درخصوص قیمت‌های حج تمتع امسال گفت: با توجه به اجاره هتل‌ها، قیمت حج تمتع امسال نهایی شده و زائران می‌توانند براساس گروه‌های قیمتی و درجه كاروان‌ها نسبت به پذیرش اقدام كنند و امسال یك افزایش ۵‌/‌۵ تا ۷ درصدی در قیمت‌ها را خواهیم داشت.

لیالی علت افزایش هزینه حج تمتع امسال را افزایش نرخ ۵۰ تومانی ارز و موضوع اسكان در هتل‌ها دانست و گفت: امسال در حوزه اسكان در مكه، ۳۳ نظام هتلی سال گذشته را به ۴۰ درصد افزایش داده‌ایم كه باعث افزایش هزینه تمتع امسال شده و بر این اساس قیــمت كف حج تمتع امـــسال ۲ میلیون و ۵۴۴ هزار تومان و قیــمت سقف آن ۴ میلیون و ۱۰۴ هزار تومان خواهد بود.

وی درباره حمل مواد مخدر گفت: در عمره سال جاری تاكنون ۴۰ هزار نفر به عربستان منتقل شده‌اند و به‌رغم همكاری و اقدامات بسیار خوب نیروی انتظامی در فرودگاه‌های كشور تا این لحظه ۵۰ نفر از زائران در مبادی پروازی كشور به دلیل همراه داشتن مواد مخدر دستگیر شده‌اند.

۲ نفر زایر ایرانی در زندان‌ سعودی‌ها

لیالی اظهار كرد: تنها ۲ نفر از زایران امسال توانسته‌اند از سیستم فرودگاهی ایران همراه با مواد مخدر عبور كنند كه این افراد در فرودگاه عربستان دستگیر شدند و هم اكنون در زندان سعودی به سر می‌برند. یكی از این افراد تنها نیم گرم مواد مخدر و دیگری تنها ۵‌/‌۲ گرم مواد مخدر همراه خود داشته است.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان این نكته كه افراد معتاد بهتر است خودشان سفر حج را ملغی كنند، تصریح كرد: در حج تمتع امسال نیز سختگیری‌ها در خصوص مواد مخدر با شدت تمام وجود خواهد داشت، چرا كه ورود این افراد به عربستان باعث وهن قداست نظام جمهوری اسلامی ایران می‌شود و در حج تمتع امسال معاینات پزشكی دقیقی را برای جلوگیری از ورود افراد معتاد به حج خواهیم داشت.

وی درباره طرح خدمات‌دهی به زائران حج تمتع و رابطه آن با موضوع اختلاف قیمت كاروان‌ها گفت: در حج تمتع امسال ۴۸ مورد ردیف قیمتی داریم كه دو عامل باعث این اختلاف قیمت‌هاست؛ یكی موضوع ایستگاه پروازی و دیگری محل اقامت زائران است، چرا كه برای ما امكان فراهم كردن هتل‌های یكسان در مكه و مدینه وجود ندارد و این اختلاف قیمت‌ها به خاطر هتل‌های مختلفی است كه با قیمت‌های مختلف برای زائران در مكه و مدینه در نظر گرفته شده است، اما سایر خدمات به زایران در تمام گروه‌های قیمتی یكسان خواهد بود.
مرجع : تابناک
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما