تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۲۳
۰
کد مطلب : ۱۳۲۰۲

جايگاه حضرت سيدالشهدا در قرآن و روايات منتشر شد

جايگاه حضرت سيدالشهدا در قرآن و روايات منتشر شد
فرهنگ: فصلنامه قرآنی بینات در یکی از مقالات خود با عنوان «شخصیت امام حسین‌(ع)» به تبیین جایگاه سیدالشهدا در آیات و روایات می‌پردازد و شخصیت آن حضرت را که مبتنی بر اصل کرامت و حرّیت بوده بیان می‌دارد.

در بخشی از این مقاله آمده است: حضرت اباعبدالله‌(ع) از شخصیت‌ها و اسوه‌های مشهور در طول تاریخ بشریت است که با برپایی حماسه عاشورا چگونه زیستن را به انسان آموخت، طهارت تکوینی و ویژگی‌های منحصر به فرد و شرافت از آن حضرت، شخصیتی عزتمند و نمونه در بین برگزیدگان الهی رقم زده است.

درباره فضایل امام حسن‌(ع) و امام حسین‌(ع) از رسول خدا‌(ص) روایات بسیاری نقل شده، که حکایت از علاقه وافر آن حضرت به این دو برادر دارد که به طور عملی محبت خویش را نسبت به آنان ابراز می‌فرمود. افزون بر آن در روایات وارده خصایص و ویژگی‌هایی برای حضرت اباعبدالله‌(ع) بیان شده است.

از جمله آیاتی که درباره اهل‌بیت‌(ع) نازل شده و ناظر بر امام حسین‌(ع) نیز هست، آیات مشهور زیر است: آیه تطهیر، مباهله، ذوی‌القربی، اولوالامر، سوره‌انسان، آیه نور، آیات ۱۹تا۲۱ الرحمن و آیه ۲۴و ۲۵ سوره ابراهیم، آیاتی نیز بر اساس کتب روایی، اختصاص به مقام امام حسین‌(ع) دارد که به آن حضرت تأویل گشته است: از آن جمله آیه ۱۳ سوره احقاف در بیان ولادت اباعبدالله‌(ع)، آیه ۴۰ سوره حج در بیان خروج آن حضرت از مدینه، آیه ۷۷ سوره‌نساء در بیان کمی یارانش، ابتدای سوره قصص در بیان شهادت ایشان، آیه ۳۳ اسرا در بیان انتقام از قاتلان حضرت توسط حضرت ولی‌عصر‌(عج) و ...
نگارنده در بیان آیاتی که اختصاص به امام حسین‌(ع) دارد آورده است: دسته دوم آیاتی است که در مرثیه اباعبدالله‌(ع) بیان گشته مانند آیه ۳۳ سوره اسراء ... و من قُتِلَ مَظلوماً فقد جَعَلْنا لِولیهِ سُلطاناً فلا یسْرِف فی القَتل اِنَّه کان مَنْصوراً؛ «و هرکس مظلوم کشته شود به سرپرست وی قدرتی داده‌ایم، پس نباید زیاده‌روی کند چرا که او مورد حمایت است».

از امام باقر‌(ع) روایت شده که مراد از مظلوم آیه مذکور، حضرت اباعبدالله‌الحسین‌(ع) است که او را به ظلم شهید کردند، «ولی» او نیز حضرت ولیعصر‌(عج) است.

و آیات ۳۹ و ۴۰ سوره حج نیز در این خصوص است و امام صادق‌(ع) می‌فرماید: این آیه در شأن علی‌(ع) جعفر و حمزه نازل گردید و در شان حسین‌بن‌علی‌(ع) جاری شد.

اقدامات امام حسین‌(ع) در زمینه تفسیر قرآن، سوره فجر، هدف خلقت، اقتباسات قرآنی از دعای عرفه، مدیریت امام حسین‌(ع) در پرتو آیات قرآنی، و بررسی شیوه مناظرات و گفتگو‌های انبیاء و امام حسین‌(ع) با مخاطبانشان از دیگر عناوین چهارمین شماره سال شانزدهم فصلنامه قرآنی بینات است.
مرجع : حوزه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما