تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۷:۵۴
۰
کد مطلب : ۱۳۳۶۶
كیوان كثیریان، منتقد و نویسنده سینمایی:

طلا و مس» اثری حرفه‌ای از سینمای متفكرانه و مردمی است

طلا و مس» اثری حرفه‌ای از سینمای متفكرانه و مردمی است
فرهنگ: فیلم سینمایی «طلا و مس» از جمله آثاری است كه با توجه به گروه حرفه‌ای سازنده آن و اندیشه نهفته در روایت آن، در زمره آثار سینمای متفكر و مردمی ایران به شمار می‌رود.

كیوان كثیریان، منتقد و نویسنده سینمایی، درباره مضمون فیلم می‌گوید: در نگاه نخست، این فیلم دیدگاه شایع درباره روحانیون را می‌شكند و آشنایی‌زدایی می‌كند. از سوی دیگر، حرفی كه فیلم از مجاهدت برای خانواده و كسب روزی حلال مطرح می‌كند، كمتر از تحصیل علوم دینی نمی‌نماید. علاوه بر اینها، قرار است دریابیم كه رنج‌بردن در طریقی مقدس، قدر و قیمتی ارزشمند به انسان می‌بخشد. پیام فیلم اخلاقی است وریشه در آموزه‌های دینی دارد.

عضو شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران درباره ساخت فیلم می افزاید: كارگردانی، بازیگری و دیگر عناصر حرفه‌ای ساخت فیلم از توجه گروه سازنده به این موضوع حكایت دارد كه برای تولید یك اثر تصویری متفكرانه و بیان‌كننده مضامین عمیق، نهایت تلاش صورت گرفته است.

مضمون فیلم «طلا و مس»، نیاز سینمای ما در كنار آثاری از سینمای خنده و ترس و وحشت و ... است. مخاطبان سینما با دیدن این‌گونه آثار درخواهند یافت این ابزار بیانی و این رسانه، قابلیت انتقال مفاهیم متعالی برای ارتقای بینش مردم را دارد و لزوما سینما، یادآور طیفی از محصولات سرگرم‌كننده صرف نخواهد بود. این فیلم جزو سینمای متفكر ماست كه در عین سادگی، مفاهیم چند لایه‌ای را بیان كرده است.

كثیریان در زمینه سرمایه‌گذاری سازمان‌های فرهنگی برای تولید آثاری فاخر نظیر «طلا و مس» اظهار می دارد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پیشتر هم با ورود به تولید آثاری چون «میم مثل مادر» و «خون‌بازی» نشان داده كه قصد ورود به مضامین ساده و گیشه‌پسند را ندارد. همكاری با یك گروه سازنده حرفه‌ای، یعنی برای بیان حرف بزرگ، ابزار قوی را به كار گیریم تا نتیجه، آبرومند از كار درآید. حضور تهیه‌كننده صاحب سبك و مولفی چون منوچهر محمدی و گروه تولید كارآمد این فیلم نشان داده كه سرمایه‌گذاری ماندگاری صورت گرفته است. ورود به تولید فیلم، وظیفه مستقیم سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیست، اما همین اندك سرمایه‌گذاری نشان داده كه با آگاهی در این حوزه كار شده و این یك اتفاق مثبت به شمار می‌رود.

فیلم «طلاو مس» با مشاركت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ساخته شد و نامزد ۷ رشته اصلی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شد و جایزه ویژه هیmئت داوران، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن و جایزه بین‌ادیان را دریافت كرد.

نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما