تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۲ تير ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۰۰
۰
کد مطلب : ۱۳۶۸۷

شماره ۶۶ ماهنامه خیمه منتشر شد

شماره ۶۶ ماهنامه خیمه منتشر شد
فرهنگ-خیمه: شماره ۶۶ ماهنامه فرهنگی و اجتماعی خیمه در ۸۰ صفحه و در قالب شش بخش هیئت، جامعه، هنر و ادبیات، مردم شناسی، تاریخ و اندیشه و رسانه منتشر شد.

در صفحات ابتدایی خیمه، پرونده ویژه این ماهنامه را به مناسبت درگذشت علامه سید محمدحسین فضل‌الله، مرجع بزرگ شیعیان لبنان و روحانی مبارز این کشور می‌خوانید. نوشته‌هایی از محمدرضا زائری، دکترعبدالحسین خسروپناه و حجت‌الاسلام والمسلمین فاطمی‌نیا در پرونده ویژه علامه فضل‌الله به چشم می‌خورد. در این بخش به بررسی آرا و اندیشه‌های فضل‌الله درباره عاشورا  ذیل عنوان «او عادت‌ها را تقدیس نمی‌کرد»، «دین ما سیاست و سیاست ما دین است» و «عاشورای جبل عاملی» پرداخته شده است. 

در پرونده دیگر این شماره‌ تحت عنوان شیعیان استانبول، رفتارها و مناسک عزاداری و سوگواری مردمان این منطقه مورد بررسی قرار گرفته و تاریخ و ادبیات این دیار با تکیه بر امام حسین و واقعه عاشورا تحلیل شده است. در این بخش می‌توانید گفت‌وگوی ماهنامه خیمه را با مسئول بخش تركى شبكه شيعى زهرا تی وی با عنوان «اقلاً یزید نباشیم» بخوانید. همچنین در انتهای این پرونده، گفت‌وگویی با یک روزنامه‌نگار شیعی اهل ترکیه تحت عنوان «شیعه‌ترین سنی‌ها در کشور ما زندگی می‌کنند» به چاپ رسیده است.

در بخش هیئت، هويت‌شناسى هيئت‌هاى مذهبى و راهكارهاى نشاط افزايى در انديشه دينى و «بيمارى‌هاى روحى» موضوع محورى گروه هيئت در اين شماره است. نيم نگاهى به نحوه درمان آنها در گفت‌وگويى با مسئول هيئت مذهبى مجمع عاشقان حضرت محسن از ديگر موضوعات اين بخش است. در اين شماره يادداشتى از دكتر جابر عناصرى با عنوان «جامه‌دران یهودی» آمده است که با این جمله از اشو زرتشت به پایان می‌رسد: «آنجا که دیوار تعصب‌های منفی فرو ‌ریزد، حقیقت آشکار می‌شود.»

در صفحات جامعه این شماره خیمه چيستى و چگونگى معرفت در زيارت، با ارائه آثار و گفتارى از دكترعلى ذوعلم، دكتر ناصر مهدوى، دكترسيديحيى يثربى و حجت الاسلام سيدعبدالفتاح نواب بررسى شده است. نگاهى به وضعيت زائران ايرانى در عربستان و كاركردهاى مزارها و زيارتگاه‌ها از جمله مطالب پرونده معرفت زيارت است که در بخش جامعه این شماره می‌خوانید.

در بخش هنر و ادبیات آئینی،‌ حضرت علی(ع) از منظر شاعران عقیده و هنرمندان به تصویر کشیده شده و خاطرات برخی از تعزیه‌خوانان نیز در این بخش آمده است. یادداشت جابر عناصری درباره وقف‌نامه «تعزیت‌سرا و سقاخانه اتو» از دیگر موضوعات هنر و ادبیات آئینی این شماره است.

تاریخ و اندیشه این شماره خیمه پس از ارائه بخش دوم «فرار از بیعت» به بررسی فعالیت‌های «موسسه وعظ و خطابه» در قالب پرونده‌ای ویژه پرداخته است. در این شماره،‌ ضمن معرفی اجمالی موسسه از زبان مسعود کوهستانی‌نژاد در «کارکرد دولت حاکم بر علیه روحانیت؟» مروری گذرا بر سرفصل دروس ارائه شده این موسسه آمده است. همچنین  گفت‌و‌گو  با یکی از ناظران و نیز یکی از محصلان این موسسه بخش دیگر این پرونده است. در ادامه به سیر تاسیس مدارس جدید فارغ از نگاه سیاسی، با عنوان «فرصتی که تهدید شد» اشاره می‌شود.

در مردم‌شناسی شماره ۶۶ خیمه پرونده استاد سليم مؤذن‌زاده اردبيلی آمده که کوششی است جهت بررسی علمی كارنامه پربار ايشان. در اين پرونده ابتدا درباره انگيزه و محدوده اين كار سخن گفته شده است و سپس زندگی‌نامه‌ای مختصر و بخشی از خاطرات ایشان ارائه شده است.

در بخش رسانه با ۲ مطلب مختلف، رسانه دينى در رسانه با نگاه ويژه به سريال‌هاى مذهبى ارزيابى شده است. دكتر راود راد در گفت وگو با خيمه بر لزوم غير دولتى بودن رسانه دينى تأكيد كرده و معتقد است كه رسانه‌هاى دينى بايد مخاطب طبيعى و انتخابگر خود را داشته باشند. در ادامه با مقاله‌اى، آسيب‌های تقسيم زندگى روزمره به ۲ حوزه مقدس و
نامقدس در سريال‌هاى تلويزيونى، تشريح شده است. مطلب پايانى اين شماره گروه رسانه نگاهی به فیلم «طلا و مس» است.

ماهنامه خیمه به صاحب امتیازی محمد رضا زائری، مدیرمسئولی مرتضی وافی و سردبیری میثم غضنفری منتشر می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما