تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۱:۵۲
۰
کد مطلب : ۱۴۰۴

بازسازي مرقدهاي مطهر امامين عسكريين (ع) در عراق آغاز شد

بازسازي مرقدهاي مطهر امامين عسكريين (ع) در عراق آغاز شد
بنا بر گزارش خیمه، مرقدهاي مطهر امامين عسكريين اسفند سال ‪ ۱۳۸۴‬مورد انفجار تروريستي قرار گرفت و بخش زيادي از ساختمان گنبد و حرم آن آسيب ديد.

مشاور عالي امنيت ملي عراق بعد از ديدار با مراجع عظام در نجف اشرف در اظهاراتي كه امروز در رسانه‌هاي بغداد منتشرشدگفت: بازسازي مرقدهاي امامين عسكريين (ع) امروز آغاز مي‌شود.

"موفق الربيعي" افزود: بازسازي مرقدهاي امامين عسكريين (ع) با نظارت سازمان علمي و فرهنگي سازمان ملل (يونسكو) و توسط يك شركت تركيه‌اي اجرا مي شود.

پيشتر مسوول اطلاع رساني وزارت فرهنگ عراق گفته بود كه يونسكو اواخر سال گذشته مرقدهاي امامين عسكريين (ع) و شهر قديمي سامرا را مجددا در فهرست آثار فرهنگي جهان ثبت كرده است.

موفق الربيعي اضافه كرد كه عمليات بازسازي مرقدهاي مطهر امامين عسكريين (ع) در دو مرحله انجام خواهد شد. در مرحله نخست يك تيپ پليس به نام "عسكريين (ع)" در داخل شهر مستقر مي‌شود و در مرحله دوم يك تيپ نظامي تامين امنيت راه منتهي به شهر سامر را بر عهده خواهد داشت.

اين در حاليست كه دفتر نخست وزيري عراق در بيانيه‌اي كه نسخه‌اي از آن روز چهارشنبه دراختيار ايرنا در بغداد قرارگرفت به نقل از "نوري المالكي" آورده است كه بازسازي مرقدهاي امامين عسكريين (ع) ضربه بزرگي است به تمامي كساني كه تلاش كردند از طريق انفجار اين مرقدهاي مطهر، عراق را به سوي فتنه و جنگ مذهبي بكشانند.

بر اساس اين بيانيه، نوري المالكي اين اظهارات را در حين ديدار با مدير عامل يونسكو در عراق عنوان كرده است.

المالكي گفته است كه تلاشهاي يونسكو و تمايل بسياري از كشورهاي جهان براي شركت در بازسازي مرقدهاي امامين عسكريين (ع) و شهر سامرا حمايتي از ثبات و آرامش در عراق و نشانه پيروزي ما بر تروريسم و باعث ارتقاي وحدت ملي مي‌شود.

وي اضافه كرد كه‌دولت اعتبارات لازم را براي بازسازي مرقدهاي امامين عسكريين (ع) و شهر سامرا اختصاص داده است.

گزارشها حاكيست كه يك شركت تركيه‌اي به طور عملي اقدامهاي اوليه بازسازي و آواربرداري از داخل صحن شريف و گنبد امامين عسكريين (ع) را در چند هفته اخير آغاز كرده است.

اين در حاليست كه همزمان تدابير شديد امنيتي در اطراف حرم‌هاي امامين عسكريين (ع) و شهر سامرا در حال اجر است.

گنبد مرقدهاي امامين عسكريين (ع)كه‌دربرگيرنده قبر مطهر امام علي الهادي (ع) و حسن عسكري (ع) و مادر بزرگوار امام زمان (عج) است جزو گنبدهاي بزرگ جهان و از آثار فرهنگي مهم دنيا به شمار مي‌رود.

اين حادثه تروريستي كه گروه القاعده مرتكب آن شد باعث موجي از خشونتها و انتقام جوييهاي مذهبي در عراق شد اما با دخالت به موقع مراجع عظام از دو مذهب شيعه و اهل تسنن و دولت عراق اين خشونتها چند روز بعد فروكش كرد.

با وجود اين، خشونتهاي پيامد اين انفجار سال ‪ ۲۰۰۶‬را به يكي از خشونت آميزترين سالهاي عراق بعد از اشغال اين كشور در مارس ‪ ۲۰۰۳‬تبديل كرد.

قريب يكسال بعد ازاين حادثه تروريستي، گروه‌هاي القاعده بارديگر گلدسته هاي مرقدهاي شريف را با خمپاره مورد هدف قراردادند كه باعث فروريزي يكي از گلدسته‌ها به طور كامل شد.

بنا بر گزارش ایرنا، دولت عراق در سالهاي اخير با اتخاذ تدابير شديد نظامي و امنيتي و تعقيب گروه‌هاي القاعده توانسته است امنيت نسبي را به سامرا باز گرداند و تحت فشار افكار عمومي ، عمليات بازسازي را در اين شهر و مرقدهاي مطهر عسكريين (ع) آغاز كند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما