تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۳۲
۰
کد مطلب : ۱۴۲۲۱

كتابخانه ديجيتالی حج، پاسخگوی نياز مطالعاتی زایران

كتابخانه ديجيتالی حج، پاسخگوی نياز مطالعاتی زایران
فرهنگ: حجت‌الاسلام روزبه بركت‌رضایی مسوول پایگاه اطلاع‌‌رسانی بعثه مقام معظم رهبری اظهار داشت: حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در راستای آموزش زایران بیت‌الله الحرام از دو سال قبل اقدام به راه‌اندازی كتابخانه تخصصی ـ دیجیتالی حج در فضای مجازی و برای استفاده عموم علاقه‌مندان و زایران این سفر معنوی كرد.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز مخاطبان، ضرورت‌های تسریع در اطلاع‌رسانی و با نظر به جمعیت پراكنده علاقه‌مند به این حوزه در ایران و جهان، نیاز بود حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت از تكنولوژی‌های روز به ویژه در حوزه فضای مجازی استفاده كند. از این رو، تاكنون اطلاعات و متن كامل بیش از ۲۰۰۰ كتاب و مقاله در حوزه تخصصی حج و زیارت از طریق این كتابخانه در اینترنت قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام بركت‌رضایی ادامه داد: زایران و روحانیون كاروان‌های حج می‌توانند در موضوعاتی مانند «مسایل اجتماعی حج»، «احكام و مناسك»، «اماكن و آثار اسلامی»، «خاطرات و سفرنامه‌ها»، «پاسخ به شبهات اعتقادی و نشریات تخصصی» از اطلاعات این كتابخانه تخصصی استفاده كنند.

وی تصریح كرد: همچنین بعثه مقام معظم رهبری در سال «همت مضاعف، كار مضاعف» اقدام به تولید و انتشار هشت درسنامه آموزشی ویژه زائران حج تمتع كرده است كه تمامی روحانیون كاروان‌ها برای تدریس در جلسات آموزشی می‌توانند از اطلاعات عنوان شده در این درسنامه‌ها استفاده كنند.

مسوول پایگاه اطلاع‌رسانی بعثه مقام معظم رهبری در امور حج، اظهار كرد: همچنین در این درسنامه‌ها تلاش شده است محتوای مورد نیاز زایران با موضوعات و سرفصل‌ها و منابع مشخص در جلسات آموزشی عنوان و تشریح شوند.

وی درباره هشت درسنامه‌ای كه تاكنون از سوی این مركز منتشر شده‌اند، تصریح كرد: «درسنامه مناسك حج» اثری از حجت‌الاسلام محمدحسین فلاح‌زاده، «درسنامه آداب سفر حج» نوشته حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج، «درسنامه اسرار حج» تالیف محمدتقی فعالی، مجموعه دو جلدی «درسنامه آشنایی با تاریخ اسلام» تالیف سیدعلی میرشفیعی، «درسنامه اتحكام مبتلابه حجاج» به قلم محمدحسین فلاح‌زاده، «درسنامه آشنایی با كشورهای اسلامی» نوشته حجت‌السلام دكتر حسن روحانی و «درسنامه گزیده سیمای عقاید شیعه» اثر آیت‌الله جعفر سبحانی، از جمله آثار منتشر شده این مجموعه‌اند.

حجت‌السلام بركت‌رضایی با اشاره به این كه آثار دیگری از این مجموعه مراحل نهایی چاپ را طی می‌كنند و به زودی از طریق این كتابخانه تخصصی و ارایه نسخه چاپی اثر در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرند، گفت: «درسنامه آشنایی با تاریخ و اماكن مقدس مكه و مدینه»، «درسنامه اخلاق معاشرت»، «درسنامه شناخت عربستان»، درسنامه محاوره عربی» از جمله آثاری‌اند كه در نوبت انتشارند و متن كامل آنها به همراه سایر محصولات حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در پایگاه اطلاع‌رسانی بعثه مقام معظم رهبری قرار می‌گیرد.

وی توضیح داد: این پایگاه اطلاع‌رسانی از دو سال گذشته فعالیت رسمی خود را آغاز كرد و اكنون اطلاعات، كتاب‌ها و مجموعه مقالات این كتابخانه دیجیتالی تكمیل شده‌اند؛ به‌گونه‌ای كه می‌توانند تمامی نیازهای مطالعاتی زایران خانه خدا و عتبات عالیات را پاسخگو باشند.

حجت‌الاسلام بركت‌رضایی اظهار داشت: این مركز تنها كتابخانه تخصصی آثار و كتاب‌های حوزه حج و زیارت است كه با تجمیع آثار از دو دهه گذشته به ارایه خدمات می‌پردازد و از تمامی مولفان و پژوهشگران كه آثاری در این حوزه دارند برای اطلاع‌رسانی و درج در این كتابخانه دیجیتالی دعوت به عمل می‌آورد.
مرجع : خبرگزاری کتاب
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما