تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۵۰
۰
کد مطلب : ۱۴۲۷۷

۳۰۰ حکایت کهن عاشورایی در «روایت گل سرخ» مکتوب شد

۳۰۰ حکایت کهن عاشورایی در «روایت گل سرخ» مکتوب شد
فرهنگ: کتاب «روایت گل سرخ» نوشته مهدی الماسی که مجموعه ۳۰۰ عنوان حکایت در متون کهن فارسی در رابطه با واقعه عاشورا و امام حسین(ع) است توسط انتشارات سوره مهر تجدید چاپ شد.

مهدی الماسی درباره این کتاب گفت: «روایت گل سرخ» در واقع یک کار تحقیقی برای یکی از موسسات فرهنگی بود که در رابطه با واقعه عاشورا فعالیت تخصصی و متمرکزی داشت.

وی ادامه داد: اول قرار نبود به صورت مشخص به صورت کتاب تدوین شود و قصد داشتند که کل حکایات و حتی اشاراتی که به صورت داستانی در متون کهن آمده جمع‌آوری شود و به صورت بانک اطلاعات آن موسسه برای کل داستان نویسان و کسانی که می‌خواهند درباره عاشورا تحقیق کنند قابل استفاده باشد.

نویسنده کتاب «چلیپای قلم» درباره چگونگی تدوین کتاب افزود: در مرحله اول کل حکایت‌هایی که در حدود ۱۰۰ عنوان متون کهن درباره امام حسین و یا واقعه عاشورا شامل کتاب‌های تاریخی، روایی، تفسیری کتاب‌های ادبی، حکایاتی که در تاریخ ادبیات کهن ما هست همه را انتخاب کردیم و این کتاب‌ها مورد بررسی قرار گرفتند.

الماسی ادامه داد: در مرحله دوم که تصمیم گرفته شد این حکایت‌ها به صورت یک مجموعه مدون تدوین شود حکایت‌هایی انتخاب کریدم که از جهت روایی صحت و سقم آنها مشخص بود و از جهت زیبایی، متن به لحاظ ادبی و از نظر تکراری یا تکراری نبودن انتخاب شدند و بعد باز هم این کتاب‌ها بررسی شدند که در نهایت این حکایت ها از ۴۰ عنوان کتاب انتخاب شد.

وی درباره مقدمه کتاب هم بیان کرد: برای این کتاب یک مقدمه مفصل در حدود ۲۵ صفحه نوشتم که در آن به مواردی که لازم بود اشاره کردم و گزارش مجملی از کارهایی که درباره عاشورا از همان قرون اولیه تا به امروز انجام شده، دادم.

کتاب «روایت گل سرخ» تولید مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری است که در ۴۷۷ صفحه،قطع رقعی و در شمارگان ۲ هزار و ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۷ هزار و ۲۰۰ تومان توسط سوره مهر تجدید چاپ شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما