تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۱۹
۰
کد مطلب : ۱۴۴۰۳

اعلام زمان اعزام زایران حج تمتع

اعلام زمان اعزام زایران حج تمتع
جامعه: رئیس سازمان حج و زیارت گفت: نخستین زایران ایرانی ۲۹ مهر ماه سال جاری از كشور به سوی عربستان اعزام می‌شوند.

علی لیالی در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه امروز مركز مازندران با بیان اینكه حج از جمله واجبات دینی است و خداوند این وظیفه الهی را برای جمع خاصی واجب كرده است، اظهار داشت: حج یكی از اركان دین اسلام است و تمام مسلمانان باید به حج به عنوان یك وظیفه واجب عمل كنند.

وی افزود: خداوند برای كسانی كه توفیق حج را ندارند امور دیگری را مهیا كرده است تا ثواب حج را برای آن جمع منظور كند مانند شركت در نماز جمعه كه عبادتی همچون اعمال حج است.

لیالی با اشاره به اینكه زایرانی كه به حج مشرف می‌شوند باید انتقال‌دهنده ارزش‌ها و توفیقات این سفر معنوی باشند، تصریح كرد: انتقال دستاوردهای حج از سوی زایران برای كسانی كه مشتاق این سفر معنوی هستند از مهم‌ترین مسائلی است كه باید از طریق حجاج اعمال شود.

رئیس سازمان حج و زیارت كشور ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نظام جمهوری اسلامی توجه ویژه‌ای به امر حج داشته است كه در این رابطه حجاج ایرانی بتوانند بیشترین توفیقات را از این سفر معنوی كسب كنند.

وی افزود: نظارت مستقیمی از سوی رهبر معظم انقلاب بر چگونگی حج و اعزام زایران انجام می‌شود كه در این بخش با حضور روحانیون در كاروان‌ها این نظارت بیشتر و صریح‌تر انجام می‌شود.

لیالی تشكیل شورای عالی حج را موید این مطلب عنوان كرد كه نظارت جدی بر اعمال حج صورت می‌گیرد، اظهار داشت: در كنار نظارت مستقیم رهبر شورای عالی حج با ریاست رئیس جمهور و هشت وزیر ‌سالانه سه نوبت تشكیل جلسه می‌شود تا به بهترین شیوه كنگره عظیم حج در داخل كشور از سوی زایران ایرانی در عربستان برگزار شود.

* استقرار و خدمات‌دهی به حجاج در مكه و مدینه مشكلی ندارد

وی با اشاره به این مهم كه نخستین زایران ایرانی ۲۹ مهر ماه سال جاری از كشور به سوی عربستان اعزام می‌شوند، گفت: تدبیر شده است تا تمام موارد رفاهی شامل استقرار، حمل و نقل، تغذیه و بهداشت و درمان زایران در دو شهر مكه و مدینه از سوی سازمان حج و زیارت فراهم شود و هم اكنون در این دو شهر با مشكل مواجه نیستیم.

لیالی عنوان داشت: هرچه تمام موارد رفاهی زایران در كشوری دیگر به منظور انجام اعمال معنوی فراهم شود ولی حضور میلیونی مسلمانان در این دو شهر مكه و مدینه كاستی‌هایی را به همراه دارد كه دچار برخی تنگناها می‌شویم كه در این بخش زایران باید با كاروان‌ها همراه باشند.

* ۲ درمانگاه برای زایران ایرانی در مكه و مدینه در نظر گرفته شد

رئیس سازمان حج و زیارت كشور با بیان اینكه دو درمانگاه برای زایران ایرانی در مكه و مدینه در نظر گرفته شده است، تصریح كرد: هیئت پزشكی حج و پزشكان كاروان‌ها مسئولیت درمان زایران را بر عهده دارند و با توجه به فراهم آوردن بستر مناسب برای درمان زایران، نارسایی‌هایی در این بخش وجود دارد كه هر فرد باید مراقبت ویژه‌ای را برای سلامتی خود داشته باشد.

* برخورد قاطعانه‌ای گمرك عربستان در موضوع مواد مخدر

لیالی حمل و نقل و مصرف مواد مخدر را در سفر حج ممنوع اعلام كرد و اظهار داشت: موضوع مواد مخدر در صدر موضوعات مهم و قانونی سفر حج قرار دارد و در این بخش ممنوعیت و برخورد قاطعانه‌ای از سوی گمرك عربستان انجام می‌شود.

وی خاطرنشان كرد: اگر زایری از مواد مخدر استعمال می‌كند به هیچ عنوان نباید در این سفر با خود حمل كند و اگر دیده شود فردی مواد مخدر هرچند بسیار ناچیز با خود به همراه داشته باشد از سفر معنوی حج بازخواهد ماند.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما