تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۴۲
۰
کد مطلب : ۱۴۴۰۵

حضور كادر پزشكی متخصص در كاروان‌های حج تمتع

حضور كادر پزشكی متخصص در كاروان‌های حج تمتع
جهان: نماینده ریاست جمهوری در شورای عالی جمعیت هلال احمر گفت: از مهمترین مسائلی كه زایران باید در حج تمتع رعایت كنند مراقبت اولیه توسط خودشان است و باید به توصیه‌های پزشك كاروان نیز توجه كنند.

سید علی ریاض صبح روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود ۶۵۰ كادر پزشكی در كاروان‌های اعزامی به حج تمتع افزود: پزشكان كاروان حج دارای بانك‌های اطلاعاتی زایران هستند كه با معاینه و آموزش به زایران قبل از اعزام به حج با وضعیت جسمانی آنان آشنان شده و با اطلاعات كامل از وضعیت زایران به حج اعزام می‌شوند و همه مطالب پزشكی و آموزش را فرا گرفته و با تمامی امور زایران آشنایی دارند.

نماینده ریاست جمهوری در شورای عالی جمعیت هلال احمر در خصوص توزیع داروهای مورد نیاز بهیاران حج تمتع اظهار داشت: پزشكان مركز پزشكی سازمان حج در حد فارسكپی دارویی هستند و پزشك متخصص با آگاهی از داروهایی تهیه شده لیست داروهای تولید شده را با توجه به زمان نیاز دارویی برای بیماران در اختیار پزشك متخصص قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: بیماری‌های زایران از طریق باركد توسط پزشك كاروان شناسایی می‌شود و پرونده بیمار در اختیار پزشك كاروان قرار دارد.
ریاض تعداد نمایندگان پزشكی را در حج تمتع ۳۰ نفر عنوان كرد و افزود: در سال جاری پزشكان با تجربه به حج اعزام می‌شوند كه به سبب وجود افراد مسن بالای ۶۵ سال در كاروان حضور پزشكان با تجربه لازم و ضروری است.

وی ادامه داد: در كاروان زیارتی حج تمتع سال جاری ۶۰ نفر پزشك متخصص قلب، عروق، ریوی، و تنفسی، ۸۵ نفر پرستار، ۷۰ نفر خدماتی، تاسیساتی و تیم تغذیه، ۴۰ نفر در سیستم پاراكلینكی داروسازی و ۱۹ نفر در اخذ نظارت سلامت حضور دارند.

ریاض در خصوص بیماری‌های زایران در سال جاری تصریح كرد: فشار خون، دیابت، نارسایی عروق قلب، هپاتیت، قطع اندام و دیالیز از جمله بیماری‌هایی هستند كه زایران به آن مبتلا بوده و اقدامات و خدمات مورد نیاز این زایران در زمان سفر توسط پزشكان انجام می‌شود.

وی در ادامه گفت: در سال جاری به بخش آموزش بهداشت فردی و سلامت بیشتر توجه كردیم و با ارائه بروشور و برگزاری جلسات و دوره‌های آموزشی سعی داریم اطلاعات پزشكی و آموزشی زایران و كادر پزشكی را ارتقا دهیم.

ریاض با اشاره به موارد مشمول منع مطلق اعزام به حج تصریح كرد: ناتوانی جسمی شدید، سرطان كنترل نشده یا تحت درمان فعال، اعتیاد به مواد مخدر، بیماری‌های عفونی واگیر دار كنترل نشده مثل هپاتیت و TB، حاملگی، بیماری‌های روانی كنترل نشده، بروز سكته قلبی یا مغزی تا ۱ ماه قبل از اعزام، نارسایی قلبی، عمل جراحی تا ۳ ماه قبل از اعزام، COPD و آسم پیشرفته، سیروز پیشرفته، عقب ماندگی ذهنی متوسط و شدید از مواد مشمول منع مطلق اعزام به حج تمتع است.

* زایران به كادر پزشكی كاروان‌ها اعتماد كنند
طباطبایی مسئول مركز پزشكی سازمان حج با اشاره به لزوم آموزش زایران گفت: ما به صورت ارتباط پیام كوتاه با زایران در ارتباط خواهیم بود كه مسائل و موضوعات مختلف آموزشی و پزشكی را به صورت پیامك به آنان ارسال كنیم.

وی با اشاره به آمار بیماران رژیمی افزود: آمار این بیماران هنگام ثبت نام گرفته می‌شود و در آشپزخانه مركزی آمار ارسال شده و غذای مورد نیاز بیماران رژیمی تهیه می‌شود.

طباطبایی در خصوص برگزاری مسابقه برای اطلاع‌رسانی زایران اظهار داشت: مطالب و توصیه‌های بهداشت فردی و سلامت زایران به صورت مسابقه درآمده تا از این طریق بتوانیم اطلاعات آموزشی و پزشكی آنها را افزایش دهیم.

وی در خصوص اعزام جانبازان به حج تمتع افزود: در حال حاضر اعزام جانبازان به حج توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران پیگیری می‌شود و با برگزاری جلسات یكدیگر در ارتباط هستیم و تمامی خدمات لازم برای سرویس دهی جانبازان فراهم شده است.

مسئول مركز پزشكی سازمان حج گفت: سرما خوردگی، دردهای عضلانی، سوختگی‌های ضرباتی از جمله بیماری هایی هستند كه بیشتر در حج وجود دارد و بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابتی، كلیوی و داخلی از مهمترین و تهدید كننده ترین بیماری زایران هنگام حج تمتع است.

طباطبایی مشاوره تلفنی را یكی دیگر از برنامه های مركز خدمات پزشكی سازمان حج و زیارت عنوان كرد و افزود: در سال جاری زایران می‌توانند مسائل و مشكلات خود را از طریق سامانه تلفنی با متخصصان كاروان در میان بگذارند و توصیه‌های لازم را دریافت كنند.

وی تصریح كرد: زایران باید به توصیه‌های پزشك كاروان توجه كنند و اطمینان و اعتماد كامل را به پزشك كاروان خود داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما