تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۴۳
۰
کد مطلب : ۱۴۴۳۳

آئين مذهبی «نشلجی‌ها» در مشهد اردهال كاشان برگزار شد

آئين مذهبی «نشلجی‌ها» در مشهد اردهال كاشان برگزار شد
ایران‌زمین: همزمان با هفتمين روز شهادت علی‌بن‌امام محمد باقر(ع) و در سومين جمعه مهرماه آئين مذهبی و سنتی «نشلجی‌ها» طی مراسم خاصی در مشهد اردهال كاشان برگزار شد.

در مراسم سنتی و مذهبی «نشلجی‌ها»، هزاران نفر از دوستداران خاندان اهل‌بيت و علاقه‌مندان به علی‌‌بن‌محمد باقر(ع) در كنار بارگاه ملكوتی اين امامزاده عظيم الشأن به ‌عزاداری پرداختند.

در اين مراسم آيت‌الله «رضا استادی» عضو خبرگان رهبری و امام جمعه موقت قم گفت: انجام عزاداری به شكل متعارف و سنتی موجب حفظ و بقای نظام اسلامی است.

آيت‌الله رضا استادی اظهار كرد: تشريح حوادث عاشورا و ذكر مصيبت خاندان عصمت و طهارت اهل‌بيت‌(ع) لازم است و عده‌ای از موضع روشنفكری نگويند كه چه نيازی به ذكر مصيبت و گريه است.

وی در خصوص عزاداری سنتی خاطرنشان كرد: انجام عزاداری به شكل متعارف آن و حركت به ‌صورت دستجات سينه‌زنی و ذكر مصيبت زمينه ارتباطات عاطفی مردم را بيشتر می‌كند، اما بايد از برخی اشكال عزاداری غيرمتعارف پرهيز كرد.

استادی، روضه‌خوانی و ذكر مصيبت را پيوند عاطفی با اوليای الهی و پشتوانه بسيار ارزشمند برای پيوند فكری و عملی با معارف دينی دانست و افزود: پيوند عاطفی در واقع مودتی است كه در كتب دينی و آسمانی نيز اشاره شده است و اگر اين مودت نباشد، ولايت و اطاعت هم وجود نخواهد داشت.

به گفته وی، در صورت انحراف در عزادارای‌ها ممكن است همان بلايی كه بر سر امت اسلامی در دوران‌های اول به دليل كنار گذاشتن مودت آمد، تكرار شود.

يادآور می‌شود، برگزاری مراسم معنوی، عزاداری ويژه و سنتی اهالی روستای نشلج زبانزد خاص و عام بوده و مراسم شبيه‌خوانی آنان دارای قدمتی تاريخی و متعلق به دوران ولايت امام محمد‌ جعفر‌ صادق‌(ع) است.

اهالی روستای «نشلج» در هفتمين روز درگذشت امامزاده حضرت سلطانعلی‌‌بن‌امام محمد‌باقر‌(ع) بعد از مراسمی كه در مسجد جامع «نشلج» برپا ‌شد با پيمودن مسير روستا تا حرم اين امامزاده، راهی مشهد اردهال شده و به صورت كاروان عزاداری و هيئت‌های سينه‌زنی و زنجيرزنی مراسم هفتمين روز شهادت حضرت و ياران باوفايش را گرامی می‌دارند.

همچنين در اين مراسم كه از ديرباز به جمعه «نشلجی‌‌ها» معروف است اهالی روستا بعد از تجمع در زيارتگاه شاهزاده حسين(ع) واقع در مشهد اردهال با اجرای مراسم سنتی و مذهبی عزاداری به ياد شهادت اين امامزاده اشك ماتم ريختند.

همچنين حضرت اباالحسن‌ علی‌بن‌باقر(ع) فرزند بلا فصل پنجمين اختر تابناك ولايت و امامت است كه در مشهد اردهال از توابع شهرستان كاشان به شهادت رسيدند و محل شهادت اين امامزاده زيارتگاه عاشقان مشتاقان و عاشقان ولايت است.

يادآور می‌شود، روستای نشلج در ۴۲ كيلومتری جنوب غربی شهرستان كاشان و در ۵ كيلومتری شهادتگاه حضرت سلطانعلی ‌بن امام محمد باقر(ع) واقع شده است.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما