تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۱۰
۰
کد مطلب : ۱۴۶۳۷

پيشرفت ۸۰ درصدی توسعه صحن حرم امام موسی كاظم(ع)

پيشرفت ۸۰ درصدی توسعه صحن حرم امام موسی كاظم(ع)
جهان: رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: سنگ‌كاری كف و دیوار داخل حرم امام موسی كاظم(ع) حدود ۲۵ درصد‌ پیشرفت داشته همچنین توسعه صحن این حرم نیز در حال انجام است كه حدود ۸۰ درصد كار انجام شده و با اتمام این پروژه، چند صحن به فضای فعلی حرم اضافه می‌شود.

حسن پلارك درباره پروژه‌های بازسازی كاظمین توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: در طول ۲ تا ۳ سال گذشته ۲ پروژه اساسی در كاظمین توسط ستاد بازسازی عتبات عالیات انجام شده، یكی طلاكاری گنبد امام جواد‌(ع) بوده است كه سال قبل به اتمام رسید و طلاكاری گنبد جد ایشان امام موسی كاظم(ع) نیز در نیمه شعبان امسال به اتمام رسید.

وی تصریح كرد: سنگ‌كاری كف و دیوار داخل حرم كاظمین از دیگر پروژه‌هایی است كه توسط ستاد بازسازی در حال انجام است و این پروژه نیز حدود ۲۵ درصد‌ پیشرفت داشته است همچنین توسعه صحن حرم كاظمین نیز در حال انجام است كه حدود ۸۰ درصد كار انجام شده است و با اتمام این پروژه چند صحن به فضای فعلی اضافه خواهد شد.

پلارك به بازسازی مسجد صفوی در كاظمین نیز اشاره كرد و گفت: قرار است مسجد صفوی كه در قسمت بالای سر حرم قرار دارد و تقریبا چسبیده به رواق‌های حرم است به فضای داخل حرم الحاق شود كه این پروژه هم‌اكنون در حال اجراست.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در ادامه به پروژه ساخت صحن حضرت زهرا‌(س) در نجف اشرف نیز اشاره كرد و اظهار داشت: عملیات گودبرداری صحن حضرت زهرا(س) در حال انجام است كه در واقع بزرگترین پروژه و صحنی است كه در تاریخ عتبات عالیات ساخته شده و با تكمیل این صحن، فضای داخلی حرم حضرت امیر‌المؤمنین‌(ع) در نجف اشرف ۱۰ برابر خواهد شد.

* ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه پروژه صحن حضرت زهرا(س)

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات هزینه در نظر گرفته شده برای اتمام پروژه صحن حضرت زهرا(س) را ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام كرد و گفت: طبق برنامه زمان‌بندی شده قرار است این پروژه در طول مدت ۵ سال و در ۳ فاز اجرا شود.

پلارك در خصوص منابع تأمین هزینه اجرای این پروژه عظیم در نجف اشرف گفت: در كنار كمك‌هایی كه از سوی مردم عزیز كشورمان به ستاد بازسازی عتبات برای انجام پروژه‌های مختلف بازسازی از جمله این پروژه می‌شود، ستاد بازسازی عتبات عالیات یك ستادی را در اتاق بازرگانی و صنایع معدنی ایران تشكیل داده و با مذاكراتی كه صورت گرفته، اتاق بازرگانی و صنایع معدنی پذیرفته‌اند كه بخش عمده‌ای از هزینه‌های اجرای پروژه عظیم صحن حضرت زهرا(س) را بر عهده بگیرد و شایان ذكر است كه اتاق بازرگانی مربوط به بخش خصوصی می‌شود و متشكل از بازرگانان و بازاریان كشورمان است.

* عتبات عالیات عراق زیرنظر دیوان وقف شیعی

وی در ادامه با ارائه توضیحاتی در خصوص دیوان وقف شیعی عراق تصریح كرد: عتبات عالیات در داخل خاك عراق زیر‌نظر سازمان «دیوان وقف شیعی» است كه یك تركیب دولتی و مردمی تقریبا شبیه سازمان اوقاف جمهوری اسلامی ایران دارد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود: هیئت امنای حرم‌های شریف در عتبات عالیات توسط دیوان وقف شیعی انتخاب می‌شوند و هیئت امنا نیز از میان خود یك رئیس انتخاب می‌كنند كه البته رئیس هیئت امنا باید مورد تأیید حضرت آیت‌الله سیستانی باشد و رئیس هیئت امنا جوابگوی مرجعیت و دیوان وقف شیعی است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روند «بازسازی عتبات عالیات»،‌ پروژه‌ها و طرح‌های در دست اقدام و نیز مبالغ هزینه شده، به «پرونده ویژه خیمه» مراجعه کنند.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما