تاریخ انتشار
يکشنبه ۷ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۱۶
۰
کد مطلب : ۱۴۹۳۵

مخارج ساخت صحن حضرت ‌زهرا در نجف

مخارج ساخت صحن حضرت ‌زهرا در نجف
جهان: معاون اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات، آخرین جزئیات پروژه‌های بازسازی عتبات عالیات در نجف اشرف از جمله پروژه ساخت صحن جامع حضرت زهرا(س) با زیربنای ۲۲۰ هزار مترمربع و در حرم حضرت‌ امیرالمومنین(ع) با برآورد مالی ۷۰۰ میلیارد تومان را تشریح كرد.

علیرضا فداكار درباره اهم پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات در نجف اشرف اظهار داشت: ستاد بازسازی عتبات عالیات در چارت و ساختار جدید خود به حوزه‌های ریاست، فنی ـ ‌مهندسی و حوزه جذب مشاركت‌های مردمی تقسیم شده كه در واقع معاون اجرایی در حوزه ریاست ستاد قرار دارد.

فداكار با اشاره به وظایف حوزه اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات تصریح كرد: كارهای مالی، پشتیبانی و روابط عمومی برعهده حوزه اجرایی ستاد است و بنده پیش از این به عنوان مسئول ستاد نجف به مدت ۷ سال در شهر نجف اشرف ساكن بودم و هم‌اكنون نیز با حفظ سمت عهده‌دار این حوزه در ستاد هستم.

* سقوط صدام و آغاز بازسازی عتبات عالیات

معاون اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات در ادامه با اشاره به نحوه تشكیل ستاد بازسازی عتبات عالیات و آغاز پروژه‌های بازسازی تصریح كرد: پس از سقوط صدام و تشكیل ستاد بازسازی عتبات عالیات، شاهد یك‌سری نیازهای ضروری در عتبات بودیم كه باید هر‌چه سریعتر نسبت به رفع آن نیازها اقدام می‌شد.

وی ادامه داد: به‌طور مثال در آن سال‌ها در حرم حضرت امیر‌المؤمنین‌(ع) آب با تانكر حمل می‌شد و سیستم آب لوله‌كشی وجود نداشت؛ ستاد بازسازی با هماهنگی‌های لازم عملیات اجرایی ۶ كیلومتر آب لوله‌كشی را انجام داد و همچنین یك مخزن ۲ هزار متر‌مكعبی آب را برای این منظور ساخت و لوله‌كشی‌های اطراف حرم حضرت امیر‌المومنین(ع) انجام شد و توانستیم آب را از جاده كوفه و از مخزن رئیسی كه مخزن اصلی شهر نجف است به حرم منتقل كنیم.

فداكار با بیان این نكته كه در ابتدای آغاز به كار ستاد بازسازی عتبات عالیات فضای حرم حضرت امیرالمومنین(ع) تنها ۲ هزار و ۴۰۰ متر یعنی ۱۱۰ متر در ۱۱۰ بود، یادآور شد: با سقوط صدام و آزاد شدن شیعیان از دست فردی كه حتی روی "حجاج " را هم سفید كرده بود، طرح‌ها و پروژه‌های بازسازی عتبات عالیات آغاز شد در شرایطی كه در ابتدا زائرانی كه برای زیارت حرم حضرت امیر‌المومنین(ع) می‌آمدند كوچكترین امكاناتی برای اسكان و آسایش آنها فراهم نبود و هیچ سرپناهی نداشتند لذا در ابتدا، پروژه‌های ضروری و فوری مورد نیاز زائران و حرم توسط ستاد بازسازی آغاز شد.

وی در پاسخ به این سؤال كه ترتیب اجرای پروژه‌های بازسازی عتبات عالیات بر چه اساسی است و آیا طرح جامعی برای حرم‌ها از سوی ستاد در نظر گرفته شده، گفت: پس از سقوط صدام و جابجایی‌هایی كه در تولیت‌های حرم انجام شد، در قالب جلسات ابتدایی با طرف‌ها و دوستان عراقی،‌ اجرای پروژه‌های مختلف ضروری در عتبات را آغاز كردیم.

فداكار افزود: باید به این نكته توجه داشت كه ما نمی‌توانستیم پروژه‌های ضروری حرم را معطل بگذاریم و صبر كنیم تا طرح جامعی تهیه شود بلكه روال كار ستاد بازسازی عتبات عالیات به این صورت بود كه كارهای خود را با انجام پروژه‌های ضروری و مورد نیاز زائران آغاز كردیم تا در ادامه به سمت اجرای طرح‌های جامع عتبات عالیات حركت كنیم.

* طرح صحن جامع حضرت زهرا‌(س) با زیربنای ۲۲۰ هزار مترمربع

معاون اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات مهم‌ترین طرح و پروژه اجرایی در نجف اشرف و حرم حضرت امیر‌المومنین‌(ع) را «طرح صحن جامع حضرت زهرا‌(س)» با زیربنای ۲۲۰ هزار متر‌مربع دانست و اظهار داشت: صحن حضرت زهرا‌(س) در غرب حرم حضرت امیر‌المومنین(ع) در قسمت بالای سر حضرت ساخته می‌شود كه حدود ۹۰ هزار متر‌مربع از این پروژه اختصاص به فضای زیارتی دارد و بقیه این فضا شامل بخش‌هایی مانند كتابخانه، موزه، مضیف، ساختمان‌های اداری و ... می‌شود و برای آماده‌سازی و اجرای این طرح، مهندسین ایرانی و عراقی در قالب جلسات متعدد در خصوص آن بحث و گفت‌وگو كرده‌اند و لازم به توضیح است كه طرح اولیه این صحن نیز با درخواست ستاد بازسازی عتبات عالیات توسط دانشگاه شهید بهشتی تهیه شد.

فداكار با بیان اینكه هم‌اكنون كلید اجرای این پروژه زده شده و ستاد بازسازی عتبات عالیات وارد فاز طراحی ۱ و ۲ صحن حضرت زهرا شده است، خاطر‌نشان كرد: امیدواریم كه تا پایان امسال كار ساخت این صحن را آغاز كنیم و در حال حاضر عملیات گودبرداری و تخریب فضای مورد نیاز طرح انجام شده است.

* انجام عملیات تخریب و گودبرداری صحن جامع حضرت زهرا(س)

وی متذكر شد: اگر قرار بود تا آماده و نهایی شدن طرح صبر و پس از آن، عملیات تخریب و خاكبرداری فضای مورد نیاز این پروژه در قسمت غربی حرم را آغاز كنیم، قطعا یك فاصله زمانی یك ساله را از دست می‌دادیم لذا ستاد بازسازی عتبات عالیات همزمان با انجام كارهای طراحی و در حال آماده‌سازی فاز ۱ و ۲، عملیات تخریب و گودبرداری این پروژه را آغاز كرد و در حال حاضر تجهیز كارگاه آن نیز انجام شده، دستگاه‌ها و تجهیزات لازم نیز به محل اجرای پروژه انتقال یافته است.

وی با ارائه توضیحات تفصیلی در خصوص «طرح جامع حرم حضرت امیر‌المومنین‌(ع)» اظهار داشت: در نجف اشرف، طرح جامع حرم حضرت امیرالمومنین(ع) بر اساس ساختار و محل حرم تهیه شد و نه اینكه حرم بر اساس شهر نجف در نظر گرفته شود، اگر قرار بود طراحی حرم را بر اساس شهر نجف انجام دهیم به این زودی‌ها امكان تهیه این طرح جامع وجود نداشت.

فداكار تصریح كرد: تصمیم نهایی بر این شد كه طرح جامع حرم حضرت امیرالمومنین(ع) و خیابان‌های اطراف حرم بر اساس ساختار حرم حضرت امیر‌المومنین(ع) تهیه شود و یكی از دلایل این تصمیم، این بود كه اجبارا باید از فضایی كه در قسمت غربی حرم قرار داشت برای توسعه استفاده می‌كردیم چرا كه «شارع رسول» در سمت باب‌القبله به دلیل بافت قدیمی، امكان تخریب آن وجود نداشت و در نهایت با توافق بین ستاد بازسازی عتبات عالیات و دوستان عراقی و تولیت حرم حضرت امیر‌المومنین(ع) این طرح نهایی شد.

* آغاز بتن‌ریزی پروژه صحن حضرت زهرا(س) تا پایان امسال

وی زمان آغاز فاز اجرایی صحن حضرت زهرا(س) پس از اتمام مراحل گودبرداری را فروردین ماه اعلام كرد و گفت: البته در ستاد بازسازی عتبات عالیات تلاش بر آن است كه در بهمن ماه یا نهایتا پایان امسال، عملیات بتن‌ریزی پروژه صحن حضرت زهرا(ع) در قسمت غربی حرم حضرت امیر‌المومنین(ع) را آغاز كنیم.

معاون اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات یادآور شد: در ساخت این پروژه، ابتدا فاز زیارتی آن آغاز می‌شود كه زمان در نظر گرفته شده برای فاز زیارتی ۵ سال است كه البته به خاطر مشكلات غیر‌قابل پیش‌بینی كه در عراق وجود دارد ممكن است كه این زمان تا ۷ سال نیز به طول بیانجامد چرا كه در عراق شرایط خاصی حاكم است به‌طور مثال وقوع یك انفجار ممكن است كه برای چندین روز اجرای پروژه‌ها را به تعطیلی بكشاند و یا در ایام خاص زیارتی و مناسبت‌ها مثلا در ایام شهادت حضرت امیر یا اعیادی مانند غدیر به واسطه انبوه زائران، امكان انجام پروژه‌ها برای چندین روز وجود ندارد.

* اتمام فاز زیارتی ظرف ۳ سال

فداكار افزود: البته تلاش ستاد بازسازی عتبات عالیات این است كه بخش زیارتی این پروژه كه شامل ۹۰ هزار متر‌مربع می‌شود را نهایتا ظرف ۳ سال به اتمام رساند.

* جمعیت میلیونی شیعیان در روز غدیر در نجف اشرف

وی با اشاره به خیل عظیم زایران حرم حضرت امیر‌المومنین(ع) در نجف اشرف گفت: در روز عید غدیر سال گذشته، بنده در نجف بودم و شاهد جمعیت عظیم زایران حضرت بودم كه این جمعیت كمتر از صحرای عرفات نبود؛ شیعیان حضرت كه این روز را متعلق به حضرت امیر‌المومنین(ع) می‌دانند همه خود را به نجف اشرف می‌رسانند و به طور كامل ۳ تا ۴ روز شهر نجف پذیرای این جمعیت میلیونی از شیعیان است.

* برآورد ۷۰۰ میلیارد تومانی ساخت صحن جامع حضرت زهرا(س)

معاون اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات در پاسخ به سؤالی در خصوص برآورد مالی اجرای پروژه صحن جامع حضرت زهرا (س) اظهار داشت: برآوردی كه برای این پروژه صورت گرفته، حدود ۷۰۰ میلیارد تومان است كه البته برخی اختلافات در بیان این مبلغ كه مثلا ۶۰۰ یا ۶۵۰ میلیارد هم گفته می‌شود مربوط به انتخاب برخی از مواد و مصالح مورد نیاز در اجرای پروژه است به‌طور مثال در این پروژه در استفاده از كاشی معرق، هم می‌توان از كاشی‌های معرق ۳۰۰ هزار تومانی استفاده كرد و هم از كاشی معرق یك میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی كه البته تصمیم ستاد بازسازی عتبات عالیات بر استفاده از بهترین مصالح در اجرای پروژه‌های بازسازی عتبات عالیات و از جمله حرم حضرت امیر‌المومنین(ع) است چرا كه ما حاضریم تمام هستی خود و حتی جانمان را فدای حضرت كنیم و اعتقاد داریم كه تمام حساب و كتاب روز محشر و قیامت به دست آن حضرت است.

وی یادآور شد: در اجرای پروژه‌های كربلای معلی نیز سعی ستاد بر همین اصل بوده به طور مثال در سنگ‌كاری حرم حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) سنگ‌های مخصوص در ابعاد ۳ متر در ایران و در كارخانه رحمانی بریده می‌شود و مهندس مربوطه ستاد پس از برآورد این سنگ‌ها در كارخانه، از قطعات سنگ‌های ۳ متری، ممكن است بخش‌های خاصی را در ابعاد ۷۰ سانت انتخاب ‌كند و این كار با دقت و وسواس بسیار بالایی انجام می‌شود چرا كه اعتقاد ما بر این است كه بهترین نقاط زمین متعلق به اهل بیت است و اعتقاد داریم كه بازسازی عتبات عالیات از مصادیق روشن تعظیم "شعائر الهی " است.

فداكار در ادامه به سایر پروژه‌های بازسازی عتبات عالیات در نجف اشرف اشاره كرد و گفت: پروژه سنگ‌كاری حرم حضرت امیر‌المومنین(ع) و سنگ‌كاری حضرت مسلم و همچنین طوق گنبد(گریف) حرم حضرت امیر‌المومنین(ع) نیز كه مزین به اشعار و آیات قرآنی است، به اتمام رسیده است.

معاون اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات سطح فعلی همكاری این ستاد با دوستان عراقی را بالاترین سطح همكاری در طول سالیان اخیر دانست و یادآور شد:‌ همكاری بسیار خوب، نزدیك و سازنده‌ای دوستان عراقی، مرجعیت عراق و تولیت حرم‌ها، جای بسیار تشكر و تقدیر دارد و در حال حاضر این همكاری و تعامل به نقطه اوج خود رسیده است و به امید خداوند براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امسال به اندازه كارهایی كه در طول ۷ سال گذشته صورت گرفته، در عتبات عالیات كار انجام خواهد شد.

فداكار به نحوه تأمین منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های بازسازی عتبات عالیات نیز اشاره و خاطر‌نشان كرد: ستاد بازسازی عتبات عالیات به صورت همزمان از كانال‌های مختلف تأمین منابع مالی پروژه‌ها را پیگیری می‌كند به طور مثال در مورد طرح جامع صحن حضرت زهرا‌(س) كه حدود ۳ سال از مطرح شدن آن می‌گذرد این اطمینان را داریم كه مردم ما از مسئولان ستاد جلوترند و در جاهایی كه اطلاع‌رسانی به درستی انجام شده مردم همراهی كاملی در اجرای این پروژه‌ها داشته‌اند.

وی ادامه داد: برآورد مالی كه برای صحن جامع حضرت زهرا (س) انجام شده، ۷۰۰ میلیارد تومان است كه البته اگر ۱۰ برابر این مبلغ نیز نیاز باشد قطعا با ارادتی كه مردم به حضرت امیر‌المومنین(ع) دارند، هزینه‌های آن تأمین می‌شود و ما افراد مخلص و بی‌نام و نشان زیادی داریم كه حتی حاضر نیستند در ازای كمك‌های میلیونی خود، نامی از آنان برده شود و هم‌اكنون تمام ستادهای استانی و شهرستانی ستاد بازسازی عتبات عالیات برای جذب كمك‌های مردمی كاملا فعال است.

* فراهم بودن امكان جذب مشاركت‌ تمام اقشار توسط ستاد بازسازی

فداكار یادآور شد: در آغاز پروژه صحن حضرت زهرا(س)، ستاد بازسازی جلسه‌ای با اتاق بازرگانی داشت و اعضای اتاق بازرگانی اعلام كردند كه بخش اعظمی از هزینه‌های این پروژه را تقبل می‌كنند البته وظیفه ستاد بازسازی عتبات عالیات این است كه زمینه مشاركت‌های مردمی در امر بازسازی را به گونه‌ای فراهم كند كه اگر كسی قصد كمكی كمتر از هزار تومان را داشته باشد برای او این امكان فراهم شود و هم امكان جذب مشاركت فردی كه قصد كمك میلیونی به ستاد بازسازی عتبات عالیات دارد.

معاون اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات یكی از دلایل اصلی موفقیت ستاد در اجرای پروژه‌های بازسازی را همكاری و تعامل بسیار بالای طرف‌های عراقی و به‌خصوص مرجعیت عراق حضرت آیت‌الله سیستانی و تولیت حرم‌ها دانست و متذكر شد: بنده با سید مهدی حسینی متولی حرم حضرت امیر‌المومنین (ع) آشنایی كامل دارم و او را بیش از برادر خود دوست دارم چرا كه فردی با اخلاص و تقوای بسیار بالاست كه البته تولیت حرم‌ها با پیشنهاد دیوان وقف شیعی عراق و تأیید حضرت آیت‌الله سیستانی انتخاب می‌شوند.

فداكار با نام بردن از سید مهدی كربلایی امام جمعه حرم حضرت اباعبدالله، حاج فاضل انباری در كاظمین، حكیم، شیخ حیدر، ظهیر انصاری در سامرا و آقای شهرستانی و لاجوردی در دفتر آیت‌الله سیستانی در قم از همكاری بسیار نزدیك آنها با ستاد بازسازی عتبات عالیات تقدیر و تشكر كرد و گفت: همگی این عزیزان، افراد بسیار وارسته‌ای هستند كه یك هدف واحد داریم و آن خدمت به اهل بیت عصمت و طهارت است كه این قابل عوض كردن با هیچ چیزی نیست و ما همواره مدیون و نیازمند عطای اهل بیت بوده و هستیم.

معاون اجرایی ستاد عتبات عالیات در خصوص نحوه مشاركت طرف‌های عراقی در اجرای پروژه‌های بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: در برخی از پروژه‌ها، عملیات اجرایی به صورت مشترك انجام می‌شود به طور مثال در ساخت گنبد حضرت جواد‌الائمه، طرح، اجرا، طلا و مس آن به‌صورت كامل از سوی ستاد بازسازی تأمین و اجرا شد و در مورد گنبد حضرت موسی‌بن جعفر‌(ع) طلای مورد نیاز از سوی حرم حضرت تأمین شد و كارهای اجرا، طلاكاری و مقاوم‌سازی گنبد از سوی ستاد بازسازی صور گرفت.

وی یادآور شد: در پروژه صحن حضرت زهرا‌(س)، تخریب و خاكبرداری آن توسط ستاد بازسازی انجام شده و ۲۵ میلیارد دینار عراقی كه تقریبا معادل ۲۰ میلیارد تومان می‌شود توسط نوری مالكی برای خرید ساختمان‌ها و هتل‌های بخش غربی حرم برای اجرای پروژه اختصاص یافت و همچنین پروژه‌هایی نیز توسط خود حرم‌ها به صورت مستقل انجام می‌شود.

فداكار افزود: برای پروژه صحن حضرت زهرا‌(س) اعلام آمادگی كرده‌ایم كه این پروژه را با مشاركت طرف‌های عراقی انجام دهیم و در حال حاضر نیز در اجرای پروژه‌ها تعامل خوبی را با دانشگاه كوفه و با بخش مهندسی حرم حضرت امیر‌المومنین(ع) داریم.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره روند «بازسازی عتبات عالیات»،‌ پروژه‌ها و طرح‌های در دست اقدام و نیز مبالغ هزینه شده، به «پرونده ویژه خیمه» مراجعه کنند.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما