تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۳۹
۰
کد مطلب : ۱۴۹۵۷

تاخير پروازهای حج به ۵۰ ساعت هم رسيد

تاخير پروازهای حج به ۵۰ ساعت هم رسيد
جهان: پرواز برگشت نماينده‌ ولی فقيه در امور حج و زيارت به ايران نيز با حدود ۱۲ ساعت تاخير انجام شد.

اين پرواز با شماره‌ ۵۶۶۰ قرار بود، ۹ و ۳۰ دقيقه‌ روز ششم آذرماه فرودگاه جده را به مقصد فرودگاه مهرآباد ترك كند؛ اما تا ساعت ۱۸ زمان حركت آن هنوز مشخص نشده بود، در نهايت پرواز شماره ۵۶۶۰ هواپيمايی سعودی كه حامل سه كاروان ۵۰، ۱۳۴ و ۱۳۶ نفر بود، حدود ساعت يك بامداد در فرودگاه مهرآباد به زمين نشست.

پروازهای بازگشت حجاج ايرانی كه از ۲۹ آبان‌ماه آغاز شد، از ابتدا با تاخير همراه بودند. اين تاخيرها از يك ساعت بوده و به ۲۵ ساعت هم رسيده است.

البته فرهاد پرورش ـ مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران تاخير شركت‌های هواپيمايی سعودی را تا ۵۰ ساعت هم اعلام كرده است.

پرواز‌های كاروان‌های مدينه دوم هم كه بخشی از آن‌ها به دليل تعمير و بازسازی فرودگاه مدينه به فرودگاه جده منتقل شده است، از روز شنبه با تاخير آغاز شدند.

مسؤولان هواپيمايی و سازمان حج و زيارت ايران، مسؤوليت تمام تاخير‌های برگشت حجاج را با عربستان و دليل آن را محدوديت امكانات در فرودگاه جده و مدينه می‌دانند.

گذشته از همه‌ اين مسائل، وضعيت زایرانی كه اين تاخير‌های طولانی گريبانگير آن‌ها شده، مشكل ديگری است كه توجه و برنامه‌ريزی مطلوب‌تری را می‌طلبد. زایران مجبورند سفر معنوی خود‌ را با خاطره‌ای تلخ از معطلی‌های طولانی و بلاتكليفی در فرودگاه‌های جده و مدينه پايان ببرند. آن‌ها ساعت‌ها پيش از پرواز در اين فرودگاه‌ها حاضر می‌شوند تا در نهايت ساعت قطعی پروازشان مشخص شود.

اگرچه مسؤولان سازمان حج و زيارت گفته‌اند: امكاناتی را براي زایرانی كه پروازهايشان تاخير طولانی دارد، در نظر گرفته‌اند.

مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي نيز گفت: ميزان تاخيرهاي بازگشت حجاج به دليل نبود امكانات فرودگاهي و ايستايي هواپيماها در فرودگاه جده كمتر شده اما رفع نشده است.

فرهاد پرورش با بيان اينكه تاكنون ۴۵ پرواز بازگشت حجاج با هواپيماهاي ايرباس و بوئينگ ۷۲۷ اين شركت انجام شده است، گفت: تا شب گذشته حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر از حجاج توسط شركت هواپيمايي هما از جده به مقاصد تهران، گرگان و اصفهان بازگشته‌اند.

پرورش تصريح كرد: همه هواپيماهاي شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي به موقع در فرودگاه جده حاضر شده‌اند اما به دليل نبود امكانات فرودگاهي و ايستايي هواپيماها در اين فرودگاه،‌ پروازها با تاخير مواجه مي‌شوند.

مديرعامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي گفت: به‌منظور جلوگيري از تاخيرهاي انعكاسي در پروازهاي بعدي هواپيماهاي جايگزين اعزام مي‌شوند اما به دليل نبود امكانات و ندادن پاركينگ هواپيماهايمان، بازهم پروازها با تاخير مواجه مي‌شوند.

وي تاكيد كرد: تاكنون هيچ پروازي به دليل حاضر نبودن هواپيماي ايراني در فرودگاه جده تاخير نخورده و همه‌ي هواپيماها به موقع در اين فرودگاه حاضر هستند اما به دليل نبود امكانات فرودگاهي اعم از اتوبوس، مسائل گمركي، جامه‌دان مسافر، ندادن جاي پاركينگ به هواپيما و ... پروازها با تاخير انجام مي‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما