تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۳۵
۰
کد مطلب : ۱۵۱۹۰

واقعه عاشورا متناسب با نیازهای جدید مبتنی بر آموزه‌های دینی بازشناسی شود

واقعه عاشورا متناسب با نیازهای جدید مبتنی بر آموزه‌های دینی بازشناسی شود
فرهنگ: پژوهشگر حوزه تاریخ و تمدن اسلامی، بازشناسی واقعه عاشورا و پرهیز از دخالت‌ باورها و ذهنیت‌های خود و تحمیل آن بر این رویداد بزرگ تاریخی را ضروری دانست.

حجت‌الاسلام محسن الویری از اساتید حوزه و دانشگاه فرا رسیدن دهه محرم را فرصتی برای بازخوانی واقعه عاشورا و افزایش آگاهی‌های دینی برشمرد و اظهار داشت: بازشناسی واقعه عاشورا و پرهیز از دخالت‌ باورها و ذهنیت‌های خود و تحمیل آن بر این رویداد بزرگ ضروری است.

وی با بیان این‌که همواره درباره رویدادهای تاریخی که با فاصله زمانی مورد بازخوانی قرار می‌گیرند این نگرانی وجود دارد که تا چه اندازه می‌توان، آن رویداد را آن‌گونه که بوده‌ است، تحلیل کرد و بازشناخت، گفت: فلسفه علم تاریخ در تلاش است به این پرسش پاسخ دهد.

این صاحب نظر و پژوهشگر حوزه تاریخ و تمدن اسلامی با اشاره به سخن کروچر، فیلسوف تاریخ ایتالیایی مبنی بر این‌که «تاریخ همواره تاریخ معاصر است»، افزود: این سخن به معنای آن است که مورخان همواره متناسب با زمانی که در آن زندگی می‌کنند به تاریخ می‌نگرند و همان‌گونه که توان فهم تاریخ را دارند، آن را تحلیل می‌کنند.

حجت‌الاسلام الویری، تصریح کرد: هرگز نمی‌توان انکار کرد که انسان‌ها متناسب با نیازهایی که در آن به سر می‌برند، نسبت به رویدادهای تاریخی فهم‌های جدیدی پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: در منظومه فکر دینی و درباره افراد و مقاطعی از تاریخ که خداوند از آن به عنوان اسوه یاد کرده و یا مواقعی از تاریخ گذشته که برای ما به عنوان یادآوردن ایام‌الله متذکر شده است، می‌توان این نگرانی فیلسوفان علم تاریخ را به شکل دیگری مطرح کرد و تا حدی از آن کاست.

این استاد حوزه و دانشگاه، نگرش فیلسوفان تاریخ از زاویه معاصر به گذشته را امری اجتناب‌ناپذیر دانست و با بیان این‌که با عینک معاصر بودن به دو شکل می‌توان گذشته را رصد کرد، گفت: پاره‌ای از خواسته‌های خود را به رویدادهای تاریخی تحمیل کرده و رویداد تاریخ را آن‌گونه که می‌خواهیم تفسیر کنیم و یا این‌که گذشته را کشف دوباره کنیم.

وی با بیان این‌که بازخوانی تاریخ متناسب با نیاز سبب کشف دلالت‌های واقعی آن می‌شود، مرز بین تفسیر تاریخ و کشف تاریخ و مرز بین تحمیل خواسته‌های کنونی بر تاریخ را مورد نظر قرار
داد و ابراز داشت: باید تاریخ را متناسب با نیازهای جدید مبتنی بر آموزه‌های دینی کشف کرده، مورد بازفهمی قرار دهیم.

حجت‌الاسلام الویری، تصریح کرد: بازخوانی تاریخ متناسب با نیازهای جدید مبتنی بر آموزه‌های دینی به خصوص درباره زندگی اسوه‌ها و رویدادهایی که خداوند آنان را ایام‌الله خوانده، ضرورت بیشتری پیدا می‌کند و در حد یک رهنمود به تکلیف تبدیل می‌شود.

وی اضافه کرد: امروز مکلف هستیم با همه دقت‌های تاریخی و وسواس‌های علمی گذشته، مقطع زندگی امام حسین(ع) را متناسب با نیازهای امروز مورد بازخوانی قرار دهیم و البته دقت کنیم تا خواسته‌های امروزی بر این رویداد بسیار بزرگ تحمیل نشود.

این صاحب نظر و پژوهشگر حوزه تاریخ و تمدن اسلامی با بیان این‌که نگاه امروزی به ماجرای کربلا عمدتاً یک نگاه فرد محورانه است، گفت: عمده درس‌هایی که تاکنون از واقعه کربلا گرفته‌ایم و مطرح می‌کنیم ناظر به این مطلب است که همواره در مسیر حق حرکت کنیم.

وی تصریح کرد: درسی که می‌توان از حادثه کربلا گرفت آن است که از گناه پرهیز کنیم و بدانیم راه توبه برایمان همواره باز است، از تعلقات مادی دوری کرده، در راه حق و دفاع از حق آماده جان‌فشانی و ایثارگری بوده، با ستم مبارزه و اعتقاد به خداوند را در همه ابعاد و اعضای وجود جاری و ساری کنیم.

حجت‌الاسلام الویری با بیان این‌که نیازمند آن هستیم تا کربلا را از منظر جمعی مورد بازخوانی قرار دهیم و امام حسین(ع) را به عنوان امام امت در نظر بگیریم، گفت: امت امام حسین(ع) با محوریت آن امام همام برای کسانی که می‌خواهند در راه امامت حرکت کنند، الگو است.

وی افزود: بی‌تردید ضرورت الگو قرار دادن امت امام حسین(ع) و بازخوانی و کشف ضوابط اجتماعی مفید، چگونگی ارتباط رده‌های مختلف، نظام خانواده، اخلاقی و تربیتی حاکم در امت امام حسین(ع) برای جامعه امروز ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است؛ چرا که اقتدای به امت امام حسین(ع)، جامعه را در مسیر اقتدار سوق می‌دهد.

این صاحب نظر و پژوهشگر حوزه تاریخ و تمدن اسلامی در پایان سخنان خود، وجه شاخص امت امام حسین(ع) را در جنبه ظلم‌ستیزی، شهادت‌طلبی و بی‌ارزش شمردن دنیا و هرآنچه رنگ دنیایی دارد در برابر خدا و ارزش‌های الهی، عنوان کرد و عاشورایی بودن را منحصر به صحنه نبرد و مبارزه با ظلم ندانست.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما